خبرگزاری کار ایران

اجرای بیش از ۵۰ گروه در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان/ «بینوایان» فرانسوی به همدان می‌رود

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۰۱۶

پیام مریم کاظمی، صحبت‌های سید حسین فدایی حسین درباره وضعیت تئاتر کودک، اجرای بیش از ۵۰ گروه و اجرای «بینوایان» فرانسوی چند خبر از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان است.

به گزارش ایلنا، مریم کاظمی دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی که به این مناسبت نوشت آموزش انسان بودن و بهره‌مندی از هنر و زیبایی را برای کودکان سرلوحه اهداف زندگی دانست.

در متن پیام دبیر جشنواره آمده است:

«بیست و پنج سال برگزاری فرخنده باشد.

یک چهارم یک قرن گذشت، نسلی تغییر کرد. امروز دیگر ۲۵ سال برای اختصاص واژه تفاوت نسل‌ها خیلی طولانی است. تفاوت‌ها به اندازه سن کودکان کوتاه و گذراست.

هرکودکی که متولد می‌شود تا به سن مدرسه برسد نسلی دیگر متولد می‌شود.

به فرزندان خویش بیندیشید.

به فرزندان خود کمک کنید شهروندانی مسئول و کارآمد باشند.

اطمینان حاصل کنید در کنار علوم و فنون، هنر و زیبایی زندگی را هم آموخته باشند.

تاکید بورزید که انسان بودن باید سرلوحه و اولویت اهداف زندگی قرار بگیرد.

به عنوان بزرگتر، نقطه قابل اتکای او باشید تا بتواند مشکلات کوچک امروز و پیچیدگی‌های زندگی فردایش را به دست و درایت خود حل کند.

یاری‌گر کودک و نوجوان‌تان در احقاق حقوق اجتماعی‌اش باشید و بگذارید بداند هرشخص بزرگ و کوچک در هر موقعیت اجتماعی، به‌خاطر انسان بودنش شایسته احترام است.

 این  کارکرد وهدیه جادویی تئاتر زنده است که نقطه نظرها و تئوری‌ها را محقق می‌کند. به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند بیاموزند و احساس کنند و ارتباط برقرار کنند. رفتارهای متفاوت را در موقعیت‌های متفاوت درک کنند. درشرایط پیشنهادی محدود، مشق زندگی و نقشی از عواطف از طریق عمل و گفتگو رسم کنند، افکار و احساسات و رویاهایشان را جهت دهند، اعتماد به نفس و قدرت ابرازوجود و خلاقیت را توسعه دهند.

به عنوان مادر و پدر و مربی و شهروند کودکان و نوجوانان را از حق دیدن تئاتر محروم نکنید.

تماشای تئاتر حق همه کودکان است.

دبیر بیست و پنجمین جشنواره کودک و نوجوان

مریم کاظمی»

همدان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را حرفه‌ای برگزار می‌کند

نمایشنامه‌نویس، کارگردان و پژوهشگر تئاتر درباره برگزاری جشنواره در همدان گفت: با توجه به سابقه همدان در برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، اینطور می‌شود گفت که همدان چشم بسته هم می‌تواند این جشنواره را به شکل حرفه‌ای برگزار کند.

سید حسین فدایی حسین درباره وضعیت تئاتر کودک گفت: وضعیت تئاتر کودک تابعی از وضعیت تئاتر کل کشور است و به خاطر اتفاقات سال‌های گذشته، تئاتر به دولت وابسته شده و تابع تصمیمات و بودجه دولت است.

وی در ادامه گفت: مخاطبان تئاتر کودک زیاد است و حجم بزرگی از این مخاطبان دانش‌آموزان هستند که به خاطر گسترش فضای مجازی، از یکدیگر فاصله گرفتند و کار مدیران تربیتی سخت شده است.

فدایی حسین با بیان اینکه تئاتر می‌تواند به کمک مدیران تربیتی آمده و موجب نزدیکی دانش‌آموزان به هم شود، اضافه کرد: متاسفانه تعداد گروه‌های تئاتر در مقایسه با دانش‌آموزان بسیار کم است.

وی با بیان اینکه تعداد نمایشنامه‌های تخصصی کودک کم است، ادامه داد: به دلیل اینکه نوشتن نمایشنامه زمان بر و از لحاظ درآمد‌زایی هم نمی‌شود روی آن حساب کرد، معمولا کارگردان‌های تئاتر خودشان نمایشنامه را می‌نویسند.

فدایی حسین با بیان اینکه فضای کلی تئاتر از زندگی جاری مردم دور شده است، افزود: تئاتر و ادبیات نمایشی در حال حاضر دغدغه و درد مردم را بیان نمی‌کند و تعداد کمی از نمایش‌ها به مسائل جاری جامعه می‌پردازند.

این فعال هنری درباره آثار راه یافته به بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: آثار انتخابی از بین تعداد زیادی از مجموعه آثار انتخاب شده‌اند و به نظرم امسال کارهای بسیار خوبی در جشنواره حضور دارند.

فدایی حسین درباره حضور گروه‌های خارجی در جشنواره نیز گفت: نفس آمدن گروه‌های خارجی خوب است و آمدن این گروه‌های خارجی به ایران موجب آشنایی گروه‌های داخلی با آثار خارجی می‌شود.

 اجرای بیش از ۵۰ گروه در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

بیش از ۵۰ گروه نمایشی از ۲۹ آبان تا ۳ آذر در ۹ سالن شهر همدان شامل تالار اصلی و پلاتو مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی، تالار اصلی مجتمع بوعلی سینا و پلاتو استاد عبادی، تالار فجر، تالار مهدیه، تالار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سینما فلسطین، کانون پرورش فکری و همچنین محوطه مجتمع شهید آوینی اجرای نمایش خواهند داشت.

نمایش‌های بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در بخش‌های تئاتر کودک، تئاتر نوجوان، تئاتر ملل، تئاتر خردسال، تئاتر خیابانی و دانش‌آموزی اجرا خواهد شد.

همزمان با اجرای نمایش‌ها در ۹ سالن شهر همدان، ۸ گروه نیز در شهرستان‌های ملایر، تویسرکان، نهاوند، رزن، فامنین، کبودرآهنگ، اسدآباد و بهار به اجرای نمایش خواهند پرداخت.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار "کودک و حقوق اجتماعی" و "کودک و حقوق شهروندی" در روز دوشنبه ۲۸ آبان با برگزاری مراسم افتتاحیه در سالن فردوسی شهر همدان آغاز به کارخواهد کرد.

 اجرای «بینوایان» فرانسوی برای کودکان و نوجوانان

نمایش «بینوایان» به نویسندگی و کارگردانی کریستوف تیبالت از کشور فرانسه در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا می‌شود.

نمایش «بینوایان» داستان تاریخ فرانسه را در سال ۱۸۳۰ نشان می‌دهد، داستانی سراسر از شور و عشق، رویاها و انقلاب.

این تئاتر تلاش دارد بچه‌ها را بخنداند و انگیزه‌ای را در آن‌ها ایجاد کند تا رمان ویکتور هوگو را بخوانند.

«بینوایان» کاری از کمپانی تئاتر کریزو است. کریستوف تیبالت، لارنت داپونت و آیمی لیبالور بازیگران نمایش‌اند. این نمایش از کشور فرانسه به مدت ۶۰ دقیقه اجرا می‌شود.

کریستوف تیبالت این اثر را با برداشتی از رمان "بینوایان" ویکتور هوگو نوشته و کارگردانی کرده است. تیبالت در سال ۱۹۸۷ وارد حوزه هنرهای نمایشی شد و سال ۱۹۹۵ به عنوان کارگردان و بازیگر شناخته شد.

او در سال ۲۰۳ کمپانی تئاتر کریزو را تاسیس کرد و ۱۲ نمایش از چمله آثار چخوف، هومر، گولدونی، ژان کوکتو، ژول ورن، مولیر، ویکتور هوگو و ... را اجرا کرد. او جوایز متعددی از جشنواره‌های میامی، نیویورک، فرانسه و آلمان و... دریافت کرده است.

تیبالت کارگردانی است که دوست دارد با گروه‌های نوگرا و منتقد در جشنواره‌های دائمی و بدون زمان کار کند. به قول او، آینده‌گرایی در زمان حال، برای رسیدن به اهداف همیشه روشن و ساختن آینده است.

بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از ۲۹ آبان تا ۳ آذر با دبیری مریم کاظمی و به میزبانی شهر همدان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز