خبرگزاری کار ایران

در جلسه کمیته انجام شد؛

ثبت ۴۸ اثر در کمیته ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۱۶۶

در جلسه کمیته میراث فرهنگی ناملموس که در محل سالن فجر سازمان میراث فرهنگى برگزار شد، ۵۵ پرونده مطرح شد که در نهایت ۴۸ پرونده در حوزه میراث‌فرهنگی ناملموس از استان‌های مختلف ثبت شد.

به‌ گزارش ایلنا، در این کمیته که به ریاست فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت، حفظ و احیای آثار تاریخی، طبیعی و معنوی، برگزار شد، نواختن پیانوى ایرانى، شیوه استاد جواد معروفى در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

پرونده مذکور که توسط تعدادى از شاگردان استاد معروفى و هنرجویان آنها تهیه و تدوین شده بود با حضور مدیران، داوران و کارشناسان در جلسه کمیته ثبت میراث فرهنگى ناملموس مطرح و پس از تایید با راى مثبت همه اعضا ثبت شد. مدیریت و ارائه پرونده بر عهده سیروس مهاجرى از شاگردان محمد جواد عبداللهى (شاگرد استاد جواد معروفى) بود.

همچنین در این جلسه در بخش موسیقی علاوه بر پرونده‌های مهارت ساختن و نواختن ل له وا (نوعی نی چوبی در مازندران)، پرونده مهارت ساختن و نواختن ساز سنتی قر نی از استان مازندران، پرونده هنر ساختن و نواختن ساز رباب که توسط علی توکلی و مهدی فلاح صفا تهیه و تدوین شده، مطرح و به اتفاق آرای هیئت داوران در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ثبت شد.

در ادامه این جلسه در بخش موسیقی، نام استاد لطف‌الله سیفی بشلی به‌عنوان نوازنده و احیاگر ساز قر نی از مازندران و استاد اسلام پناه در رشته صحافی سنتی از استان کرمان در فهرست حاملان میراث فرهنگی ناملموس به‌عنوان گنیجنه زنده بشری، به ثبت رسید.

در بخش دوم این جلسه، پرونده‌های فن و تهیه و نگهداری گوشت قورمه، مراسم علم بندان در روستای پیل آباد شهرستان زرند، شابارون (آیین تمنای باران) در روستای جمیل‌آباد بافت، مراسم آجیل برون روستای مهر صالح شهرستان بافت، فن تهیه کماچ شهرستان زرند، قنبرخوانی در داوران رفسنجان و شعب جره زرند، مهارت سنتی پخت آبگوشت امام حسینی و آیین مربوط به آن، آیین سنتی پخت آش حسین در روستای ده علی کوهبنان، فن تهیه مشک (دباغی پوست)، فن و تهیه سرمه سنگ در کوهبان و زرند و بازی آیینی رحمانی همراه با قیچک و سرنا نوازی در منو جان از استان کرمان ثبت ملی شد.

از استان یزد نیز در این کمیته پرونده های شیوه تهیه نقل بیدمشک عقدا ومراسم آیینی پخت آش جو (اول اسفند ماه در ندوشن) ثبت شد.

مراسم شال زنی در روز عاشورا در شهر بافران نایین، مهارت پخت شیره انگور، آیین باران خواهی روستای آذران شهرستان کاشان، عصاری (مهارت استحصال دانه های روغنی)، آداب و رسوم سمنوی نذری مشکات، (مشکان)، چووشی خوانی به شیوه استاد واصف بیدگلی، آیین چاق چاقه زنی اصفهان از استان اصفهان و پرونده های فرت بافی (نساجی سنتی در روستای روئیین اسفراین)، پلاس بافی در شمال خراسان، فن و مهارت بند بافی در شیروان (به عنوان میراث فرهنگی ناملموس در خطر و نیازمند پاسداری فوری)، فنون ومهارت جاروبافی روستای ملا حسن، آیین حلیم پزان، فنون و مهارت مسگری(سفید گری)، فنون و مهارت ساخت تنور محلی پخت نان، چمچمه گلین؛ آیین باران خواهی در روستای سنجد شیروان و آیین علو سرسره در روستای اندوقان از استان خراسان شمالی به ثبت رسیدند.

از استان مازندران نیز در این جلسه جشن فردینه ماشو در مازندارن، فنون و برداشت کولک یا کوله پر، کایری (تعاونی و همکاری در کار)، جاجیم بافی، آیین مجمع گذاری اطعام‌دهی سنتی شهرستان بهشهر، مقام هرایی در شرق مازندارن  و چارویداری؛ گونه‌ای موسیقی کار در مازندان ثبت شدند.

از استان قم نیز پرونده‌های نحوه سنتی پخت غذای سنگک، نحوه سنتی پخت آبگوشت قنویت، مهارت هنر تذهیب استان قم و آیین لاله گردانی در حرم مطهر پس از مطرح شدن با نظر موافق داوران و کارشناسان و متخصصان به ثبت رسیدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز