خبرگزاری کار ایران

وضعیت نشر ماهور در نمایشگاه کتاب؛

موسیقی بیشتر از کتاب می‌فروشد/ ممیزی کتاب‌های موسیقی بسیار سخت است

مدیر غرفه نشر ماهور معتقد است: آثار موسیقی یک موضوع عام نیستنند که ممیزان به راحتی بتوانند بخشی از آن را سانسور کنند، بلکه نیازمند تخصص است و خوشبختانه نشر ماهور با این موضوع برخورد چندانی نداشته است.

مدیر غرفه نشر ماهور درباره وضعیت ممیزی کتاب‌های موسیقی به خبرنگار ایلنا گفت: بیشتر کتاب‌های ما؛ نوتاسیون است و شامل ممیزی نمی‌شود مگر اینکه اسم قطعه‌؛ چیزی باشد که ممیز نسبت به آن حساس باشد و ما مجبور به عوض کردن آن باشیم.

سامان موسوی گفت: با این وجود کتاب‌های تاریخی، پژوهشی و آثاری که گاه به موسیقی نواحی و دیگر انواع موسیقی می‌پردازند؛ ممکن است در بخش‌هایی مشمول ممیزی شود. خوشبختانه تا امروز کمتر به مشکل ممیزی برخورد کرده‌ایم مثلا در حوزه کتاب‌هایی که به تاریخ موسیقی می‌پردازند؛ ممکن است انتشار عکسی از مرحوم بنان در کنار خواهرش را ممیز نپسندیده و گفته باشد که آن را عوض کنیم.

موسوی با بیان اینکه موضوع نشر ماهور خیلی تخصصی است و یک موضوع عام نیست که به راحتی دچار سانسور شود، گفت: کتاب‌هایی که در حوزه موسیقی منتشر می‌شود مانند حوزه ادبیات و رمان نیست که بخواهند خیلی راحت روی یک جمله دست بگذارند. این حوزه بسیار تخصصی است و ممیز باید به این حوزه آشنایی داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعضای خانه موسیقی در ممیزی کتاب‌ها دخالتی ندارند، اظهار کرد: خانه موسیقی ارگان جداست. جایی برای صنف موزیسین‌ها. آقای گنجه‌ای سال‌هاست که در مرکز موسیقی هستند و فقط روی آلبوم‌ها نظارت دارند که تنها نظر می‌دهند نه اینکه آلبومی خوب هست یا نه چراکه وقتی اثری به نشر ماهور می‌رسد، به هیئت بررسی خاصی می‌رود تا ببینیم که انتشار آن جزو سیاست‌های ماهور هست یا خیر.

مدیر غرفه نشر ماهور افزود: حوزه کاری ماهور؛ موسیقی دستگاهی جدی، موسیقی محلی، موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی ارکستری است که مولفه‌ها آن مشخص است. وقتی آثار این نهاد به ارشاد می‌روند؛ نظری درباره آنها داده نمی‌شود چون این نشر فقط سراغ آهنگسازان به‌نام و حرفه‌ای می‌رود.

او همچنین درباره مخاطبان این نشر گفت: بیشتر مخاطبان ما می‌دانند چه می‌خواهند اما بیست- سی درصدی هستند که می‌خواهند یک موسیقی خریده باشند. بخشی هم دانشجویان هستند.

موسوی در رابطه با آثار منتشر شده در حوزه کودکان توسط این ناشر نیز گفت: بخشی از کتاب‌های موسیقی که ما برای کودکان منتشر می‌کنیم شامل ترانه‌ها و نت‌ها است. به تازگی قصد انتشار کار دیگری داریم و می‌خواهیم آثار صوتی را به انیمیت تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین دغدغه نشر ماهور؛ موسیقی ایرانی است، بیان کرد: کتاب‌هایی که قصد داریم برای کودکان منتشر کنیم شامل موسیقی ایرانی است. آثاری مانند «این گوشه تا اون گوشه»، «نقل و نبات» و «لطف تنبک» آلبوم‌ها و کتاب‌هایی هستند که کودکان را به سمت موسیقی و سازبندی ایرانی می‌برد و بچه‌ها را با دستگاه‌های موسیقی ایرانی آشنا می‌کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا میزان فروش نشر ماهور در نمایشگاه بیشتر می‌شود یا خیر؛ بیان کرد: بسیاری از افرادی که به نمایشگاه می‌آیند از شهرستان آمده‌اند و یکجا خرید می‌کنند. این امر تأثیر زیادی روی فروش دارد. تأثیر دیگر نمایشگاه هم این است که ما خودمان را معرفی می‌کنیم و به بازدیدکنندگان کاتالوگ می‌دهیم چون قصد ما تولید آثار موزیسین‌ها و آهنگسازان جوان است.

این غرفه‌دار در پاسخ به این سوال که چقدر لزوم شکل‌گیری یک نمایشگاه تخصصی برای ناشران آثار موسیقی احساس می‌شود، اظهار کرد: وجود این نمایشگاه الزامی است چراکه ناشران موسیقی زیاد شده‌اند و کارهای خوبی انجام می‌دهند که نیاز به دیده شدن و نقد شدن دارند. نمایشگاه موسیقی و هر هنر دیگری باید وجود داشته باشد.

موسوی همچنین در رابطه با محل نمایشگاه کتاب تهران گفت: در تهران مردم می‌توانستند بعد از ساعت کاری خود به نمایشگاه بیایند و خرید کنند اما اینجا به دلیل مسافت زیاد باید یک روز کامل را برای آمدن به نمایشگاه اختصاص دهند. اینجا یک مجموعه‌ی جدید است که هنوز نیاز به کار دارد اما فایده آن این است که فضای آن نمایشگاهی است.

وی در پایان با اشاره به اینکه در نمایشگاه کتاب، آلبوم‌های موسیقی بیش از کتاب فروش داشته؛ بیان کرد: قیمت آلبوم موسیقی کمتر از کتاب است و خرید آن برای مخاطب راحت‌تر است. وقتی بازدیدکنندگان وارد غرفه می‌شوند و یک موسیقی را می‌شنوند، می‌خواهند که آن را داشته باشند پس عمومیت آن بیشتر از کتاب است و خریدار بیشتری هم دارد.

کد خبر : ۳۶۹۴۶۶