خبرگزاری کار ایران

ارکستر ملی ویژه روی صحنه می‌رود/ فرشتگانی که پیام‌آور صلح هستند

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۹۹۴

یک متخصص موسیقی‌درمانی با اشاره به برگزاری اجرای ارکستر ملی ویژه، از فعالیت‌های این گروه به عنوان نمادی برای رساندن پیام صلح جهانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مریم گیلاسیان (متخصص موسیقی‌درمانی و سرپرست و رهبر «ارکستر ملی ویژه») درباره  دلیل و نحوه شکل‌گیری این گروه گفت: ۲۲ سال پیش که مرکز توانبخشی بهکوش گرگان را تاسیس کردم، این مرکز، مختص کودکانی با مشکل ذهنی کمتر از ۱۴ سال بود و تقریبا بعد از چهار- پنج سال، تصمیم گرفتم موسیقی‌درمانی را همراه با روانشناسی به کار بگیرم و اول با هدف درمان، روش‌های آموزش موسیقی را به کار گرفتم ولی بعد از آن با توجه به این‌ که نتیجه خیلی خوبی حاصل شد، خروجی این کار  بعد از ۹ سال، گروهی شد که مختص پسران بهکوش گرگان بود.

او ادامه داد: این گروه حدودا ۹ عضو داشت و اجراهای مختلفی را در سطح استان و حتی کشور داشتیم و موفقیت‌های زیادی حاصل شد. طی تجربه‌ای که با این بچه‌ها داشتم، متوجه شدم که موسیقی می‌تواند به اعتماد به نفس این کودکان کمک کند و در عین حال به آن‌ها هویت اجتماعی بدهد، بنابراین تصمیم به تاسیس گروهی گرفتم که افرادی که در سایر شهرها هستند هم بتوانند عضو آن باشند و به فکر تاسیس یک گروه ارکستر ملی ویژه افتادم. یعنی گروه ارکستری که از سایر شهرها در آن شرکت کنند و یک ارکستر ملی باشد ولی با شرایط خاص. در ابتدا در خرداد ۹۵ با همکاری سازمان بهزسیتی استان گلستان و مشورت با کارشناس هنری سازمان بهزستی کشور، این ارکستر را در اداره فرهنگ و هنر استان گلستان به ثبت رساندیم و بعد از آن شروع به سفر کردم و افرادی که مشکلات ذهنی داشتند اما دارای توانمندی‌هایی در زمینه تکنوازی یا آواز بودند را شناسایی کردم و از بین آن‌ها افرادی که دارای توانایی گروه‌نوازی بودند، انتخاب شدند.

گیلاسیان افزود: این گروه در حال حاضر ۲۰ عضو دارد و ۹۰ درصد آن‌ها مشکلات ذهنی دارند. در حین شکل‌گیری گروه افرادی که دارای مشکلات بینایی، جسمی یا حتی اتیسم بودند، به گروه پیوستند. برخی اعضای گروه حتی دارای مشکل چند معلولیتی هستند. البته به هیچ عنوان تمایل ندارم از واژه معلولیت برای آن‌ها استفاده کنم و همه آن‌ها را افرادی توانمند می‌دانم. به عنوان مثال دختران عضو گروه کرال، از اعضای موسسه خیریه همدم مشهد بوده و به‌رغم مشکلات خاصی که دارند، بسیار مطرح هستند. باقی افراد کمتر تجربه گروهی داشتند و این فرصت بسیار خوبی برای آن‌هاست که بتوانند خود را به عنوان هنرمند در کشور مطرح کنند.

او ادامه داد: فردی که مشکل بینایی، جسمی یا ذهنی دارد، روی صحنه می‌‌‌آید و به عنوان موزیسین در بخش آوازی یا سازی برنامه اجرا می‌کند، حس خوبی دریافت کرده و هویت می‌گیرد. علاوه بر آن، این افراد نیاز دارند که به عنوان یک فرد، منبع درآمدی داشته باشند و ما فکر کردیم که چرا نباید با آن‌ها مانند افراد عادی اقدام به بستن قرارداد کنیم تا بتوانند با دریافت درصدی از بلیط‌های فروخته شده، امرار معاش کنند. و این ایجاد اشتغال هم در کنار سایر دلیل‌ها، نقش مهمی داشت که معتقدم به صورت تدریجی در حال نتیجه دادن است.

این متخصص موسیقی‌درمانی درباره نحوه آموزش و ایجاد هماهنگی بین اعضا با توجه به شرایط خاص آن‌ها گفت: از آنجا که مشکلات زیادی از جمله بعد مسافت را داشتیم، یکی از کارهایی که انجام شد این بود که مربیانی در این شهرها داشتیم که با ما همکاری می‌کردند و مسئولیت آموزش این افراد را بر عهده داشتند. ۸۰ تا ۹۰ درصد این قطعات تنظیم من هست. چرا که تنظیم کردن قطعات برای این افراد مستلزم داشتن دانش خاصی است و باید بدانیم که این افراد قادر به اجرا کردن چه قطعاتی هستند و به موسیقی چه دیدی دارند. بنابراین مجبور بودم حتی برخی قطعات را تنظیم دوباره کنم.

او درباره هدف تشکیل این گروه، تصریح کرد: پیام ما در این زمینه پیام صلح است، چرا که افرادی که عضو این گروه هستند، به دلیل این‌که از آنچه ما نام آن را زندگی عادی می‌گذاریم، محروم هستند، جهانی دارند که با جهان ما بسیار متفاوت است. به نظرم جهان آن‌ها بسیار زیباتر است و یکی از ویژگی‌های مهم این افراد صداقت، مهربانی و عشق‌ورزی آن‌هاست، به ویژه افرادی که دارای مشکل ذهنی هستند، این ویژگی در آن‌ها بسیار بارز است. بنابراین به این تصمیم رسیدم که ما می‌توانیم به عنوان پیامبران صلح، حتی در خارج از ایران اقدام‌هایی را انجام دهیم و با اجرای آوازی و سازی خود اعلام کنیم که تا چه حد خواهان آزادی، برابری و دوستی هستیم و چقدر این حرکت می تواند زیبا و به نفع تمام انسان‌‌های روی زمین باشد. در نتیجه گروه ارکستر ملی ویژه ایران با پیام برقراری صلح جهانی تشکیل شده است و امیدوارم بتوانیم به عنوان نماینده‌های صلح از طرف ایران در تمام جهان حضور داشته و بتوانیم شهر و به شهر و کشور به کشور اجرا داشته باشیم.

او افزود: اولا این که توامندی‌های افرادی که در ایران زندگی می‌کنند و این شرایط را دارند، ثابت کنیم. چرا که  به نظر می رسد که عده زیادی از مردم تصور درستی ندارند و معتقدند که توانبخشی در این وضعیت مناسبی نداشته و بسیار ضعیف است. در صورتی که کاملا معتقدم که ایران کشوری است که این زمینه و به ویژه در بخش هنری، بسیار خوب کار می‌کند. سازمان بهزیسیتی از ما حمایت کرد. چه در سطح کشوری و چه در سطح استان. آرزوی من این است که بتوانیم روزی ثابت کنیم که ایران هم می‌تواند افرادی را داشته باشد که به‌رغم مشکلاتی که دارند، شرایط برای آنها مهیا است که توانایی‌های خود را نشان دهند و بسیار صبورانه این مسیر را طی کردند.

گیلاسیان درباره نحوه و زمان برگزاری این برنامه، گفت که رونمایی این برنامه ساعت ۱۸ جمعه ۲۳ آذر در تالار سوره ساختمان حوزه هنری برگزار می‌شود و امیدواریم بعد از آن فعالیت‌های کشوری خود را آغاز کرده و برنامه ریزی‌ها را پیش ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز