خبرگزاری کار ایران

سیف‌الله صمدیان:

با شگردهای محلی نمی‌توان جهان را فتح کرد/کیارستمی یک‌تنه برای آقایان سیاسی و اقتصادی در جهان آبرو خرید

asdasd
کد خبر : ۵۲۰۱۶۰

سیف‌الله صمدیان با بیان اینکه تا وقتی ما سینما را مضر و غربی می‌دانیم و آن را جهانی نمی‌دانیم مشکلات وجود دارد، گفت: اتفاقاتی رخ می‌دهد که ما می‌بینیم تمام فرهنگ ما در دنیا از طریق سینما به گوش جهانیان رسیده است. وقتی آدمی مثل کیارستمی یک تنه آبرو برای همان آقایان اقتصادیون و سیاسیون خریده است. در این جهانی که برای ما پر از دسیسه است خودمان هم حماقت‌هایی داریم که انگار این دسیسه‌ها را بیشتر از بیرون رشد می‌دهیم. یا اشتباه‌هایی داریم یا کوتاهی‌هایی این مشکلات پیش می‌آید.

به گزارش ایلنا، عضو هیات داوران نخستین جشنواره فیلم تبریز گفت: سطح کار فیلم امروز در ایران به ویژه در بخش هنر و تجربه‌ای آن به شهر تبریز بر می‌گردد که این موضوع باعث خوشحالی است چرا که بدین ترتیب از تمرکز بازی مرکزی در تهران جدا می‌شویم.

سیف الله صمدیان اظهار داشت: مشهد و تبریز و اصفهان و... می‌توانند جایگاه‌های سینمایی ایران شوند که روی آنها حساب کنیم؛ مثل کاری که در تبریز برادران ارک و آقای یوسفی‌نژاد انجام می‌دهند.

صمدیان افزود: این موضوع نشان می‌دهد تبریز چقدر خلاقیت و استعداد دارد که این موضوع چه به عنوان داور و چه به عنوان تماشاچی سینما قطعا باعث خوشحالی من می‌شود.

وی با اشاره به سطح فیلم‌های نخستین جشنواره فیلم تبریز، گفت: تمرکز این حجم از فیلم خوب در این جشنواره از آذربایجان شرقی برایم خوشایند بود و قطعا جای جشنواره 38 سال خالی بود. هر چند طی این سال‌ها شاهد برگزاری جشنواره‌های رحمت و وحدت در تبریز بودیم ولی آن جشنواره‌ها با تمام خوبی، ریشه‌ای نبودند.

این فیلمساز ادامه داد: آنقدر به لحاظ دیرکرد در برگزاری جشنواره فیلم وضع ما بد است که  هر چند این جشنواره خیلی دیر آمد ولی امیدوارم تا جشنواره‌ها از مد نیافتاده‌اند این جشنواره کار خود را درست پیش ببرد تا جشنواره‌های موبایلی که در تلگرام و جاهای دیگر هر روز برگزار می‌شود، نه اینکه اهمیت خود را از دست بدهند ولی حداقل لازم بدانیم فیلم‌‌های این جوان‌ها را در پرده‌های بزرگ ببینیم که فقط جشنواره‌ها می‌توانند زمینه‌ساز این موضوع باشند.

صمدیان گفت: متاسفانه مسئولین فرهنگی اکثرا تا الان نمی‌‌توانستند مسئولیت خود را به درستی انجام دهند چون بودجه فرهنگی لازم را نداشتند، ذخیره ذهنی لازم را نداشتند، اطلاعات لازم را نداشتند و  فاقد انگیزه لازم برای این کار بودند.

رئیس انجمن عکاسان ایران با تاکید بر اینکه امیدوارم بودجه‌ها درست تقسیم شود، اظهار داشت: اصولا فرهنگ تصویری در جامعه ما جدی گرفته نمی‌شود چون ما هنوز بیشتر ملت گوش هستیم تا ملت چشم. هنوز این فرهنگ جهانی تثبیت شده و موثر و مطلق را که تاثیر آن در جهان مطلق شده در ما نهادینه نشده است. این فرهنگ را رها کرده‌ایم و می‌خواهیم با روش‌های بسیار دمده کار خود را پیش ببریم که این امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: در دست ما تکنولوژی قوی وجود دارد ولی چون روش و نگاه ما فرهنگ تصویری نشده، معمولا در جاهای درست سیبل روبرویی نمی‌زنیم. یعنی هدف‌گیری ما پرت و پلاست. به هدف نمی‌نشیند و سال‌های سال ما را دور می‌کند.

عضو هیات داوران نخستین جشنواره فیلم تبریز با اشاره به اینکه این موضوع حل نمی شود مگر اینکه به یکباره در ذهن مسئولین معجزه‌ای اتفاق افتد، گفت: باید در مسائل سیاسی و اقتصادی ما فرهنگ جای خود را باز کند و مسئولان بدانند حتی برای حیات آنها در ابتدا فرهنگ مورد نیاز است. اگر فرهنگ سیاسی، اقتصادی، هنری نباشد کار ما همین می‌شود که هست.

صمدیان با اشاره به نیمه کاره رها شدن جشنواره‌های رحمت و وحدت در تبریز ، یادآور شد: اصولا چیزی که ریشه ‌دار نباشد، ماندگار نیست. ریشه فرهنگی و برخورد و رویکرد ما درست نبوده و برای همین هم ماندگار نیست. اگر چیزی ریشه دار باشد مردم حتی با بدترین شرایط برگزاری آن کنار می‌آیند.

وی با اشاره به موفقیت‌های اخیر سینماگران تبریزی در جشنواره‌های مختلف، تصریح کرد: این موفقیت‌های اخیر ربطی به سیستم اقتصادی و فرهنگی تبریز ندارد. شهری که به اقتصاد خیلی معروف است، این شهر به فرهنگ هم می‌تواند معروف باشد. الان دوستان اقتصادی ما در حال اشتباه هستند. نمی‌دانند که ماندگاری آنها به این بستگی دارد که فرهنگ را جدی بگیرند. فرهنگ و کارهای فرهنگی پایه اقتصاد را مقاوم‌تر و ریشه‌ای‌تر می‌کند. حتی اگر دیر به کمک آنها آمده باشد. سیاست را قابل فهم‌تر و قابل اعتمادتر می‌کند. این به معنی این نیست که با فرهنگ سر مردم کلاه بگذاریم. منظورم این است مردم وقتی با فرهنگ می‌شوند، رای آنها نیز درست انتخاب می‌شود. اقتصاد آنها سالم‌تر می‌شود. دزدی‌ها و دروغ‌ها کمتر می‌شود. ریاکاری‌ها کمتر می‌شود. تمام این چیزها که الان رایج است و در جامعه ما جزو فضیلت‌ها شده کمتر می‌شود.

این فیلمساز ادامه داد: وقتی فرهنگ درستی بیاید آدم اقتصادی درست‌تر می‌تواند برنامه‌های خود را پیاده کند و در برابر برنامه‌های اقتصاد جهانی نمی‌شکند. چون رفتار و ساماندهی تو پوچ است زود شکست می‌خوری چون با شگردهای محلی نمی‌توان جهان را فتح کرد. پس باید فرهنگ اقتصادی و سیاسی را یکدست از ریشه درست پیش ببری که حرف تو جهانی بشود و خودکفایی معنای درستی پیدا کند. اگر اقتصادیون تبریز باهوش باشند این کارها را انجام می‌دهند و اگر من جای آنها باشم از 10 واحد سود خود 5 تای آن را به پایه‌های فرهنگی و اسپانسر شدن برای آنها هزینه می‌کنم. چون برای نجات خود آنها نیاز است.

صمدیان با بیان اینکه تا وقتی ما سینما را مضر و غربی می‌دانیم و آن را جهانی نمی‌دانیم این مشکلات وجود دارد، گفت: اتفاقاتی رخ می‌دهد که ما می‌بینیم تمام فرهنگ ما در دنیا از طریق سینما به گوش جهانیان رسیده است. وقتی آدمی مثل کیارستمی یک تنه آبرو برای همان آقایان اقتصادیون و سیاسیون خریده است. در این جهانی که برای ما پر از دسیسه است خودمان هم حماقت‌هایی داریم که انگار این دسیسه‌ها را بیشتر از بیرون رشد می‌دهیم. یا اشتباه‌هایی داریم یا کوتاهی‌هایی این مشکلات پیش می‌آید.

وی با بیان اینکه من یکی از بذرافشان‌های امید در بین جوان‌ها هستم، اظهار داشت: در جشن تصویر سال، امسال 15 سال است که کارهای بیش از سه هزار جوان را کنار هم جمع می‌کنم در تصویر سال به آنها امید می‌دهم که می‌توان با فرهنگ و هنر زندگی بهتر و انسانی‌تری داشته باشیم. ولی وقتی کسی مثبت مثل من در این مورد که این اتفاقات مثبت در حوزه فرهنگ رخ دهد، اینقدر بدبینم، امیدوارم من اشتباه کرده باشم.

این فیلمساز با اشاره به خاطراتی از سینمای آذربایجان، تصریح کرد: اگر بخواهم در مورد آذربایجان بگویم یک زمانی قبل از تبریز، ارومیه هم کارهایی می‌کرد. فیلم مترسک در ارومیه یک سینمایی راه افتاد که فیلم داستانی ساخته می‌شد. ارومیه هم بدتر از تبریز جشنواره‌هایی برگزار می‌شد که همه از بین رفتند چون ریشه‌ای نبودند و حال و هوای مناسبتی داشتند. تبریز هم مثل ارومیه هیچ وقت به صورت جدی به فرهنگ تصویر توجه نکرده است. تا اینکه استثناهایی مثل برادران ارک و یوسفی نژاد که می‌آیند و جرقه‌ای ایجاد می‌کنند. امیدوارم این جرقه تبدیل به یک روشنایی ماندگار شود تا جوان‌های دیگر زیر این نور حرکت کنند و به جایی برسند.

صمدیان ادامه داد: این کار فقط با ادامه منطقی و برنامه ریزی دقیق جشنواره‌ای انجام می‌شود. امروز جوان‌ها می‌توانند با موبایل‌های خود فیلم‌هایی بسازند که حتی در جشنوار‌های جهانی دیده شوند و گذشت آن زمانی که جوان‌های فیلمساز بگویند ما امکانات نداریم.

عضو هیات داوران نخستین جشنواره فیلم تبریز با تاکید بر اینکه از جوان‌ها می‌خواهم کار را به عنوان یک مسئولیت سنگین یا آزار دهنده نگاه نکنند، اظهار داشت:  کار کردن یعنی زندگی کردن در زیباترین شکل ممکن. نفس کشیدن در راحت ترین حالت آن. اگر کار نکنند و کار برای آنها عطش نشود، اتفاق مهمی رخ نمی‌دهد.

وی افزود: کیارستمی در 24ساعت 20 ساعت کار می کرد. عشق کار و تولید، زیباترین هدیه‌ای است که می‌توانیم به خلقت خود دهیم. تنبلی و اینکه تا صبح با تلگرام و اینستاگرام کار کنیم و فقط غر بزنیم که دولت به ما امکانات نمی دهد، همه اینها حتی گفتنش هم چرک است. الان شما با گوشی موبایل خود می‌توانید در خانه خود با بسته ترین نقاط مختلف دنیا معامله کنی چه برسد که تولید کنیم.

صمدیان خاطرنشان کرد: تمام اینها بهانه است و باید با این امکانات دیجیتالی ریشه تنبلی و ناامیدی در جوان‌ها گرفته شود و بفهمند وظیفه انسان این است که به موقعیت انسانی خودشان بدهد در هر جا و هر سنی که هست و زیباترین نشانه‌های‌شان بخشیدن به موقعیت خود این است که کار تولیدی به نفع درون خود و به نفع جامعه انجام دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز