خبرگزاری کار ایران

"سور" را هم باید جدی بگیریم+جدول برنامه‌های بهار مهربانی

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۱۰۸

جزئیات برنامه «بهار مهربانی» که قرار است با رویکردی متفاوت به برگزاری جشن ولادن پیامبر اکرم (ص) بپردازد با حضور سیدمحمدمجتبی حسینی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و سعید اوحدی (رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری تشریح جزئیات ویژه‌برنامه «بهار مهربانی» با هدف برگزاری جشن ولادت حضرت محمد(ص) در فضایی متفاوت نسبت به سال‌های گذشته، ظهر امروز یکشنبه ۲۷ آبان با حضور سیدمحمدمجتبی حسینی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و سعید اوحدی (رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) به عنوان مدیران برگزارکننده و رضا مهدوی (نوازنده سنتور، پژوهشگر و منتقد موسیقی)، علی شیرازی (خوشنویس) و مصطفی محدثی‌خراسانی (شاعر آیینی) در باغ موزه قصر برگزار شد. 

توجه‌ای هم اندازه به سور در کنار سوگ   

در ابتدای این نشست، رضا مهدوی گفت: دوستان محبت کردند و از من خواستند که اولین سخنران باشم و من این را به فال نیک می‌گیرم به عنوان روی خوشی که به موسیقی نشان داده شده است. شاید خیلی از موسیقیدانان دوست نداشته باشند که از موسیقی به عنوان یک ابزار نام برد ولی موسیقی می‌تواند ابزاری باشد برای بهبود شرایط زندگی مردم آن هم زمانی که در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب قرار داریم. 

او ادامه داد: اکنون نیز دو نهاد حاکمیتی؛ معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دست به دست هم داده‌اند تا خاطرات خوشی را که پیش‌تر در برنامه‌ای با عنوان «پیامبر مهربانی» در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشتیم، تکرار کنند و این تکراری است در راستای خواسته مردم، مردمی که در کف خیابان هستند و به همان اندازه که سوگ می‌بینند به سور نیز محتاجند. 

مهدوی تصریح کرد: چقدر خوب است که همان‌طور که در بخش سوگ برنامه‌ریزی و شعونات را به حق و به درستی رعایت می‌کنیم، سور را هم جدی بگیریم. 

او در ادامه افزود: به عنوان یک موسیقی‌دان کوچک که ۳۰ سال است با جریان موسیقی کشور در حال حرکت است، به خود افتخار می‌کنم که در کنار چنین برنامه‌ای که می‌تواند تاکیدی باشد بر لزوم اتحاد و پیوستگی مردم در سور و الگویی باشد برای سایر مدیران، حضور دارم و معتقدم چنین برنامه‌هایی را باید بدون هراس از تکرار و با توجه به اینکه تکرار می‌تواند، الگوهایی درست را جا بیندازد پی گرفت. 

اگرچه اهل موسیقی به ناچار همواره در حال دفاع از خود بوده‌اند،

خوشنویسان را هم مردم دوست داشته‌اند و هم حاکمیت  

سخنران بعدی علی شیرازی بود که در ابتدا با اشاره به آن‌چه مهدوی گفته بود، توضیح داد: می‌دانیم که موسیقی در کشور ما همواره ناچارا حالتی تدافعی داشته است و اهالی موسیقی در مقاطعی از زمان ناچار از پنهان کردن هنر و سازشان بوده‌اند ولی ما به عنوان خوشنویس این شانس را داشته‌ایم که هم مورد حمایت مردم باشیم و هم مورد حمایت حکومت‌ها و به همین دلیل در حوزه خوشنویسی آثاری داریم که مردم از دیدن آن‌ها حیرت می‌کنند. 

او تصریح کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اگرچه همواره با ما خوب تا کرده است ولی می‌خواهم نگاهی انتقادی هم به فعالیت‌های آن داشته باشم. این درست است که سازمان در بخش عمومی باید کارهایی مردم‌پسند انجام دهد اما در بخش تخصصی هم باید صاحب نظر باشد. 

شیرازی با اشاره به سابقه حضور سیدمحمدمجتبی حسینی در کتابخانه و موزه ملک افزود: جناب حسینی خودشان هم در خوشنویسی استاد هستند و می‌دانند که باید در کنار بخش عمومی، بخش تخصصی را هم دید. 

او با اشاره به دو طرحی که در زمینه خوشنویسی تخصصی دارد، گفت: ارائه آثار خوشنویسی در قالب آثار محتشم کاشانی یکی از این برنامه‌هاست و همچنین قرآنی با مختصات هنر سنتی و معاصر در قالب یک اثر هنری. 

شیرازی در پایان گفت: ما باید یادگارهایی برای نسل آینده به جا بگذاریم، همان‌طور که اکنون گذشتگان‌مان یادگارهایی برای ما به جا گذاشته‌اند و این کمک سازمان‌هایی چون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را می‌طلبد. 

شعر در میان هنرها حائز بیشترین تعداد مخاطب است 

سخنران سوم، مصطفی محدثی‌خراسانی بود که با اشاره به آن‌چه مهدوی و شیرازی در مورد نسبت هنر خود با مردم گفتند، افزود: من هم به ناگزیر باید چند کلامی در این مورد بگویم. به تعبیر رهبری، شعر هنر ملی ماست و ثروت ملی ما و در طول قرن‌ها رسانه‌ای بی‌رقیب و فرهنگ‌ساز بوده است. شعر با کلام و مفهوم زبان فارسی سر و کار دارد و در میان هنرها، حائز بیشترین میزان مخاطب است. 

او افزود: عرض تبریک دارم به برگزارکنندگان «بهار مهربانی» که پیامبر را بهانه کرده‌اند تا در پاییزِ طبیعت مهمان بهار شویم. ما در مورد پیامبر کم‌کاری و غفلت کرده‌ایم و خصوصا امروز که جهان اسلام بیش از هر زمانی نیازمند تکیه بر نقاط مشترک میان اهل خود است باید این غفلت را جبران کرد. 

محدثی‌خراسانی همچنین گفت: ما عادت کرده‌ایم ارادت خود را در مراسم سوگ نشان دهیم در حالی که نیازمند مراسم سوری امیددهنده نیز هستیم و امیدواریم شمیم بهاری که با «بهار مهربانی» در پاییز کشورمان منتشر می‌شود، نویدی برای ادامه چنین برنامه‌هایی باشد. 

پس از این سه سخنرانی، حسینی و اوحدی در جایگاه قرار گرفتند و نشست خبری «بهار مهربانی» آغاز شد. 

۱۵ عنوان برنامه در ۱۰ ایستگاه مهربانی 

اوحدی در ابتدا گفت:  تقارن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با ولادت پیامبر اکرم (ص) با خلاقیت و پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه و منجر به این شد که در آستانه برگزاری جشنی با عنوان «بهار مهربانی» با رویکردی مردم‌محور و با حمایت سازمان‌هایی مردم نهاد قرار بگیریم. 

او ادامه داد: در ابتدا ستادی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت ورزش و نیروی انتظامی تشکیل شد که شامل سه کمیته محتوایی، برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی بود و قرار شد از ۲۹ آبان مصادف با ۱۲ ربیع‌الاول تا چهارم آذر در مجموع به اجرای ۱۵ عنوان برنامه بپردازیم. 

اوحدی افزود: این ۱۵ عنوان برنامه در ۱۰ ایستگاه مهربانی در سطح شهر تهران انجام می‌شود؛ ازجمله میدان آزادی در غرب، اراضی عباس‌آباد و پارک قیطریه در شمال، باغ موزه قصر، فرهنگسرای بهمن و فرهنگسرای ولا در جنوب، دریاچه چیتگر در غرب، پارک اشراق در منطقه ۴ و... 

او گفت: همچنین در ۱۲ میدان نورافشانی خواهیم داشت و هزار و چهارصد و چهل فانوس با دلنوشته‌هایی از مردم در میدان آزادی و فرهنگسرای بهمن رها خواهیم کرد. 

حسینی نیز در ادامه گفت: ایرانیان همواره همان‌طور که سوگ‌ها را گرامی می‌داشته‌اند، از سورها نیز پاسداری می‌کرده‌اند و اگر ما کمتر به آن‌ها پرداخته‌ایم دلیلی بر نبودشان نیست. در سال جاری به ابتکار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد ولادت پیامبر اکرم (ص) طی آیینی با عنوان «بهار مهربانی» گرامی داشته شود و جشنی خاطره‌انگیز بیافریند. 

او همچنین گفت: در این میان جناب اوحدی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قبول زحمت کردند که در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرند و این محدود به تهران نخواهد بود و مدیران ارشاد استان‌ها طرح‌های‌شان را در زمینه ارائه خواهند داد.   

"سور" را هم باید جدی بگیریم+جدول برنامه‌های بهار مهربانی

"سور" را هم باید جدی بگیریم+جدول برنامه‌های بهار مهربانی

"سور" را هم باید جدی بگیریم+جدول برنامه‌های بهار مهربانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز