خبرگزاری کار ایران

آلبوم موسیقی «مقام العراقی بغداد» به بازار آمد

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۲۸۵

آلبوم «مقام العراقی بغداد» برگرفته از موسیقی کلاسیک کشور عراق با هنرمندی گروه محمد القبّانجی و عَزّوری هارون العّواد در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، «مقام العراقی بغداد» عنوان تازه‌ترین آلبوم منتشر شده از سوی موسسه فرهنگی هنری ماهور، برگرفته از موسیقی کلاسیک کشور عراق با هنرمندی گروه محمد القبّانجی و عَزّوری هارون العّواد به مخاطبان موسیقی ارائه شد.

در توضیح این آلبوم که توسط برنار موصلی از ضبط گروه در کنگره قاهره استخراج شده، آمده است:

موسیقی عالمانه‌ بغداد میراث‌دار یک سنّت عربی پیچیده است که در آن تأثیرات سامی، ترکی، ایرانی، کُردی و حتی هندی با هم درآمیخته‌اند. این موسیقی نوبت‌های مُدال با ساختارهای معینی را به کار می‌گیرد که می‌توان مشابه آن‌ها را در مکتب‌های سوری، مصری و عثمانی یافت. به عبارتی نوعی رنگ‌آمیزی خاص، هر مُد آن را با انسجام و حس‌آمیزی‌ای که برانگیزاننده‌ «طرب»  است احاطه کرده است.رنگ صوتی سازها و فنون آوازی نیز این سنّت را متمایز می‌کند. این موسیقی، که موسیقیدانانش آن را المقام العراقی می‌نامند، در موصل و کرکوک نیز، در جشن‌ها و کنسرت‌های خصوصی، رواج دارد.

 یک گروه از سازهای سنتی، به‌نام «چالغی بغدادی» از ترکی چالماک، به‌معنی نواختن، اجراکننده اثر است. این کارگان ملُودیک، که در آن، به‌ندرت، مذهبی و غیرمذهبی از هم جدا می‌شوند، در بیشتر آیین‌های مذهبی بین‌النهرین سُنّی، شیعه، یهودی، مسیحیِ کلدانی و آسوری، زرتشتی و یزیدی با تفاوت‌هایی یافت می‌شود و اغلب با متونِ عرفانی و رازوَرزانه پیوند خورده است.

 بیشترِ اقوامِ کشور در شکل‌گیری این کارگان سهمی ایفا کرده‌اند و این سنّت، که به‌خوبی شناخته نشده و از سبکی همان‌قدر کهن که پالوده برخوردار است،  این پرسش را برمی‌انگیزد که چه رابطه‌ای میان آن و عمل موسیقایی زمان‌های دور، در عصر طلایی عباسیان، وجود دارد که زیباشناسی باکیفیتی را در خود حفظ کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز