خبرگزاری کار ایران

مشکلات و چالش‌های تئاتر در شهرستان‌ها/(۱۶):

امید نداریم بخش خصوصی به تئاتر چهارمحال و بختیاری کمکی کند

asdasd
کد خبر : ۶۸۲۹۴۵

فرشید بزرگ‌نیا با اشاره به چشم‌اندازی که برای شناسایی خلاءها و رفع آنها در تئاتر چهارمحال و بختیاری دارند، گفت: ما فعلا نمی‌توانیم حرف از تئاتر خصوصی بزنیم. این شرایط هنوز امکان‌پذیر نیست و باید هم‌چنان پول به گروه‌ها تزریق کنیم تا ابتدا به تولید مستمر تئاتر برسیم و بعد با این تولید مداوم تماشاگر پایش به سالن‌ها باز شود و مخاطب‌مان را بشناسیم و بعد از عادت دادن، تئاتر به شکل رفتار روزمره تبدیل شود و بعد کم‌کم به سمت تئاتر خصوصی برویم.

فرشید بزرگ‌نیا (رئیس انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال‌‌و‌بختیاری) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با نگاهی به آسیب‌شناسی کارهایی که در حوزه تئاتر استان‌ها انجام شده، گفت: تفاوت فرهنگی که بین استان‌های مختلف هست، سابقه‌ای که تئاتر در استان‌ها دارد و اینکه این امکان چقدر برای گروه‌های تئاتری فراهم بوده که بتوانند در استان خودشان اجراهای عمومی بیشتری داشته باشند همگی از عواملی هستند که در عملکرد و خروجی تئاتر یک استان اثرگذارند.

بزرگ‌نیا ادامه داد: بخشی از مشکل ما در استان چهارمحال‌‌و‌بختیاری این است که در حوزه زیرساخت‌ها کار اساسی انجام نشده است. تعدادی سالن در شهرکرد وجود دارد اما هیچ‌کدام برای تئاتر مناسب نیستند. از سوی دیگر با اینکه حرکت بخشی از گروه‌ها به سمت کارهای جمع و جور و بلک باکس بوده اما پلاتوی مناسبی برای آنها نداریم. فکر می‌کنم به دلیل نبود همین زیرساخت‌ها تاکنون آنطور که باید، مخاطب تئاتری نداشته‌ایم. البته طی چند سال اخیر انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال‌‌و‌بختیاری در این زمینه کارهایی کرده است.

او یادآور شد: سعی کرده‌ایم از گروه‌ها حمایت مالی کنیم تا بتوانند اجرای عمومی داشته باشند. اما مگر چقدر می‌توانیم کمک کنیم؟ حداقل هزینه اجرای یک نمایش در چهارمحال و بختیاری حدود ۱۰ میلیون است که در نهایت ما می‌توانیم یک پنجم آن را بپردازیم؛ بقیه این هزینه قرار است از کجا تامین شود؟ تازه این هزینه خام تولید اثر است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال‌‌و‌بختیاری خاطرنشان کرد: ما نیاز به حمایت داریم تا بتوانیم روی مخاطب کار کنیم و سالن‌هایمان با صندلی‌های پر اجرا برود. اما امروز با بلیت‌های ۵ و ۱۰ هزار تومانی در نهایت یک شب اجرا با سالن پر اجرا می‌رود، آن‌هم با حضور خود اهالی تئاتر. در باقی روزها کار با ۱۰ نفر مخاطب اجرا می‌شود. معتقدم در این زمینه نهادهای دیگر مانند شهرداری، برنامه و بودجه و استانداری، آموزش و پرورش باید مشارکت کنند.

بزرگ‌نیا تصریح کرد: پس در مرحله نخست باید بتوانیم یک مجموعه سالن قاب عکسی و بلک‌باکس در کنارهم داشته باشیم و سپس تا چند سال حمایت مالی از گروه‌های تئاتری را با بودجه بیشتر محقق کنیم تا بتوانیم به تولید و اجرای مستمر تئاتر در این استان امیدوار شویم.

او با بیان اینکه «با حمایت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یک سالن از مجموعه تماشاخانه مهر به اجرای عمومی تئاتر اختصاص داده شده است» گفت: برنامه‌مان این بود که اجرای تئاتر در این سالن تعطیل نشود اما متاسفانه این اتفاق رخ می‌دهد و گاهی تا سه ماه آنجا نمایشی اجرا نمی‌شود چون گروه از پس هزینه‌ها برنمی‌آید.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال‌‌و‌بختیاری ادامه داد: بیشترین اجراها مربوط به هنرمندان جوان‌تر است که هنوز خیلی مستقیم با شرایط سخت زندگی دست به گریبان نشده و بیشتر فعالیت می‌کنند. جلسه‌های فراوانی هم با هنرمندان پیشکسوت داشتیم و خواستیم کار کنند. چشم‌اندازی که برای آینده متصوریم این است که تماشاگرانی تربیت کنیم که در ده شب اجرای هر تئاتر، سالن را پر کنند و مردم به این عادت برسند که تئاتر را جزو سبد مصرفی‌شان قرار بدهند.

بزرگ‌نیا با اشاره به وجود ۱۷ گروه ثبت شده تئاتری در استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: البته در دل همین‌ها دو سه گروه کوچک هم فعالیت می‌کنند. در مجموع ۵۰۰ هنرمند تئاتر در استان داریم.

او با اشاره به اینکه انتظار دارند مسئولان کشوری در تخصیص بودجه و حمایت بین استان‌های کم‌برخوردارتر و دیگران فرق بگذارند، گفت: مثلا اهواز شرکت نفت، پتروشیمی و مناطق مختلف اقتصادی دارد که به تئاتر کمک می‌کنند و از این طریق به هنرهای نمایشی‌شان پول تزریق می‌کنند. اما در استان ما بخش خصوصی جان ندارد و فعالیت اقتصادی قوی نداریم. همان کارگاه‌های نیمه سنتی-صنعتی موجود هم از بیرون استان آمده و ممکن است روزی بروند و در نتیجه نگران وضعیت فرهنگی جامعه هدف نیستند. بخشی از مشکل‌مان این است که امید نداریم بخش خصوصی در استان ما کمکی به تئاتر کند. تلاش زیادی هم کرده‌ایم اما به نتیجه‌ای نرسیدیم. با استاندار صحبت کردیم تا از این طریق با صنایعی که وارد استان می‌شوند تفاهمی کنیم مبنی بر اینکه به فرهنگ کمک کنند اما تا الان نتوانسته‌ایم نتیجه‌ای بگیریم و همچنان چشم امید ما به کرم دولت است.

بزرگ‌نیا یادآور شد: بخش رفاهی تفریحی شهرداری تا امروز در حد تبلیغات کمک‌هایی کرده اما انتظار ما بیشتر است؛ که شهرداری بیشتر در گود باشد و برای احداث پلاتو آستین بالا بزند همان‌طور که در استان‌ها و شهرهای دیگر این اتفاق افتاده است. ما فعلا نمی‌توانیم حرف از تئاتر خصوصی بزنیم. این شرایط هنوز امکان‌پذیر نیست و باید هم‌چنان پول به گروه‌ها تزریق کنیم تا ابتدا به تولید مستمر تئاتر برسیم و بعد با این تولید مداوم تماشاگر پایش به سالن‌ها باز شود و مخاطب‌مان را بشناسیم و بعد از عادت دادن، تئاتر به شکل رفتار روزمره تبدیل شود و بعد کم‌کم به سمت تئاتر خصوصی برویم. این چشم‌انداز ما برای شناسایی خلاءها و رفع آنها می‌تواند باشد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هنرمندان این استان بسیار جوانان مستعدی هستند و خیلی خوب کار می‌کنند، گفت: امید داریم که گسترده‌تر و با کیفیت بهتر در تئاتر حضور داشته باشند. باید همه اهالی تئاتر، مدیران و مسئولان و بخش خصوصی به ارتقای فرهنگ جامعه کمک کنیم. اگر فرهنگ بالا برود بخش خصوصی هم سود می‌بیند و سرمایه‌ها کمتر در معرض آسیب و خطر قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز