خبرگزاری کار ایران

اهالی موسیقی متولدِ آبان؛

از مردی که محسن نامجو آموخته‌هایش در موسیقی ایرانی را مدیون اوست تا زنی که از دهه ۵۰ می‌خواند

asdasd
کد خبر : ۶۸۲۷۲۵

ازجمله اهالی موسیقیِ متولد آبان می‌توان به نصرالله ناصح‌پور اشاره کرد که خواننده‌ای چون محسن نامجو می‌گوید اعتماد به نفس تجربه کردن مسیری متفاوت را او در درونش به وجود آورده است و همچنین به پری ملکی که از دهه ۵۰ تاکنون می‌خواند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تولد آدم‌ها فرصتی است برای دیدن دوباره‌شان، اگر در جهان ما هستند و زنده کردن یادشان اگر بیرون از این جهانند. اهالی موسیقی نیز فارغ از این ماجرا نیستند و آبان نیز، ماه تولد بسیاری از آن‌هاست ازجمله فضل‌الله توکل و نصرالله ناصح‌پور، اردشیر کامکار، حمیدرضا نوربخش، پاشا هنجنی و زنانی چون پری ملکی و بهاره فیاضی. آنچه در ادامه می‌خوانید نگاهی است کوتاه به کارنامه کاری اهالی موسیقی متولد آبان.   

محمدعلی کیانی‌نژاد (نوازنده نی، آهنگساز)  

محمدعلی کیانی‌نژاد متولد اول آبان ۱۳۳۱ نوازنده نی، آهنگساز و از بنیان‌گذاران گروه دستان است. کیانی‌نژاد، از هشت سالگی خوانندگی و نواختن فلوت را آغاز کرد و در سال ۱۳۵۱ وارد دانشکده هنرهای زیبا شد و نزد اساتیدی چون نورعلی برومند، داریوش صفوت، محمدتقی مسعودیه و هرمز فرهت به آموختن موسیقی پرداخت.

او از سال ۱۳۵۳ وارد مرکز حفظ و اشاعه موسیقی شد و در ادامه با هنرمندان سرشناسی چون محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، عطا جنگوک، پرویز مشکاتیان و ایرج بسطامی همکاری کرد. 

کیانی‌نژاد در سال ۱۳۶۷ کتاب آموزشی برای نی با عنوان «شیوه نی‌نوازی و شناخت سازهای بادی ایران» و در سال ۱۳۷۹ کتاب «ردیف موسیقی ایران برای ساز نی» را منتشر کرد و در سال ۱۳۸۷ نشان درجه یک هنری گرفت. 

نصرالله ناصح‌پور (مدرس موسیقی) 

نصرالله ناصح‌پور متولد دوم آبان ۱۳۱۹ در اردبیل، از استادان ردیف‌های آواز ایرانی و از اعضای هیئت مدیره کانون خوانندگان سنتی خانه موسیقی ایران است.

ناصح‌پور، با عزیمت به تهران، بیشتر اوقات خود را صرف فراگیری موسیقی سنتی ایران کرد و پس از آشنایی با استاد محمود کریمی، به هنرستان آزاد موسیقی ملی راه یافت و مشغول تحصیل شد. در آنجا، آشنایی با مطالب و نکته‌های شفاهی در کلاس درس علی اکبر خان شهنازی، این امکان را ایجاد کرد که در محفل هنری استاد امیر قاسمی نیز، با روح و حس ساز استاد سعید هرمزی و دیگر استادان حاضر در هنرستان محشور شود.

پس از تشکیل کلاس‌های مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، از راهنمایی‌ها و آموزش و توصیه‌های ارزنده نورعلی‌خان برومند بهره‌مند شد. او از جلسات شناخت موسیقی و کلام و تلفیق شعر و موسیقی نیز، بهره‌های فراوان جست و سپس جهت فراگیری ردیف عالی موسیقی سنتی و آموزش تصنیف و ضرب آهنگ مربوط به آن، به محضر استاد عبدالله دوامی راه یافت. او همچنین چند سالی به تدریس «جواب آواز» در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر مشغول بود. جمشید عندلیبی، محمود مخدوم، صدیق تعریف، پری ملکی، محسن نامجو، محمد ملاآقایی روزبهانی از شاگردان او هستند. 

محسن نامجو در پیامی ویدئویی که اردیبهشت ۸۹ در شهر کوچکی از جنوب سانفرانسیسکو ضبط کرد، خود را یکی از کوچکترین شاگردان ناصح‌پور دانست و آموخته‌های خود در موسیقی ایرانی را مدیون او دانست و راه‌هایی را که به صورت تجربی رفته است مدیون اعتماد به نفسی دانست که ناصح‌پور با آموختن اصول به او داد. 

منوچهر غیوری (نوازنده نی)  

منوچهر غیوری، نوازنده نی متولد چهارم آبان ۱۳۲۶ در شهرستان نجف‌آباد اصفهان است. او از ۱۲ سالگی کار هنری را با نی و آواز شروع کرد و از سال ۱۳۵۰ به محضر استاد نی ایران، حسن کسایی راه یافت و در همان زمان با مرحوم استاد تاج اصفهانی آشنا شد.

غیوری بیشتر اوقات خود را در حضور استاد کسایی به سر می‌برد و ردیف‌های موسیقی اعم از ساز نی و آواز را از او فرا گرفت. در سال ۱۳۵۲ راهی تهران شد و به دانشسرای عالی هنر راه یافت و پس از اتمام دوره شغل دبیری آموزش و پرورش را پیشه خود کرد و در سال ۱۳۵۵ به منظور تکمیل تحصیلات هنری خود به هنرکده عالی موسیقی رفت و مشغول فراگرفتن موسیقی در مقطع کارشناسی شد. 

او از سال ۱۳۵۸ در هنرستان هنرهای زیبا در اصفهان و همچنین از سال ۱۳۶۷ در واحد موسیقی صداوسیمای مرکز اصفهان به عنوان مربی موسیقی برگزیده شد و شاگردان علاقه‌مند به نی از کلاس درس او بهره گرفتند. 

فضل‌الله توکل (آهنگساز و نوازنده سنتور) 

فضل‌الله توکل، آهنگساز و نوازنده سنتور، متولد ۱۴ آبان ۱۳۲۱ است. 

او به دعوت علی تجویدی در سال ۱۳۳۵ به عنوان نوازنده سنتور در ارکستر شماره ۲ رادیو به سرپرستی علی تجویدی پذیرفته شد و به فاصله یک سال بعد در ارکستر شماره ۳ رادیو به سرپرستی پرویز یاحقی نیز به عنوان نوازنده ارکستر راه یافت. در سال ۱۳۳۷ به دعوت داوود پیرنیا به عنوان تک‌نواز سنتور به برنامه گل‌ها رفت. سپس در برنامه گل‌ها به عنوان تک‌نواز باقی ‌ماند و آثار زیادی از سازنوازی او در برنامه‌های مختلف گل‌ها (گل‌های جاویدان، برگ سبز، گل‌های رنگارنگ و یک شاخه گل) به‌جا ماند. 

او تا قبل سال ۱۳۵۷ همکاری زیادی با خوانندگان مشهور آن دوره داشت و از سال ۱۳۵۷ همکاری‌‍‌اش با رادیو قطع و مجددا در سال ۱۳۷۲ شروع شد و در همکاری با اسدالله ملک، ارکستر همنوازان را در صداوسیما بنا نهاد و تک‌نوازی‌های بیشماری حاصل این همکاری است که در آرشیو صداوسیما موجود است. 

پری ملکی (خواننده) 

پری ملکی متولد ۱۵ آبان ۱۳۳۰ خواننده و موسیقی‌دان است.

او از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۹ در انگلیس به فراگیری گیتار کلاسیک پرداخت و پس از بازگشت به ایران یک سالی نیز نزد برادران صادق و باقر مؤذن آموختن را ادامه داد. پس از آن به آموختن سه تار روی آورد. یک سال نخست را با جمال سماواتی و پس از آن با مسعود شعاری کار کرد. 

ملکی از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ فراگیری آواز سنتی را نزد نصرالله ناصح‌پور پی گرفت. این کلاس‌ها در مرکز چاووش به صورت گروهی تشکیل می‌شد. پس از آن نزد علی جهاندار شیوه سیدحسین طاهرزاده (مکتب اصفهان) را فراگرفت. در همین ایام نزد امیر پایور به فراگیری تصانیف قدیمی پرداخت. 

پری ملکی از سال ۱۳۶۵ شروع به تدریس کرد. ابتدا با چند هنرجو و سپس و تاکنون در ماه بیش از ۵۰ هنرجو را تعلیم می‌دهد و با شاگردان به صورت انفرادی و تک تک کار می‌کند. 

پری ملکی از سال ۱۳۷۳ با تشکیل گروه موسیقی خنیا به اجرای کنسرت‌هایی برای بانوان و سپس با تغییرات جامعه، به صورت همخوانی برای عموم پرداخته است. 

جمشید محبی (نوازنده تنبک)

جمشید محبی، نوازنده تنبک، متولد ۲۳ آبان ۱۳۳۱ در اصفهان است. 

پدر او از نوازندگان تار و هم‌پای تارنوازانی چون اکبر نوروزی و جلیل شهناز بود و مقدمات موسیقی را به فرزندش آموخت. جمشید محبی فراگیری کتاب آموزش تنبک حسین تهرانی را نزد حسین پورابوطالب به پایان رساند و سپس در سال ۱۳۵۷ به شاگردی ناصر فرهنگ فر درآمد که این همراهی تا پایان عمر فرهنگ‌فر ادامه داشت. جمشید محبی پس از فراگیری این شیوه، در نوازندگی صاحب سبک شد. 

جمشید محبی در کنار تنبک به نوازندگی سه‌تار نیز می‌پردازد، او سه‌تار را نزد محمدرضا لطفی، حسین علیزاده و عطا جنگوک آموخته است.

او در زمینه ساخت و تعمیرات تخصصی تنبک از سال ۱۳۶۳ با ایجاد کارگاه ساخت تنبک و سپس همکاری با رحیم شیرانی اقدام به تولید سازهای کوبه‌ای کرد.

از دیگر متولدین آبان می‌توان به جاوید افسری‌راد (نوازنده سنتور و آهنگساز، متولد اول آبان ۱۳۴۴)، حمیدرضا نوربخش (خواننده و مدرس آواز، متولد اول آبان ۱۳۴۴)، بهاره فیاضی (نوازنده تار، متولد سوم آبان ۱۳۵۸)، سهیل نفیسی (خواننده، متولد چهارم آبان ۱۳۴۶)، محمدرضا فیاض (پژوهشگر و نوازنده سنتور، متولد چهارم آبان ۱۳۴۱)، شهرام اعتمادی (نوازنده تار، متولد هفتم آبان ۱۳۴۲)، میلاد عمرانلو (رهبر کر، متولد ۱۳ آبان ۱۳۵۶)، تولد حامد صغیری (آهنگساز، متولد ۱۴ آبان ۱۳۵۵)، کیوان فرزین (نوازنده سنتور، متولد ۱۸ آبان ۱۳۵۰)، رامین بهنا (نوازنده پیانو و آهنگساز، ۲۰ آبان ۱۳۴۸)، بابک شهرکی (نوازنده ویولن، ۲۱ آبان ۱۳۵۸)، پاشا هنجنی (نوازنده نی، ۲۸ آبان ۱۳۵۷) و اردشیر کامکار (نوازنده و مدرس کمانچه، متولد ۲۸ آبان ۱۳۴۱) اشاره کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز