خبرگزاری کار ایران

یک باستان شناس اعلام کرد:

قلعه جوشاطو پناهگاهی در برابر حمله اورارتوها

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۲۶۷

قلعه جوشاطو نقطه دفاعی مهم و حاکمیتی بود که احتمال می‌رود طبقه حاکم در مواقع خطر در برابر حملات مکرر اورارتو و آشور در آن پناه می‌گرفتند .

به گزارش ایلنا، کاظم ملازاد (سرپرست هیأت بررسی، شناسایی و گمانه زنی در محوطه تاریخی جوشاطو( شاهین دژ، آذربایجان غربی) با اشاره به آنکه قلعه جوشاطو پناهگاه حاکمان بود گفت: شناسایی پلان قلعه جوشاطو و جزییات معماری آن، شناسایی لایه و یا لایه‌های استقراری و مطالعه سفال و گاهنگاری نسبی استقرار از اهداف اصلی اجرای این طرح بود.

به گفته این باستان شناس این محوطه ثبت تاریخی نشده و حفاری‌های غیر مجاز و گسترده صدمات جبران ناپذیری به آن وارد ساخته است .

او تصریح کرد : از این رو بررسی، شناسایی و گمانه زنی در محوطه تاریخی جوشاطو در دستور کار قرار گرفت .

او اظهار داشت: اهمیت حوضه جنوبی دریاچه ارومیه و دره زرینه رود ، نبود شناخت باستان شناسی از حوضه زرینه رود و  ابهامات اساسی در ارتباط با قلعه جوشاطو علی رغم موقعیت و معماری بی نظیر آن(دوره ساخت، انتساب تاریخی، سنت سفالگری، لایه‌های استقراری و ....) از مواردی است که در این طرح به آن پرداخته شد .

این باستان شناس همچنین در ادامه به بیان نتایج شناسایی و گمانه زنی به ساختار کلی قلعه (پلان و ابعاد کلی، سازه اصلی، بقایای دیوار و برج های دفاعی، مسدودسازی گذرگاه‌ها)  و غارها پرداخت.

سرپرست هیأت باستان شناسی ، دره زرینه رود را  دارای ویژگی‌های برجسته زیست محیطی دانست و افزود: قلعه جوشاطو به ویژه با در نظر گرفتن جغرافیای سیاسی و نظامی ،هزاره نخست پیش از میلاد  از موقعیت خاص نظامی برخوردار است .

این باستان شناس با اشاره به موقعیت، ویژگی‌های معماری و داده‌های سفالی  قلعه جوشاطو گفت: به نظر می‌رسد این قلعه  نقطه دفاعی مهم و حاکمیتی بوده که احتمال می‌رود در مواقع خطر طبقه حاکمه در آن پناه می‌گرفت .

وی تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد استفاده طولانی مدتی از این قلعه صورت نگرفته و با وجود استحکامات دفاعی فوق العاده بناها و لایه‌های استقراری قابل توجهی در آن شکل نگرفته است.

ملازاده افزود: با توجه به ویژگی‌های معماری و داده‌های سفالی به نظر می‌رسد در این مکان شاهد دو مرحله معماری در قالب یک دوره فرهنگی مربوط به عصر آهن ۳ و شاید تداوم آن در دوره هخامنشی باشیم.

او گفت‌: با توجه به شواهد معماری و سفالی موجود و  اینکه دره زرینه رود از مناطق مرکزی دولت مانّا به شمار می‌آمد، گمان آن می‌رود که این قلعه با هدف حفاظت از حاکمان این پادشاهی در برابر حملات مکرر اورارتو و آشور ساخته شده که البته فرضیه‌های جایگزین دیگری نیز در این باره مطرح است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز