خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری هفتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان مطرح شد:

سخت‌گیری‌ها، عکاسی مستند اجتماعی را تحریف و زیرزمینی کرد

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۷۱۰

سیف‌الله صمدیان گفت: در سال گذشته قرار بود سازمان فرهنگی – هنری شهرداری بخشی از هزینه‌های برگزاری 10 روز با عکاسان را تامین کند اما از آنجا که قراردادی نداشتیم مدیریت جدید از پرداخت این هزینه‌ها که حدود 70 تا 100 میلیون تومان بود، سر باز زد و اگر مرکز تجسمی در هفتمین دوره به ما کمک نمی‌کرد، نمی‌توانستیم امسال شاهد برگزاری این رویداد هنری در عرصه عکاسی باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هفتمین دوره 10 روز با عکاسان صبح امروز با حضور سیف‌الله صمدیان و مجید ناگهی برگزار شد.

سیف‌الله صمدیان (رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران) با اشاره به آنکه شاخص‌ترین چیزی که بعد از 40 سال اتفاق افتاد تغییری است که در دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد شاهد هستیم، گفت: این روزها وزارت فرهنگ و ارشاد و مرکز تجسمی در جای خود قرار گرفته و بالاخره قبول کرده است که باید اجرای بینال‌ها و رویدادهای هنری در ایران توسط انجمن‌ها انجام شود و از دولت در عرصه اجرایی سلب مسئولیت شده است.

او ادامه داد: انجمن‌های تجسمی سال‌هاست درصدد آن بودند که خودشان بتوانند مجری رویدادهای هنری باشند البته شروع هفتمین دوره 10 روز با عکاسان به دلیل نداشتن اسپانسرهای مناسب دیر اتفاق افتاد اما بالاخره محقق شد.

صمدیان؛ وجود چتر خانوادگی بالای سر عکاسان ایرانی عاملی برای برگزاری این رویداد هنری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر هفت انجمن عکاسی در ایران فعال هستند که در این رویداد حضور دارند. با وجود آنکه بودجه تجسمی ناچیز است اما نهادهایی که باید در این امر کمک کنند، این کار را انجام نمی‌دهند. این درحالی است که بودجه برگزاری تمام بینال‌های تجسمی حتی به اندازه بودجه ساخت یک فیلم سینمایی نیز نیست.

او ادامه داد: در سال گذشته قرار بود سازمان فرهنگی – هنری شهرداری بخشی از هزینه‌های برگزاری 10 روز با عکاسان را تامین کند اما از آنجایی که قراردادی برای این مهم نداشتیم مدیریت جدید از پرداخت این هزینه‌ها که حدود 70 تا 100 میلیون تومان بود، سر باز زد و این لطمه بزرگی به انجمن عکاسان وارد کرد اما اگر مرکز تجسمی در هفتمین دوره به ما کمک نمی‌کرد، نمی‌توانستیم امسال شاهد برگزاری این رویداد هنری در عرصه عکاسی باشیم.

صمدیان همچنین به صندوق هنر اشاره کرد و گفت: این صندوق نهادی برای ساماندهی بیمه هنرمندان شده است و سعی دارد بتواند به هنرمندان بیش از 60 سال که درآمد ندارند مستمری دائم‌العمر ارائه دهد.

او ادامه داد: اگر بخش‌های خصوصی از عرصه فرهنگ و هنر کنار کشیده‌اند به دلیل سیاست‌زدگی در فرهنگ است این در حالی است که برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر به این عرصه صدمه وارد کرده چراکه آنچه می‌توان برای برگزاری بینال‌ها هزینه کرد صرف برگزاری جشنواره تجسمی فجر می‌شود که البته طی سال‌های گذشته نتیجه ایده‌آلی نیز برای فرهنگ و هنر ایران در برنداشته است. امیدوار هستیم امسال با اصلاحاتی که انجام شده این مسائل لغو شود و این امر ادامه یابد.

به گفته رئیس انجمن عکاسان ایران برگزاری رویداد 10 روز با عکاسان بیش از 300 میلیون تومان هزینه در بردارد و تاکنون مرکز هنرهای تجسمی 50 میلیون تومان کمک هزینه جاری ستادی را پرداخت کرده است و قرار است 100 میلیون دیگر نیز پرداخت کند.

مجید ناگهی (دبیر برگزاری هفتمین دور از 10 روز با عکاسان) با اشاره به آنکه در این دوره رویکرد همانند سال‌های گذشته است و نگاهی به خود و نگاهی به جهان مدنظر قرار گرفته، گفت: در بخش نگاهی به خود چهره ایران را انتخاب کرده‌ایم. به گفته او برگزاری گالری و نمایشگاه در خانه هنرمندان، نشست‌های تخصصی، نشست برای هریک از انجمن‌های عکاسی، کارگاه‌های تخصصی و در نظر گرفتن بخشی به نام نگاه شخصی که در این دوره به نام به سوی نگاه شخی تغییر کرده است ازجمله برنامه‌هایی است که در 10 روز با عکاسان برگزار خواهد شد حتی بخشی نیز برای دانشجویان عکاسی در نظر گرفته شده است که هشت مجموعه دانشگاهی در آن حضور خواهند داشت.

به گفته ناگهی؛ بخش در جستجوی نگاهی نو و تهیه بانک اطلاعاتی از عکاسان و دانشجویان عکاسی از دیگر برنامه‌هایی است که این رویداد هنری در نظر دارد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا؛ مبنی بر ارزیابی شرایط کنونی عکاسی ایران و چرایی تاکید بر به وجودآمدن نگاهی نو در عکاسی گفت: این روزها به دلیل نبودن شرح درس‌های صحیح و درست از عکاسی در دانشگاه‌ها شاهد فتحی غیرمنفعلانه در دانشگاه‌ها هستیم در عین حال حضور هنری عکاسان در گالری‌ها و ارتباطی که به صورت مستقیم با گالری‌ها و خارج از کشور برگزار می‌کنند سبب به وجود آمدن جوی سنگین در مجموعه تجسمی شده است چنانکه این روزها هیچ گاه به صورت درست به بخش عکاسی پرداخته نشده.

او ادامه داد: عکاسی به واسطه مدیاهای نوظهور و موبایل هایی که در دست همه وجود دارد تبدیل به بخشی شده که عکاسی نیست که مدنظر متخصصان این عرصه باشد. از این رو پرداختن به عکاسی نیازمند نگاه‌های جدید است. در حوزه عکاسی در تمام بخش‌ها از صنعتی و هنری گرفته تا میراث فرهنگی و مستند اجتماعی دچار رکود هستیم و نیاز است تا شارژ شویم.

به گفته او به دلیل سختگیری‌های زیادی که برای عکاسان مستند اجتماعی وجود دارد این بخش از عکاسی تبدیل به عکاسی زیرزمینی شده است و شکل تحریف‌شده‌ای از عکاسی را به وجود آورده از این رو نیاز است تا نگاهی جدید و نو در این حوزه به وجود بیاید و  روی نقاط ضعف دست گذاشته شود. امید است تا نگاه مسئولانه در این حوزه مشکلات را دفع کند.

بنا بر این گزارش هفتمین دوره 10 روز با عکاسان از 14 الی 23 آذرماه در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز