خبرگزاری کار ایران

برگریزان پاییزی سینما در تابستان ۹۷/صمدی یکی از دستاوردهای خوب سینمای دهه ۶۰ بود+عکس‌

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۲۲۵

مراسم تشییع یدالله صمدی، کارگردان فقید سینمای ایران با حضور چشمگیر سینماگران در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تشییع یدالله صمدی، کارگردان فقید سینمای ایران صبح امروز (جمعه ۶ مهرماه) از ساعت ۹ صبح  در خانه سینما برگزار شد.

با وجود آنکه این مراسم صبح یک روز تعطیل برگزار شد، اما جمع زیادی از سینماگران، دوستان، علاقمندان و اهالی رسانه به احترام یدالله صمدی در این مراسم حضور پیدا کردند.

هنگامه قاضیانی که در فیلم‌هایی همچون پدر آن دیگری با صمدی همکاری کرده بود، درحالیکه بسیار ناراحت و متأثر بود، گفت: من تا قبل از این مراسم فقط در زمان فوت پدرم بسیار گریه کرده بودم. امروز نیز همان حال را دارم زیرا صمدی برای همه ما پدر بود. امروز می‌خواستم از همه مشکلات و رنجی که صمدی برای ساخت پدر آن دیگری کشید بگویم اما یاد حرف خودش افتادم که همیشه می‌گفت درشان ما نیست که گلایه کنیم.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما با اشاره به ویژگی‌های صمدی گفت: صمدی انسانی شریف و با شرف راستگو و سالم بود و رفتار وی به همه ما می‌آموخت که می‌توان در روزگار بسیاری تلخ با دوستی و و احترام  تلخی‌ها را فراموش کنیم. او با همه ما دوست و رفیق بود اما گاهی ارزش رفاقت‌های او را ارج نمی‌گذاشتیم. صمدی از خود گذشت تا نامی خوب بر جای بگذارد.

شاهسواری با اشاره به درگذشت تعداد زیادی از اهالی سینما در تابستان امسال گفت: در فصل تابستان شاهد برگ‌ریزان پاییزی سینمای ایران بودیم.

سیروس الوند کارگردان سینما و از دوستان یدالله صمدی نیز گفت: سال ۹۷ و بخصوص این روزها و ماهها بسیار روزهای شوم و بدی است زیرا ما در یک مدت کوتاه دوستان و عزیزان زیادی را در سینما و فرهنگ و هنر از دست دادیم و امروز نیز یدالله صمدی را بدرقه می‌کنیم که یکی از میوه‌ها و ثمرات شیرین سینما در دهه ۶۰ بود.

الوند ادامه داد: در ابتدای انقلاب افرادی همچون من، یدالله صمدی و چند فیلمساز دیگر کسانی بودیم که فعالیتمان محل تردید بود اما با حمایت افرادی همچون انوار و سیدمحمد بهشتی سینمای تازه ایران راه‌اندازی شد و ما شاهد ساخت فیلم‌هایی همچون مردی که زیاد می‌دانست به کارگردانی یدالله صمدی و نقطه ضعف ساخته محمدرضا اعلامی بودیم.

وی با اشاره به اینکه صمدی هم به عنوان سینماگر و هم به عنوان فعال صنفی بسیار پیگیر و فعال بود، افزود: مسئولان برای رشد سینمای ملی باید به افرادی همچون یدالله صمدی توجه بیشتری می‌کردند. یدالله صمدی فیلمسازی ساده، بی‌ریا و بدون تقلید بود و در فعالیت‌های صنفی نیز بسیار با پشتکار فعالیت می‌کرد و یکی از خدمات او خانه‌دار شدن اعضای کانون کارگردانان در زمان ریاستش در کانون بود.

محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان نیز گفت:  این روزها آنقدر عزا بر سرما ریخته است که وقت سوگواری نداریم. کسانی که امروز در سینما آنها را از دست می‌دهیم الگو برای ما بودند. هنرمندان همچون یک راهنما برای سینمای ما محسوب می‌شوند.

امیر یوسفی افزود: صمدی فعالیتهای خوبی در مقام یک فعال صنفی داشت و امیدوارم جانشین خوبی برای فعالیت‌های صنفی ایشان باشیم.

ستاره اسکندری نیز با خطاب قرار دادن یدالله صمدی او را عمو یدی سینمای ایران صدا کرد و گفت: امروز با رفتن عمو یدی سینما همه ما تنها شدیم.

بنفشه صمدی دختر یدالله صمدی نیز با خواندن متنی از حاضران در مراسم تشکر کرد.

در پایان مراسم پیکر یدالله صمدی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع شد.

مراسم یادبود مرحوم یدالله صمدی روز نهم مهرماه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ در مسجد پیامبر اعظم در خیابان شریعتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز