خبرگزاری کار ایران

فصل دوم مرمت مجموعه تاریخی طباطبایی به پایان رسید

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۳۵۴

مدیر پایگاه بافت تاریخی بروجرد از پایان دومین فصل مرمت در معابر و بدنه های مجموعه تاریخی طباطبایی بر اساس الگوهای تاریخی خبر داد.

به گزارش ایلنا؛ مجموعه تاریخی طباطبایی‌ها که به واسطه وجود آرامگاه جد اعلای خاندان طباطبایی در منتهی الیه شمالی محدوده بافت تاریخی بروجرد شکل گرفته است شامل ده‌ها خانه تاریخی ارزشمند است که قدمت برخی از آنها تا دوره صفوی نیز می‌رسد. این مجموعه تاریخی از عناصر ارزشمند دیگری نظیر مسجد، بازار، حمام، مدرسه علمیه، آب انبار و مجموعه آرامگاهی که در حال حاضر به صورت باغ آرامگاه در میانه ی این محدوده قرار گرفته است را شامل می‌شود.

رضا هورمهر (مدیر پایگاه بافت تاریخی بروجرود) با اشاره به اینکه مجموعه تاریخی طباطبایی‌ها یکی از شاخصه‌های بسیار ارزشمند بافت تاریخی بروجرد محسوب می‌شود، گفت: مجموعه تاریخی طباطبایی بخش مهمی از بافت تاریخی محله صوفیان بروجرد است که مجموعه‌ای از فاخرترین آثار معماری خانه‌ها و دیگر بناهای تاریخی بروجرد است.

او افزود: در سال‌های گذشته این آثار تحت عنوان مجموعه تاریخی طباطبایی‌ها توسط اداره میراث فرهنگی بروجرد معرفی و با توجه به تمرکز و کیفیت بارز آن توجه خاصی به این مجموعه صورت گرفته است. به طوری که به دلیل ساختار خاص فرهنگی محله و پایداری تقریبی بافت، باز آفرینی معابر این مجموعه بسیار حائز اهمیت است.

به گفته هورمهر، با اعتبار تخصیص یافته هم اکنون دو فصل از مرمت و احیاء بدنه‌ها و معابر مجموعه تاریخی طباطبایی‌ها توسط پایگاه میراث فرهنگی بروجرد انجام گرفته به طوری که هم اکنون فصل دوم این مرمت‌ها به پایان رسیده است.

او تاکید کرد: درحال حاضر اقداماتی که در مجموعه تاریخی طباطبایی‌ها صورت می‌گیرد شامل دو بخش می‌شود. خانه‌ها و بناهای تاریخی این مجموعه از سوی اداره میراث فرهنگی استان مرمت می‌شود به طوری که دو خانه مقیس الاسلام طباطبایی و خانه متری‌ها که از سوی صندوق احیاء به بخش خصوصی واگذار شده با نظارت میراث فرهنگی استان درحال مرمت است و مابقی خانه‌های تاریخی چون خانه تاریخی حاتمی، رناسی، بیرجندی و خانه نبوی توسط اداره میراث فرهنگی استان درحال مرمت است که با مذاکراتی که صورت گرفته خانه بیرجندی قرار است پس از مرمت تبدیل به موزه اسناد و نسخ خطی شود.

مدیر پایگاه بافت تاریخی بروجرد اعلام کرد، بخش دوم مرمت‌ها نیز مربوط به پایگاه بروجرد می‌شود که هم اکنون فصل دوم مرمت و احیاء معابر بر اساس الگوهای تاریخی انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز