خبرگزاری کار ایران

جزئیات دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال رسانه‌ای شد

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۸۸۸

رئیس مرکز رسانه‌ای دیجیتال وزارت ارشاد گفت: امسال شاهد حضور موسسه اکو و همکاری‌های بین‌المللی کشورهای عضو اکو در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال خواهیم بود. سعی شده با در نظر گرفتن ساختارهای حقوقی این کشورها اتحادیه مذکور آن در کشورهای عضو اکو نیز به ثبت برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه‌های دیجیتال صبح امروز (دوشنبه 19 شهریورماه) برگزار شد.

سیدمرتضی موسویان در این نشست درباره تفاوت این دوره از نمایشگاه با دوره‌های پیشین گفت: در این دوره از نمایشگاه سعی داریم هم در حجم و معیارهای کمی و هم در فرم و محتوا و معیارهای کیفی تفاوت قابل مشاهده‌ای را ایجاد کنیم. نمایشگاه باید بتواند رونق و توسعه تجارت‌های الکترونیک را باعث شود. در تمام نمایشگاه‌های بین‌المللی اصل فروش به محصول وجود ندارد بلکه این رویدادها محلی هستند برای امضای قراردادها بین موسسات و شرکت‌های مختلف. یک هدف ما از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی این است که میان سازنده محتوا، توزیع‌کننده محتوا و دارنده محتوا ارتباط برقرار کنیم.

موسویان ادامه داد: برای برگزاری بهتر این نمایشگاه چندین و چند کمیته تخصصی تشکیل شده مثل کمیته مربوط به اپراتورها که تعامل لازم برای توسعه تولید محتوا و توزیع آن در سطح کشور رقم می‌زنند. کمیته پایگاه‌های اینترنتی نیز با مسئولیت اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی وظایف خود را انجام می‌دهند. در مورد ناشران دیجیتال نیز معاونت مرکز محتوای فضای مجازی مسئولیت‌ها را برعهده دارد. آقای سرهنگی از وزارت کار نیز با توجه به ماموریت ذاتی نهاد ذیربطش مسئول کمیته کسب و کار نوپا معرفی شده است. یک بخش ویژه به عنوان کودک و فضای مجازی نیز تدارک دیده‌ایم که در این بخش تولیدکنندگان اصلی که برای کودکان تولید محتوا می‌کنند، حضور دارند و توجه ویژه‌ای به این بخش خواهیم داشت.

این مدیر فرهنگی تاکید کرد: در بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز شاهد حضور موسسه اکو و همکاری‌های بین‌المللی کشورهای عضو اکو خواهیم بود. اعلام رسمی اتحادیه ناشران دیجیتال عضو اکو که مقدمات آن آماده شده در این نمایشگاه صورت می‌گیرد و با توجه به صحبت‌هایی که با رایزنان فرهنگی ایران داشته‌ایم. سعی بر این می‌شود تا با در نظر گرفتن ساختارهای حقوقی این کشورها اتحادیه مذکور آن در کشورهای عضو اکو نیز به ثبت برسد.

موسویان سپس درباره برنامه‌های ویژه‌ای که برای پیام‌رسان‌های داخلی تدارک دیده شده، گفت: سعی داریم یک شبکه تعاملی میان پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد کنیم که براساس آن کاربران شبکه‌های پیام‌رسان مختلف داخلی بتوانند روی یک بستر واحد دیتا و صوت و فیلم و متن خود را ارسال و دریافت کنند. البته این بحث با تشکیل کنسرسیوم پیام‌رسان‌های داخلی متفاوت است و در نظر درایم تا در بستری مثل اوتلوک پیام‌رسان‌های داخلی ضمن حفظ منافع خود یک یکپارچگی را در اختیار مخاطب قرار بدهند.

رئیس مرکز رسانه‌ای دیجیتال وزارت ارشاد اضافه کرد: یک بخش ویژه نیز به عنوان بازی و هنرهای دیجیتال در نمایشگاه فعالیت می‌کند که مسئولیت آن با بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای خواهد بود. موسسات ارائه دهنده خدمات آموزشی نیز برای ارائه محصولات خود در نمایشگاه حضور دارند و همایش‌ها و نشست‌های تخصصی با قیمت‌های استثنایی در ایام نمایشگاه برگزار می‌شود. همه از سراسر کشور امکان حضور در این همایش‌ها را خواهند داشت. این موسسات همچنین می‌توانند در فضای طبقه دو شبستان محلی آماده کنند و در روزهای نمایشگاه دوره‌های خاص را با قیمت ویژه به مخاطب ارائه دهند.

او یادآور شد: تولیدکنندگان نرم افزار و اپراتورها و عرضه‌کنندگان محصولات دیجیتال همه در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. هدف ما گسترش فضای دیجیتال امن و مناسب است. در این نمایشگاه چنانچه مجموعه‌ای به دنبال عقد قرارداد باشد مشاوران حقوقی و کارشناسان کسب و کار آنجا حضور دارند تا بهترین مشورت‌ها را به حاضران بدهند.

موسویان در ادامه ضمن ارائه آماری از اعطای شامد به فعالیت‌های عرصه مجازی گفت: اعطای شامد به سرعت پیگیری می‌شود و تاکنون 530 هزار بستر فضای مجازی شامد خود را دریافت کردند که این شامدها؛ شامدهای نقره‌‌ای هستند. در ادامه تلاش داریم هر یک از نهادها و ارگان‌ها با توجه به مدیریت ذاتی خودش شامدهای زیرحوزه خود را تایید و نظارت کنند. هویت‌دارندگان بسترهای مجازی و مالکیت آنها با اتکا به شامد احراز می‌شود. همچنین در حال حاضر به دنبال راه‌اندازی سیستم بلاکچین برای امنیت بیشتر در بسترهای مجازی اینترنت ایران هستیم. همه کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی می‌توانند شامد دریافت کنند همین طور اپ‌ها و برنامه‌های موبایلی ازجمله گیم و برنامه‌های کاربردی. کانال‌های ویژه آپارات و کانال‌های رسمی ارگان‌ها نیز می‌توانند شامد دریافت کنند. با دریافت شامد که البته اجباری نیست ناشناسی دارندگان و مالکان بسته‌های اینترنتی از بین می‌رود تاکنون 90 هزار سایت شامد دریافت کردند.

موسویان درباره کانال‌های تلگرامی نیز متذکر شد: زمانی که تلگرام فیلتر نشده بود 44 درصد از کانال‌های بالای پنج هزار عضو شامد دریافت کردند و این رقم در بین کانال‌های بیش از 100 هزار عضو به 90 درصد هم رسید. رقم گروه‌ها و کانال‌های بالای 700 هزار نفر مشخص است 7500 کانال موثر بیشتر نداریم که تولیدکننده هستند و مابقی تنها به بازنشر می‌پردازند. با دریافت شامد تخلف‌ها در کسب و کارهای اینترنتی به کمتر از پنج درصد رسیده‌اند ولی در بین بسترهای بدون شامد ما همین چند وقت پیش در مدت کوتاهی بالغ بر 10 هزار شکایت داشتیم که تنها توانستیم شکایت‌ را منعکس کنیم.

مدیرکل دفتر رسانه‌های دیجتیال وزارت ارشاد تاکید کرد: بهتر است کانال‌های تلگرامی خبری که بالای صد هزار عضو دارند از نظر خبرنویسی و گزارش اخبار آموزش ببینند. در شرایط فعلی اگر قیمت کاغذ هم مناسب باشد و پایین بیاید اقبال به خرید روزنامه کاغذی کم شده و ما باید همچون رسانه‌های حرفه‌ای مانند رویتر و ایندیپندنت فضای مجازی را جدی بگیریم. من خودم 13 سال است روزنامه کاغذی نخریدم و مشترک نشدم. فضای مجازی یک ابزار است که باید دانش حرفه‌ای استفاده از آن داشته باشیم.

پرویز کرمی (مشاور علمی و فناوری ریاست جمهوری، دبیر جشنواره ملی ایران ساخت و دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان) نیز در این نشست گفت: پاویون ایران‌ساخت د رنمایشگاه رسانه‌های دیجیتال چهار فعالیت عمده را برنامه‌ریزی کرده؛ اول حمایت از کالای ایرانی، تولید ملی و کالا و خدمات دانش بنیان و نوآور توجه به زیست بوم و حمایت از منابع فرهنگی، همکاری با سازمان اکو و کشورهای اکو که از نظر جغرافیایی و تمدنی به ما نزدیک هستند. در همین راستا 70 گروه و شرکت بین‌المللی به دعوت معاونت علمی و همکاری وزارت ارشاد و سازمان گردشگری میراث فرهنگی در نمایشگاه امسال حضور پیدا می‌کنند و نشست و کنفرانس و کارگاه ارائه می‌دهند. تمام شرکت‌ها عضو کریدور صادرات ما خواهند شد البته اگر شاخص‌ها و بلاک‌های لازم را دریافت کنند. چین، عمان، افغانستان، هند، عراق و مالزی در حال حاضر بخشی از کریدور اقتصادی ما هستند.

سپس رحیم سرهنگی (مدیرکل دفتر توسعه امور کارآفرینان بهره‌وری نیروی کار وزارت کار) تاکید کرد: در کمیته استارت‌آپ چند بخش ویژه خواهیم داشت که براساس مکاتبات دسته‌بندی شده، فضا در این بخش کاملا استارت‌آپی خواهد بود و مخاطب عام و خانواده‌ها می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. همچنین در بخش‌های ویژه مخاطبان دانشجو و علاقمندان  به حوزه استارت‌آپ نشست‌های کارآفرینی در حوزه استارت‌آپ فرهنگ و هنر با حضور خود فعالان این بخش برگزار می‌شود و نشست‌هایی مثل نشست تدتاک خواهیم داشت.

سرهنگی افزود: کافه‌ای نیز تحت عنوان کافه کارآفرینی تدارک دیده‌ایم تا فضای تعاملی باشد بین علاقمندان و سرمایه‌گذاران و صاحبان استارت‌آپ‌های کوچک و بزرگ و یک بخش کسب و کار نوآورانه در بخش فرهنگ و هنر نیز خواهیم داشت تا فعالان این حوزه به معرفی خودشان به جامعه و سرمایه‌گذاران بپردازند. در یک بخش تخصصی اندرونی که شاید برای عموم جالب نباشد نیز تیم‌های استارت‌اپی در کلینیک‌های کسب و کار که به شکل مرکز مشاوره هستند از متخصصین  بازار، کارشناسان حقوقی و بیمه آموزش می بینند و مشورت می‌گیرند.

ثبت نام برای شرکت در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه‌های دیجیتال از امروز دوشنبه 19 شهریورماه و به مدت یک ماه آغاز می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز