خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

فیلترِ ۱۸۰ سایت و استارت‌آپ گردشگری کارِ کیست؟/بازهم صحبت از مافیاست

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۹۸۱

گرچه مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفته است در خصوص فیلتر استارت‌آپ‌های گردشگری هیچ اقدامی از طرف سازمان صورت نگرفته و به‌نوعی پیگیر حل مشکل آنهاست، با این وجود اسنادی منتشر شد که نشان می‌دهد دلاور بزرگ‌نیا (رئیس سازمان میراث فرهنگی استان تهران) برای فیلتر سایت‌های گردشگری اقدام کرده است. با این‌وجود او هنوز تاکید دارد که فیترینگ به‌هیچ عنوان توسط سازمان میراث فرهنگی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدثابت اقلیدی (مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی) با بیان اینکه حامی استارتاپ‌های گردشگری است، درباره فیلترینگ ۱۸۰ سایت و استارت‌آپ گردشگری به ایلنا گفته است تاکنون شکایت، گزارش تخلف یا حتی درخواستی برای مسدود کردن آنها نداشته و هیچ اقدامی برای فیلتر از سوی این سازمان انجام نشده و حتی پیگیر حل مشکل آنهاست. اما روز گذشته (25 شهریور ماه) اسنادی منتشر شد که نشان می‌دهد دلاور بزرگ‌نیا (رئیس سازمان میراث فرهنگی استان تهران) در چند ماه گذشته با درخواست هتل‌ها و دفاتر مسافرتی، اقدام به فیلتر یکی از سایت‌های گردشگری کرده است.

اشکان بروج (مشاور استارتاپ‌های گردشگری و کسب و کارهای نوپا) که به شدت نگران فیتلرینگ انجام شده در حوزه سایت‌های گردشگری است، در خصوص فیلتر ۱۸۰ سایت و استارت‌آپ گردشگری به ایلنا گفت: طبق اخبار رسیده در روزهای گذشته این‌طور عنوان شده که تمام سایت‌هایی که فاقد بند مجوز الف هستند و اقدام به فروش بلیت هواپیما کرده‌اند، باید فیلتر شوند. اما موضوع این است که استارت‌آپ‌های گردشگری یا اقدام به فروش بلیت هواپیما نمی‌کنند یا با شرکت‌هایی طرف قرارداد بوده‌اند که این مجوز را دارا بوده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر جنگ بین مافیای گردشگری است که به زمین نشسته‌اند و می‌خواهند راه را بر کسب و کارهای تازه ببندند. نمونه‌ آن بیانیه رئیس جامعه گردشگری الکترونیک است که رسما اعلام کرد که از فیلتر این سایت‌ها حمایت می‌کند. همینطور در دو روز گذشته نامه‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد فیلتر این سایت‌ها بنا به درخواست رئیس سازمان میراث فرهنگی استان تهران و همین‌طور ریاست جامعه هتلداران و آژانس‌های مسافرتی کشور صورت گرفته است که همه اینها نشان از توطئه‌ای بر علیه کسب و کارهای تازه است.

بروج ادامه داد: این موضوع در حالی اتفاق افتاده که بسیاری از استارت‌آپ‌های گردشگری مجوزهای لازم را داشتند و نشان می‌دهد فیلتر سایت‌های گردشگری بنا به درخواست‌ افرادی که در رقابت با استارتاپ‌ها شکست خورده‌اند، انجام شده. اما در نهایت ضرر زیادی به کسب و کارهای نوپا وارد کرده است.

این مشاور کسب و کارهای نوپا در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: نمی‌خواهم بگویم که این سایت‌ها کاری نکرده‌اند و عاری از اشتباه هستند ولی اگر یکی از آنها اقدام به پایین آوردن قیمت‌ها کرده، دلیل نمی‌شود که همه آنها را مورد حمله قرار دهیم. مافیای گردشگری رسما اولین حرکت صنفی خود را علیه این سایت‌ها انجام داده و تمامی این کسب و کار را هدف حمله خود قرار داده است. با این اتفاق کسب و کارهای زیادی از بین رفتن رفته یا معلق می‌شوند.

وی با بیان اینکه سوزاندن تر و خشک با هم کار غلطی است، افزود: سال گذشته در همین روزها جنجال دیگری به راه انداختند و بسیاری را مورد هجمه خود قرار دادند. امسال نیز با بازی جدیدی به میدان آمده‌اند چراکه برخی نمی‌خواهند وارد بازی استارت‌آپی شده و از مافیای خود قدم بیرون بگذارند.

بروج در پایان تاکید کرد: در حال حاضر تمام هتل‌ها و آژانس‌ها با مشکلات جدی مواجه شده‌اند و بسیاری از آنها یا تعطیل شده‌ یا در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند. به همین دلیل طبیعی است که برخی با چنین اقداماتی بخواهند بقای خود را افزایش دهند. آنها می‌گویند فقط حق دارید هتل‌ها و پروازها را از آژانس‌ها خریداری کنید. بنده با این کار مخالفم. نمونه آن دیجی‌کالاست که تولیدکننده کالا نیست ولی در امر فروش کار می‌کند. با این استدلال باید این سایت را هم فیلتر کنند.

دلاور بزرگ‌نیا (رئیس سازمان میراث فرهنگی استان تهران) که گفته می‌شود نامه‌ی فیلترینگ با امضای او منتشر شده، درباره حواشی نامه منتشر شده برای فیلترینگ یکی از سایت‌های گردشگری و همچنین فیلترینگ برخی سایت‌های گردشگری گفت: این موضوع به‌هیچ‌وجه به دستور ما نبوده است. نامه‌ای هم که از آن صحبت می‌شود مربوط به‌چند ماه قبل بوده که ما هنوز برای آن جوابی دریافت نکرده‌ایم. به‌علاوه نامه به‌دلیل اینکه آن سایت خاص مجوز لازم را از ما کسب نکرده بود و به تذکرات هیچ توجهی نمی‌کرد، صادر شد.

وی افزود: ما مشوق فعالیت گردشگری در حوزه‌های مجازی هستیم و نمی‌خواهیم اینطور برداشت شود که مبنای ما مخالفت با سایت‌های گردشگری در فضای مجازی بوده است چراکه همین حالا هم 40 تا 50 سایت‌ از ما دریافت کرده و به فعالیت مشغولند. این موضوع نشان می‌دهد که ما مشکلی با فعالیت مجازی نداریم. به‌علاوه وقتی بارها از سوی دفاتر و هتل‌ها گله‌هایی مطرح می‌شد، در پاسخ به آنها می‌گفتیم که باید خودشان را مدرن و به‌روز کنند ولی این موضوع دلیل نمی‌شود که سایت‌ها بدون مجوز اقدام به فعالیت کنند.

بزرگ‌نیا با بیان اینکه هرکدام از سایت‌های فعال در این حوزه که به سازمان مراجعه کنند، هیچ مشکلی برای اخذ مجوز ندارند و می‌توانند به فعالیت خود در این حوزه ادامه دهند، توضیح داد: با انتشار این نامه‌ها می‌خواهند رفتار سازمان هواپیمایی را به ما گره بزنند. درصورتی که به‌هیچ وجه فیلترینگ از سوی ما صورت نگرفته است. ما فقط این حق را داریم که به سایتی که خدمات گردشگری می‌دهد، بگوییم برای گرفتن مجوز بند «ب» به ما مراجعه کند. می‌توانید از سایت‌های معترض بپرسید که چه وقت برای گرفتن مجوز به ما مراجعه کرده‌اند و پاسخی نگرفتند؟!

وی در پایان گفت: بسیاری از مسافران برای اعتراضات خود به ما مراجعه می‌کنند چراکه ما را مرجع پاسخگویی می‌دانند. اگر این سایت‌ها مجوز لازم را از ما دریافت نکرده باشند ما چطور می‌توانیم مطالبات مردم را پیگیری کنیم. با این وجود ما فقط براساس مقررات و بنا به شکایت‌هایی که از یک سایت انجام شده بود، برای آن نامه‌ای ارسال کردیم که هنوز هم جوابی از آن نگرفته‌ایم. همین موضوع نشان می‌دهد که فیلترینگ از سوی ما نبوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز