خبرگزاری کار ایران

گشت‌وگذار در سکونت‌گاه سنگی کندوان:

سفر به سنگ+فیلم و عکس

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۸۶۴

اینجا هنوز کسانی هستند که به شیوه‌ای بسیار قدیمی، در دل کوه زندگی‌ می‌کنند. کندوان یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های به‌جامانده از زندگی قدیم در ایران است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «کندوان» روستایی عجیب و کم‌نظیر است؛ روستایی زنده که صد خانوار را در خود جای داده و ساکنانش اینجا، در دل کوه‌ سلطان داغی و در خانه‌هایی صخره‌ای که قدمتش به هفت هزار سال می‌رسد، روزگار می‌گذارنند. ساکنان این روستا هنوز به رسم اجدادمان در دل کوه زندگی می‌کنند و خانه‌هایشان مثل کندوهای عسل، کله قندی است. این روستا در ارتفاع بالا با آب‌وهوای کوهستانی قرار گرفته و رودخانه کندوان در امتدادش جریان دارد. زیبایی‌های اینجا باعث شده جزو آثار ملی نیز به ثبت برسد و جزو یکی از عجیب‌ترین روستاهای ایران به حساب بیاید. علاوه بر این، کندوان با مراتع بسیار، هوایی خنک، کوچه پس کوچه‌هایی ساکت و بالکن‌های پرگل جلوی بعضی از خانه‌هایش گزینه‌ای چشم‌نواز برای سفرهای نوروزی است.

چطور برویم؟

برای رفتن به روستای کندوان باید خود را به شهر اسکو از شهرهای استان آذربایجان شرقی برسانید. می‌توانید از تبریز به سمت اسکو بروید.

تا تبریز: 

برای رسیدن به تبریز، هم مسیر جاده‌ای هم ریلی و هم هوایی وجود دارد.

خودروی شخصی: از تهران تا تبریز حدود ۸ ساعت در راه خواهید بود. این مسیر ۶۳۱ کیلومتر و تمام راه اتوبان است. اتوبان تهران - کرج به اتوبان کرج - قزوین می‌پیوندد و از آن‌جا اتوبان قزوین – زنجان و بعد هم اتوبان زنجان – تبریز.

اتوبوس: از تمام شهرهای مهم ایران به سمت تبریز اتوبوس‌ حرکت می‌کند بلیت اتوبوس از تهران به تبریز ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان و ۶۶ هزار تومان است.

قطار: می‌توانید تا تبریز را در مسیر ریلی بروید. بلیت قطار تهران به تبریز  از ۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۷۲ هزار و ۹۰۰ تومان متناوب است.

هواپیما: فرودگاه تبریز از تمام فرودگاه‌های ایران مسیر هوایی دارد. بلیت هواپیما از تهران به تبریز، از ۲۱۹ هزار تومان تا ۳۹۰ هزار تومان متناوب است.

تا اسکو:

از تبریز در بزرگراه شهید شفیع زاده به سمت جنوب برانید. نرسیده به جاده شهرک صنعتی آخولا، مسیر سمت راست یعنی جاده سهند را ادامه دهید تا پس از گذر از شهر سهند و سهرک ولیعصر(عج)، به اسکو برسید.

تا کندوان:

در اسکو خیابان چایکنار را در پیش بگیرید. از شهر اسفنجان که گذشتید به یک دوراهی در ۷ کیلومتری جاده می‌رسید. راهی که در سمت چپ قرار دارد، شما را به روستای کندوان می‌رساند. البته در اسکو مینی‌بوس‌هایی هست که اگر وسیله نقلیه شخصی ندارید می‌توانید با آنها به کندوان بروید. این روستا در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده و یکی از روستاهای دهستان سهند از توابع شهر اسکوست. فاصله اسکو تا کندوان ۲۰ کیلومتر بیشتر نیست و از آنجا که به همراه روستای میمند تنها روستاهای صخره‌ای جهان هستند که هنوز زندگی در آنها جریان دارد، سالانه گردشگران زیادی راهی‌اش می‌شوند.

چه می‌بینید؟

روستای کندوان که به دلیل گدازه‌ها و مواد مذاب به جا مانده از دل آتشفشان و همچنین دخالت آدم‌ها در طی سال‌ها به این شکل و شمایل درآمده، روستایی مخلوطی شکل است که به خاطر کله قندی بودن و شباهت خانه‌هایش به کندوی عسل به این نام معروف شده. معماری روستا یکی از شگفتی‌هایش است. اینجا روستایی سنگی و صخره‌ای‌ست که قطر دیوارها بسیار نازک و حدود ۲ متر است از این روست که داخل خانه‌ها در تابستان‌ها خیلی خنک است و زمستان‌ها هم به طور طبیعی گرم می‌ماند. ارتفاع این توده‌ صخره‌ای در حدود ۴۰ متر است و بیشتر لایه‌های کله قندی یا همان کران‌ها به ۴ طبقه می‌رسند. این طبقات از هم مستقل‌اند و برای رسیدن به طبقات بالایی پله‌هایی از خود کران به وجود آمده. نورگیرها در طبقات بالایی قرار دارند و  جنس‌شان چوبی یا شیشه‌ای‌ست. گشت و گذار و پیاده‌‌روی در کندوان به سبب بافت خاص معماری سنگی و صخره‌ای آن تجربه‌ای فراموش نشدنی است. قدم زدن بر پله‌های سنگی و دستکند، دعوت شدن به یکی از خانه‌های سنگی برای دمی استراحت و نوشیدن چای از سوی محلی‌ها، خرید سوغاتی و صنایع دستی سنتی و همگام شدن با سبک زندگی ویژه مردم کندوان لذتی است که می‌تواند خاطره زندگی روستایی را برای‌تان به یادگار بگذارد.

در میان این صخره‌های زیبا، دو مسجد هم قرار دارد؛ مسجد بزرگ کندوان بزرگترین کران روستا را به خود اختصاص داده و در چهار طبقه کنده شده است. طبقه اول آغل، طبقه دوم فضای اصلی مسجد، طبقه سوم مسکونی و طبقه چهارم محل انبار است. مسجد دو قسمت زنانه و مردانه دارد و برای جلوگیری از ریزش سقف، ستونی را در میانه قسمت مردانه قرار داده‌اند. نور نیز از پنجره کوچک جنوبی، داخل مسجد را روشن می‌کند. دیوارهای مسجد پوششی از گچ سفید دارند و دورتادور آن با شمع و چراغ و مهر تزئین شده است. روی طاقچه‌ها و رف‌ها هم مکانی برای قرار دادن چای وجود دارد.

مسجد کوچکتری هم در نزدیکی حمام صخره‌ای واقع شده و مانند مسجد بزرگ ستونی سنگی سقف آن را نگه داشته است. این مسجد، تنها یک طبقه دارد؛ اما با این وجود نورگیر است و دیوارهای آن نیز سفیدکاری شده هستند.

چه بخریم؟

علاوه بر دو مسجد بزرگ و کوچک، روستای کندوان مدرسه، پارک تفریحی، مغازه‌های فروش سوغات، بوفه و رستوران هم دارد. مشهورترین سوغات کندوان عسل است اما زردآلو و آلبالو، خشکبار، آلوچه، لواشک،گلیم و جاجیم و دست بافته‌های اینجا هم معروف است. آب معدنی کندوان که در تبریز هم آن را می‌فروشند برای درمان بیماری‌های کلیوی مناسب است و از چند شیر آب در داخل روستا قابل آشامیدن.

اما اگر بخواهید بیشتر با نوع زندگی مردم کندوان آشنا شوید و از دست‌رنج و ساخته‌های محلی‌های روستا هم خرید کنید، موزه مردم شناسی که به شکل خصوصی اداره می‌شود این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کجا بمانیم؟

برای اقامت در کندوان، علاوه بر اجاره خانه، می‌توانید در هتل صخره‌ای لاله کندوان هم اقامت کنید. معماری این هتل ۵ ستاره که خودش از جذابیت‌های روستاست، همگون با معماری منطقه است. در هتل صخره‌ای لاله کندوان بسته به سلیقه‌تان می‌توانید در اتاق‌های معمولی یا جکوزی‌دار که با آب معدنی روستا پر شده‌اند یا سوئیت‌هایی مخروطی شکل بمانید. برای رزرو یا اطلاع از قیمت اتاق‌های هتل صخره‌ای لاله کندوان با شماره ۰۴۱-۳۳۲۲۴۹۵۱ و برای اقامت در هتل صخره‌ای تورال با شماره ۰۹۱۴۴۱۸۲۸۹۲ می‌توانید تماس بگیرید. اما علاوه بر هتل، می‌توانید اقامت در میان صخره‌ها و خانه‌های کندویی شکل روستا را هم مانند محلی‌ها تجربه کنید و تجربه‌ای دست اول از این نظر داشته باشید. برای این کار می‌توانید با پرداخت مبلغی به افراد محلی برای یک شب، اتاقی اجاره کرده و شکل تازه‌ای از اقامت را برای خود رقم بزنید. در کنار این‌ها اگر در فصل‌های بهار و تابستان به این منطقه خوش آب و هوا سفر کرده باشید، می‌توانید از امکان کمپینگ نیز استفاده کرده و هوای پاک کوهستان را میهمان چادرهای خود کنید.

حجم ویدیو: ۶.۵۹M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۲۸ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز