خبرگزاری کار ایران

ذوالقدر:

عملکرد میراث فرهنگی در حفاظت از بافت‌ تاریخی پایتخت قابل قبول نیست

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۹۳۲

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با نقد عملکرد ضعیف میراث فرهنگی در حفاظت از بافت تاریخی پایتخت، از شهرداری خواست تا سریع‌تر لایحه صدور پروانه مرمت را به شورای شهر ارائه کند.

به گزارش ایلنا، سیده فاطمه ذوالقدر (نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) با تاکید بر ضرورت بازسازی و احیای بافت قدیم پایتخت، گفت: نباید به هویت سنتی و تاریخی بافت‌ها خدشه‌ای وارد شود. این درحالی است که ۷۰۰ آثار تاریخی در پایتخت وجود دارد که توجه چندانی به حفظ و مرمت آنها نشده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این مهم که توجهی به میراث فرهنگی پایتخت نمی‌شود، به خانه ملت اظهار کرد: بافت‌های تاریخی و میراثی زیادی در تهران وجود دارد که در حال تخریب بوده و حفظ آنها مغفول مانده در این رابطه انتظار می‌رود شهرداری و شورای شهر تلاش وافری برای مرمت و حفظ آثار باستانی و تاریخی داشته باشند و از تخریب بیشتر آنها جلوگیری کنند.

او خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت بخش خصوصی برای احیا و مرمت بافت‌های میراثی و تاریخی استفاده کرد. پتانسیل و ظرفیت‌های گردشگری زیادی در پایتخت وجود دارد که با معرفی آنها می‌توان درآمدزایی مناسبی داشت و از آن برای رفع مشکلات بیشمار پایتخت استفاده کرد.

ذوالقدر با اشاره به آن که مرز بافت‌های تاریخی و فرسوده شهری باید مشخص شود، خاطرنشان کرد: بافت‌های تاریخی بخشی از هویت معماری، فرهنگی و اجتماعی کشور محسوب می‌شوند بنابراین باید با حفظ اصالت و هویت، آنها را برای آیندگان حفظ کرد. در این میان بافت‌های فرسوده نباید با بافت‌های تاریخی اشتباه گرفته شود. مرز بافت‌های تاریخی و فرسوده شهری باید مشخص شود؛  بافت‌های تاریخی بخشی از هویت معماری، فرهنگی و اجتماعی کشور محسوب می‌شوند بنابراین باید با حفظ اصالت و هویت، آنها را برای آیندگان حفظ کرد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع  دستی و گردشگری را در حفظ آثار تاریخی ضعیف خواند و افزود: متاسفانه عملکرد میراث فرهنگی در حفاظت از بافت‌های میراثی پایتخت قابل قبول نبوده و رضایت بخش نیست و تاکنون نتوانسته با مرمت مناسب آثار تاریخی درآمدزایی مناسبی را از این طریق داشته باشد البته دستگاه‌ها باید همکاری مناسبی را برای حفظ آثار تاریخی با سازمان میراث فرهنگی داشته باشند.

او همچنین از شهرداری خواست تا هرچه سریع‌تر لایحه صدور پروانه مرمت را به شورای شهر ارائه دهد و گفت: بی شک با ارائه این لایحه زمینه احیا و مرمت بافت های تاریخی و میراثی بیش از پیش فراهم می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز