خبرگزاری کار ایران

به میزبانی ایران برگزار می‌شود:

کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۳۳۱

سومین کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم برگزار می‌شود.

به گزاری ایلنا، سومین کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم در روزهای ۲۳ تا ۲۵ آبان در تبریز (شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸)  توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری دانشگاه نانجینگ چین، دانشگاه هنرهای کاربردی وین و همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار می‌شود.

مهناز اشرفی (رییس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی – تاریخی پژوهشگاه) با اعلام این خبر افزود: این کنفرانس بر آن است تا محملی برای تبادل دانسته‌ها و ایده‌های اندیشمندان، پژوهشگران و مجریان باشد و با اشاعه نتایج پژوهش‌ها زمینه‌های همکاری‌های علمی و تحقیقاتی گسترده‌­تری مهیا و انگیزه‌­ای برای محققین کشور برای تدقیق ابعاد مختلف نقش و ظرفیت ایران در این مسیر فراهم شود.

وی اظهار داشت: باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم، موضوع کنفرانسی علمی قرار گرفته تا بر نقش پررنگ و ضروری این دو حوزه در راه ارتباطی بین شرق و غرب تأکید شود. از این‌رو که تبادلات فرهنگی، تجاری مابین سرزمین‌های مختلف از غرب تا شرق جهان همواره در جریان بوده و ماحصل آن آثار ملموس و ناملموسی است که در پهنۀ سرزمین‌­های مسیر راه ابریشم برجای مانده است.

او افزود: این تبادلات در طی دوره‌های مختلف و نیاز انسان­‌ها از طریق شاهراه­‌هایی که حاوی مقصدهای مختلف بوده شکل یافته و مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اشرفی در ادامه اظهار داشت: بُعد مسافت، نبود وسایل حمل و نقل سریع و شرایط آب و هوایی و جغرافیایی متنوع و گاه دشوار، روابط و ساختارهای پیچیده و در هم تنیده‌ای را در این مسیر رقم می­زد. در این بین نقش ایران، که در میانۀ راه قرار داشت، به عنوان مکانی که پیوند شرق و غرب را میسر می‌ساخت تعیین کننده و پررنگ بود. بازنگریستن به یکی از این راه­‌ها، که امروزه به نام راه ابریشم معروف شده، در سال‌های اخیر اهمیت ویژه‌ای در بین کشورها یافته است.

وی با اشاره به نقش برجسته و استراتژیک سرزمین ایران در طول ادوار گذشته، گفت: در سال‌های اخیر حضوری کم رنگ در مباحث پژوهشی بین المللی مرتبط با این حوزه وجود داشته است؛  بنابراین لزوم برگزاری کنفرانسی با موضوع راه ابریشم با حضور متخصصین ملی و بین المللی در ایران امری ضروری به نظر می‌رسید.  

گفتنی است؛ نخستین و دومین کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم به ترتیب در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ در کشور چین برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز