خبرگزاری کار ایران

در نشست نقد و بررسی فیلم آستیگمات مطرح شد:

مشکل جدید آموزش و پروش وابستگی عاطفی دانش‌آموزان است

asdasd
کد خبر : ۷۳۰۸۰۹

یکی از معضلات آموزش و پرورش وابستگی عاطفی نامتعارف کودکان دختر و پسر به معلم‌ها و افراد دیگر است.

به گزارش ایلنا، هم‌زمان با اکران فیلم سینمایی آستیگمات در دانشگاه علامه طباطبایی، نشست «بررسی دلایل بلوغ زودرس کودکان و راه‌کارهای کنترل آن» با حضور مجید رضا مصطفوی (تهیه‌کننده و کارگردان)، مهتاب نصیرپور (بازیگر) و افشین طیبی (روانشناس و استاد دانشگاه علامه) برگزار شد.

مجیدرضا مصطفوی (کارگردان و تهیه‌کننده آستیگمات) در نشست بررسی دلایل بروز بلوغ زودرس کودکان و راهکارهای کنترل آن‌که به همت پویش «بدسرپرست تنهاتر است» و با همکاری انجمن اسلامی دانشگاه علامه برگزار می‌شد، گفت: ما در حوزه فرهنگ و هنر با سیستم مدیریتی محافظه‌کاری روبه‌رو هستیم که از هر موضوعی که مطرح می‌کنیم سوءبرداشت دارند، به همین آستیگمات بعد از یک سال و با حذف چندین مورد در بدترین  فصل سال اکران شد.

مصطفوی با اشاره به وضعیت کودکانی مثل کسری که تعدادشان هم در جامعه امروز کم نیست گفت: متأسفانه ما با نظام آموزشی روبه‌رو هستیم که نسل جدید را فراموش کرده‌اند و بدون هیج برنامه و چشم‌انداز روشنی با الگوها و مدل‌های آموزشی شصت سال پیش می‌خواهند این بچه‌ها را آموزش بدهند. چشم خود را روی واقعیات جامعه و اتفاقاتی که در حال روی دادن است می‌بندند.

او ادامه داد: یکی از معضلات آموزش و پرورش همین علاقه‌مندی عاطفی نامتعارف کودکان، چه دختر و چه پسر به افرادی همچون معلم‌شان است ما در جلساتی که حضور داشتیم درباره این موضوعات صحبت می‌کردیم ولی عمدتا با این پاسخ مواجه بودیم: بله خب این مشکلات وجود دارد اما نمی‌توان به آن‌ها پرداخت.

کارگردان فیلم آستیگمات با اشاره به بازخورد خوبی که این فیلم در جامعه منتقدان سینما، روانشناسان و جامعه شناسان داشته گفت ما با دو گروه در مواجه با آستیگمات روبه‌رو بودیم؛ گروهی که معتقد بودند این فیلم اصلا نباید نمایش داده شود و گروهی که معتقد بودند این فیلم باید به طور گسترده برای معلمان، خانواده‌ها و مدیران آموزشی نمایش داده شود و متأسفانه ما نتوانستیم خط میانه‌ی این دو طیف را مهیا کنیم. متأسفانه آموزش و پرورش ما درگیر سیاست‌گذاران اشتباه است و این موضوع ارتباطی با دولت اصولگرا و دولت اصلاح‌طلب هم ندارد.

مهتاب نصیرپور (استاد دانشگاه، بازیگر تئاتر و سینما) که در فیلم سینمایی آستیگمات نقش مادر خانواده و مادربزرگ کسری را بازی می‌کرد در ابتدای صحبت‌های خود با ابراز خرسندی از برگزاری نشست دانشگاهی فیلم آستیگمات و تقدیر از پویش «بدسرپرست تنهاتر است» گفت: این روزها که تقریبا همه ما به نوعی گرفتار بدسرپرستی هستیم برگزاری چنین نشست‌ها و برنامه‌های خیلی مؤثر است چون یاد می‌گیریم بیشتر به هم کمک کنیم.

او درباره دلایل پذیرش ایفای نقش در فیلم سینمایی آستیگمات گفت: من به واسطه حرفه خودم و همسرم فیلم‌نامه و نمایشنامه زیاد می‌خوانم برای ما که تحصیل‌کرده دانشگاه هستیم مهم است که در کارهای ارزشمند حضورداشته باشیم. برای من این موضوع معیار است و همیشه با خودم می‌گویم برای حضور در برخی از این فیلم‌های سخیف که اکران می‌شوند نیازی به دانشگاه رفتن نداشتم.

نصیرپور ادامه داد: فیلم‌نامه آستیگمات به نظرم کار ارزشمندی بود. یک فیلم‌نامه خوب را بگذاریم کنار کارگردان سخت‌کوشی که تلاش می‌کند دغدغه‌ای اجتماعی را مطرح کند، طبیعی است که استقبال کنم. آستیگمات جزو اتفاقات خوب زندگی من بود.

افشین طیبی (روانشناس و استاد دانشگاه علامه) هم در این نشست درباره خصوصیات کسری و خانواده او صحبت کرد و گفت: کسری محصول یک خانواده مشکل‌دار است؛ پدربزرگ یک فرد لاابالی است که دست بزن هم داشته هرگز در زندگی خانوادگی احساس مسئولیت نکرده و صفات ضداجتماعی دارد. توجه به تاریخچه زندگی مهران به‌عنوان پسر این پدر این ذهنیت را ایجاد می‌کند که او در کودکی بیش‌فعال کم‌توجه بوده این کودکان اغلب تبدیل می‌شوند به کودکانی نافرمان و مقابله جود و در نهایت هم هفتاد درصد آن‌ها دچار اختلال سلوک می‌شوند. برای همین است که می‌بینیم مهران هم در حال حاضر تبدیل‌شده به یک شخصیت ضداجتماعی.

مصطفوی (کارگردان فیلم) هم گفت: کمک به خانواده‌هایی با خصوصیات سمیرا و مهران خیلی سخت است چون جدای از هزینه‌های بسیار بالای مشاوره این زن و شوهر اصلاً مشورت‌پذیر نیستند و در این شرایط سیستم آموزش و پرورش باید به میدان بیاید به کودکانی مثل کسری کمک کند.

او البته به این نکته هم اشاره کرد که وظیفه فیلم‌ساز ارائه راهکار نیست و گفت: سازمان‌هایی در این کشور هستند با ردیف بودجه مشخص که باید راهکار ارائه بدهند. متأسفانه در سال‌های گذشته طبقه متوسط جامعه ما زیرخط فقر سقوط کرده‌اند و این موضوع معضلاتی را ایجاد کرده که پیامدهای خطرناکی دارد، آموزش و پرورش باید به میدان بیاید و برای بچه‌هایی مثل کسری تدبیر کند.

افشین طیبی نیز در پاسخ به این سؤال که برای خانواده‌ای با خصوصیات کسری مهران و سمیرا چه راه‌کارهایی پیشنهاد می‌کند گفت: واقعیت این است که رساندن این خانواده به سطح مطلوب سخت است. فراموش نکنیم که تعداد کودکان شبیه کسری در جامعه امروز کم نیست بنابراین دستگاه‌های فرهنگی مثل صداوسیما باید وظیفه‌شان را انجام دهند و آموزش خانواده‌ها را در دستور کار قرار دهند. منتها آموزش با روشی که متخصصان توصیه می‌کنند نه آنطورکه سیاست‌گذاران می‌خواهند که وانمود کنند در این کشور هیچ معضل و آسیبی وجود ندارد. با انکار کردن نه مشکلی کاهش می‌یابد و نه حل می‌شود و باید تصویر واقعی از جامعه نشان داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز