خبرگزاری کار ایران

در بازدید مونسان از ساخت و سازهای غیرمجاز در مجاورت کاخ گلستان مطرح شد:

شک نکنید مجوز توقف ساخت و ساز را خواهیم گرفت/مالک اسناد را تحویل نداده است

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۴۹۴

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه پرونده توقف ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان به دادسرای ناحیه 12 ارسال شده، گفت: شک نکنید مجوز توقف ساخت و ساز را خواهیم گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز در مجاورت کاخ گلستان بودیم که ممکن است ثبت جهانی این میراث ملی را به خطر بیفکند، در این راستا علی اصغر مونسان (رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) طی بازدید از این ساخت و ساز در مجاورت کاخ گلستان و شمس‌العماره گفت: این ملک که از جمله املاک کبابی جوان بوده، گفت: اجازه ساخت 10.5 متری داشت که باتوجه به آن‌که در عرصه کاخ گلستان قرار دارد نباید این اتفاق می‌افتاد.

مونسان ادامه داد: باتوجه به آنکه شهرداری مجوز 10 متر و 50 سانتی‌متر را داده بود اما این مجوزها باید مورد بررسی قرار گیرد. اگر اداره کل سازمان این مجوز را تایید کرده باشد، تخلف بوده این در حالی است که مجوز باید توسط ستاد سازمان میراث و گردشگری صادر می‌شد چراکه در عرصه کاخ قرار دارد و این‌‌گونه که به نظر می‌رسد برای دریافت مجوز ساخت‌وساز در این منطقه با ستاد سازمان میراث مکاتبه نشده است.

معاون رئیس جمهور درباره تخلف‌ شورای فنی تهران و ارئه مجوز برای ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان گفت: در این خصوص چیزی نمی‌دانم و این امر باید مورد بررسی قرار گیرد. زود قضاوت نکنید. دستور رسیدگی صادر شده در جایی که تخلف شده باشد، قطعا رسیدگی می‌کنیم.

مونسان با اشاره به آ‌ن‌که پرونده توقف ساخت‌وساز در حریم کاخ گلستان به دادسرای ناحیه 12 ارسال شده، گفت: شک نکنید مجوز توقف ساخت‌وساز را خواهیم گرفت. تخلف‌ها باید برطرف شوند و ساخت‌وساز طبق قانون و با توجه به ضوابط میراث‌فرهنگی اتفاق بیفتد. عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان‌تهران صحبت می‌کنند و این پرونده را مورد بررسی قرار می‌دهند تا حکم توقف موقت صادر شود.

او خاطرنشان کرد: به من گفته شده بود این ساخت‌وسازها متوقف شده اما متاسفانه می‌بینم هنوز ادامه دارد. البته توقع ما از شهرداری مرکز و شهرداری منطقه 12 این بود که عملیات را متوقف کنند چراکه این کار چیزی جز خسارت در پی نخواهد داشت.

مونسان ادامه داد: موضوع ارائه مجوز به ساخت‌وساز در حریم کاخ گلستان به سال 95 بازمی‌گردد و شورای فنی اداره کل استان‌تهران و شهرداری این مجوز را صادر کرده‌اند و هر دوی آنها کار درستی انجام ندادند. اگر تخلف در حوزه میراث اتفاق افتاده باشد ما باید پاسخگو باشیم و اگر شهرداری تخلف کرده باشد باید مسئولیت آن را برعهده بگیرد. آنچه مهم است این است که این بنا نباید در حریم کاخ گلستان ساخته می‌شد. حدود یک‌هفته است از این ساخت‌وساز غیرمجاز مطلع شده‌ام و باید ضوابط رعایت شود. تعرض به زمین کاخ گلستان و ارتفاع خارج از ضوابط از دیگر موارد غیرقانونی است که درباره ساخت این بنا شاهد هستیم.

محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی کشور) با اشاره به آن‌که صاحب ملک هنگامی که حفاری زیرزمین را آغاز کرد و به بخشی از ملک کاخ گلستان تعرض کرد تخلفات را بیشتر زیر پای گذاشت، گفت: اخیرا در اسناد کاخ گلستان‌ فیش‌هایی پیدا کرده‌ایم که نشان می‌دهد بخشی از این ملک در اختیار کاخ گلستان بوده اما مالک به ما می‌گوید سند شش‌دانگ دارد. ما خواستار سند شدیم اما به ما تحویل نداد.

طالبیان خاطرنشان کرد: مالک این بنا حتی از مجوزی که شهرداری به او داده، تخلف کرده و در حال حاضر حدود 13.5 متر ساخته است. این تخلف باید متوقف شود چراکه ساخت‌وساز در عرصه میراث‌جهانی باید 7.5 متر باشد و این تخلف استان‌تهران باید خیلی سریع به ستاد فرستاده می‌شد تا چک شود.

نماینده شهرداری که در این بازدید حضور داشت، گفت: گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ایم 11 متر و 15 سانتی‌متر را نشان می‌دهد که آن‌هم تخلف است و باید به سرعت 65 اضافه برش زده شود.

مونسان بعد از این بازدید به خانه فرهنگ ایرج رفت و در بازدید از این خانه فرهنگی گفت: احیای بافت‌های تاریخی و بازآفرینی یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان میراث است و معتقدیم بازآفرینی با نوآفرینی فرق دارد و برای تحقق بازآفرینی شهری می‌توانیم برای محله‌ای تاریخی کارکردهای مختلف تعریف کنیم.

مونسان خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی محله‌های تاریخی تبدیل به انبار شده‌اند. اگر بخواهیم زندگی در آنها جریان پیدا کند می‌توانیم با احیای بناهای تاریخی و خانه‌های قدیمی و تعریف کارکردهای جدید برای آنها این امر را محقق سازیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز