خبرگزاری کار ایران

مشکلات و چالش‌های تئاتر در شهرستان‌ها/(۱۵):

دولت مکانیزم حمایت از تئاتر استان‌ها را مشخص کند/سازوکار و منابع تامین نقدینگی برای تولید تئاتر مشخص نیست

asdasd
کد خبر : ۶۸۱۲۴۹

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کرمان گفت: دولت باید در تسهیل قوانین، راهکارها و روش‌ها و فرایندها به صورت جدی برای استان‌ها تعیین تکلیف کرده یا اینکه مکانیزم حمایت از این بخش و سوبسیدی که برای حمایت از مخاطب باید بدهد را مشخص کند. چراکه این بزرگترین مشکلی است که تئاتر استان کرمان با آنها مواجهه است.

عبدالرضا قراری (رئیس انجمن هنرهای نمایشی کرمان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به وضعیت تئاتر این استان در حوزه زیرساخت‌ها گفت: از مدت‌ها پیش یک ایده خاص مبنی بر تاسیس پلاتوهای کوچک داشتیم که خوشبختانه طی تفاهم‌نامه‌ای که بین وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار منعقد شد، امروز این طرح تا حد زیادی اجرایی شده است. براساس این تفاهم‌نامه قرار بود ۵ پلاتو در کرمان تاسیس شود که ۳ مورد آن اکنون راه‌اندازی شده و مابقی در دست ساخت‌اند.

قراری؛ مشکل عمده را مساله بودجه و فراهم کردن نقدینگی برای تولید تئاتر در بخش حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای خواند که سازوکار، نحوه و منابعش مشخص نیست و گفت: دولت به دلیل سیاست‌های کلی‌اش، کم‌کم نقش خود را در تولید آثار هنری و در نتیجه اختصاص منابعش را در این بخش کم می‌کند. مگر در سفارش آثار موضوعی در قالب مفاهیمی که دولت بر اجرایی شدن‌شان تاکید دارد.

او ادامه داد: در بخش عمومی و فاقد سرفصل و موضوع، سرمایه‌گذار تکلیفش در بخش هنر تئاتر مشخص نیست و بنابراین هنرمند مستقل فضای فعالیت، معیشت و تولید مستمرش بلاتکلیف مانده و ما باید روی آن کار کنیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کرمان خاطرنشان کرد: دولت باید در تسهیل قوانین، راهکارها و روش‌ها و فرایندها به صورت جدی برای استان‌ها تعیین تکلیف کرده یا اینکه مکانیزم حمایت از این بخش و سوبسیدی که برای حمایت از مخاطب باید بدهد را مشخص کند. چراکه معتقدم این بزرگترین مشکلی است که تئاتر استان کرمان با آنها مواجهه است.

قراری با اشاره به تعداد هنرمندان فعال تئاتر در این استان گفت: در کرمان از نظر آماری ۲۴ گروه ثبت شده و ۳۵۰ نفر عضو داریم که از مجموع آنها حدود ۷۰ هنرمند اصلی به صورت مستمر فعالیت دارند.

او همچنین با اشاره به حوزه‌هایی که اکنون در آنها با مشکلاتی مواجه‌اند، گفت: در استمرار تئاتر کودک هنوز ضعف داریم که باید برایش پیش‌بینی‌هایی داشته باشیم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کرمان ادامه داد: همچنین سه تماشاخانه خصوصی داریم که مسائل خودشان را دارند و هنوز نتوانسته‌اند به صورت کیفی و فنی شرایط را برای تولید تئاتر فراهم کنند چون ما نتوانسته‌ایم حمایت‌های روشنی از آنها داشته باشیم. در کنار اینها، یکی دو سالن در حال به‌سازی است. به‌طورکلی می‌توان گفت در شهر کرمان سه سالن فعال داریم که هر سه خصوصی هستند. تماشاخانه دولتی‌مان هم در حال بازسازی بوده و قرار است تا پایان سال به این چرخه اضافه شود. مراکز و موسسات دولتی دیگر مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم قول‌هایی داده‌اند که در حوزه تئاتر کودک با ما هم‌اندیشی کنند و فضایی را برای این اجراها داشته باشیم.

قراری تصریح کرد: ظرفیت تولید تئاتر کرمان در بعضی جاها بیشتر از این سه سالن است پس هنوز محدودیت‌هایی داریم که باید برای رفع‌شان امکاناتی تامین شود.

او با بیان اینکه «فکر می‌کنم دستگاه‌های مسئول در حوزه فرهنگی باید یک دوران انتقال را تعریف کنند» یادآور شد: مهم‌ترین بخش شفافیت در نحوه برخورداری جامعه تخصصی و حرفه‌ای تئاتر از حمایت‌های دولتی‌ست. چون به صورت معمول یا حمایت‌ها باید به حوزه تولید رفته یا به مخاطب اختصاص پیدا کند؛ یعنی تکلیف آن فرایند معلوم باشد. اگر دستگاه‌هایی اجرایی استان بتوانند روی این شفافیت به توافق و برنامه‌ریزی منظم برسند، تئاتر استان کرمان با آمادگی کنونی و جهش کمی و کیفی که داشته، می‌تواند سهم قابل توجهی از خوراک فرهنگی جامعه را تامین کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز