خبرگزاری کار ایران

راهنمایی برای خرید عسل مرغوب در خوانسار؛

لذت شیرین شهد+فیلم و عکس

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۸۳۰

خوانسار به عسل‌هایش معروف است؛ عسل‌هایی که در کوهستان تولید می‌شود. اگر در روزهای نوروز به این شهر رفته‌اید باید راهکار تشخیص عسل مرغوب را بلد باشید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عسل طلای خوردنی ایران است. قند گیاهانی که توسط زنبورها جمع‌آوری شده و در کندوهای آ‌ن‌ها نگهداری می‌شود، یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی طبیعی در طول تاریخ است که نه تنها مصرف خوراکی داشته که در پزشکی و صنعت هم کاربرد دارد. شهر کوهستانی خوانسار در دامنه‌های زاگرس، یکی از مراکز مهم تولید عسل در ایران است و سالانه بیشتر از ۳۵۰ تن عسل در آنجا تولید می‌شود. اگر در تعطیلات نوروز قصد سفر به خوانسار و خرید عسل در این شهر را دارید، این گزارش به شما کمک می‌کند تا عسل مرغوب‌تری خریداری کنید.

عسل خوانسار آن‌قدر معروف هست که بتوانید تقریبا در تمام ایران پیدایش کنید، اما برای پیدا کردن یک جنس مرغوب و اصل، باید سراغ شهر تولیدکننده‌اش رفت. ضمن اینکه سفر به شهر خوانسار علاوه بر خرید عسل می‌تواند دستاوردهای دیگری هم داشته باشد. سوغاتی‌های دیگر این شهر مثل خشکبار و صنایع دستی در کنار قدم‌زنی در بازار این شهر می‌توانید هم فال و هم تماشای یک سفر بهاری در نوروز باشد.

چطور برسیم؟

وسایل نقلیه عمومی: با اتوبوس می‌توانید از تهران به خوانسار بروید که قیمت بلیت آن ۲۹هزار تومان و ۳۸هزار و ۵۰۰ تومان است.

خودروی شخصی: برای رفتن به خوانسار از مقصد تهران می‌توانید یکی از دو مسیر قم سلفچگان یا ساوه سلفچگان را انتخاب کنید که به سلفچگان برسید و سپس به طرف دلیجان بروید و بعد از دلیجان هم مسیر مستقیم را ادامه دهید. تقریبا ۴۰ کیلومتر بعد از دلیجان، جاده گلپایگان را در سمت راست‌تان می‌بینید. در انتهای این جاده و وقتی به گلپایگان رسیدید، باید میدان «قاضی زاهد» و سپس میدان ولیعصر (عج) را به چپ بپیچید تا وارد جاده خوانسار شوید.

اما اگر از سمت اصفهان قرار است به سوی خوانسار بروید، وارد جاده نجف‌آباد و تیران شوید و بعد از تیران مسیر را به طرف «فریدن» (داران) ادامه دهید، اما کمی قبل از داران، در شهر کوچک «دامنه» باید وارد جاده خوانسار در سمت راست‌تان شوید.

کجا بخریم؟

برای خرید عسل و سوغاتی‌های خوانسار باید به بازار اصلی شهر بروید که در حاشیه خیابان امام (ره) است.

از سمت گلپایگان که وارد خوانسار شوید ابتدا وارد بلوار باران خواهید شد و همان را که ادامه دهید به خیابان امام (ره) و در نهایت میدان امام (ره) می‌رسید. خیابان امام(ره) و دیگر خیابان‌های مرکزی خوانسار، درخت‌های بزرگ و کهن‌سالی دارند و منظره جالبی در شهر پدید آورده‌اند. گردشگرانی که از سمت اصفهان و دامنه به خوانسار می‌آیند، ابتدا وارد بلوار علوی و سپس خیابان ۱۳ محرم می‌شوند و از میانه خیابان امام(ره) سر در می‌آورند. اما یادتان باشد که از هر مسیری که به خیابان امام(ره) رسیدید، در دوطرف این خیابان می‌توانید عسل فروشی‌های متعددی را ببینید.

چطور بخریم؟

اما سوال خیلی‌ها این است که ویژگی‌های عسل مرغوب چیست؟ برای تشخیص عسل طبیعی، راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی قیمت عسل است؛ اگر از مقداری که نرخ بازار است پایین‌تر بود بدانید که به احتمال زیاد مصنوعی است، یا حداقل ناخالصی دارد، البته این به آن معنا نیست که عسل‌های گران، همگی مرغوب هستند. بعد از پرسیدن قیمت، می‌توانید از فروشنده بخواهید که نمونه‌ای از آن را برای شما بیاورد تا شما یک یا چند مورد آن را با روشی که به شما یاد می‌دهیم، امتحان کنید. یکی اینکه در هنگام ریختنِ عسل از قاشق به داخل ظرف، جریان عسل نباید قطع شود. دیگر اینکه عسل طبیعی در آب سرد، به سختی و خیلی دیر حل می‌شود اما عسل مصنوعی با کوچک‌ترین هم زدنی حل می‌شود. برای این کار می‌توانید آب و لیوان همراه خود داشته باشید.

یک آزمایش دیگر هم هست که البته برای تشخیص آن باید عسل‌خور حرفه‌ای باشید. وقتی عسل طبیعی را به دهان‌تان می‌گذارید، به سرعت جذب زبان و مخاط دهان شده و به قول معروف، زود در دهان آب می‌شود، ولی عسل‌های مصنوعی مانند آبنبات به زبان می‌چسبند.

انواع عسل و فرآورده‌های جانبی آن بسته به نوع گیاهی که زنبورها شهد آن را به عسل تبدیل می‌کنند تقسیم می‌شود. رایج‌ترین آنها، عسل‌های گز، گَوَن، کُنار و آویشن است. بعضی کندوداران هم از ترکیب چند شهد، عسل ۴۰ گیاه یا اصطلاحا چندگیاه تهیه می‌کنند. در شهر خوانسار،‌در کنار عسل، می‌توانید گرده گل و ژل رویال هم بخرید. زنبورداران با نصب تله‌های گرده‌گیر، زنبورها را به جمع‌آوری گرده گل‌ها هدایت می‌کنند تا این ماده پر خاصیت و سرشار از اسیدهای آمینه و البته گران قیمت را هم گردآوری کنند.

ژل یا ژله رویال (که شاه انگبین هم نامیده می‌شود) غذای ملکه زنبورهاست و بسیار نیروزا بوده و درمان بسیاری از بیماری‌ها به شمار می‌رود، که البته این ماده غذایی، محصولی گران محسوب می‌شود.

حجم ویدیو: ۷.۵۲M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۳۳ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز