خبرگزاری کار ایران

کشف نخستین کوره ساخت سفال اوایل دوره اسلامی در ری

asdasd
کد خبر : ۶۵۴۸۶۱

بقایای یک اقامتگاه اعیانی و شواهدی از نخستین کوره ساخت سفال در اوایل دوره اسلامی در تپه بهرام مقیم آباد ری متعلق به دوره ساسانی و دارای ساختار منحصر به فرد معماری کشف شد.

به گزارش ایلنا، مهدی موسوی نیا (سرپرست تعیین حریم و مستندسازی تپه بهرام مقیم آباد) با اعلام خبر کشف نخستین کوره ساخت سفال اوایل دوره اسلامی در ری گفت: کاوش در این محوطه تاریخی با هدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و مستندسازی آن انجام گرفته است.

به گفته این باستان شناس، برای یافتن پاسخ به اهداف مورد اشاره در ابتدا بخش‌هایی از محوطه مورد بررسی ژئومغناطیس سنجی قرار گرفت تا درک بهتری از مستندسازی محوطه به دست آید.

او افزود: در این زمینه یک هکتار از فضای درون محوطه مورد بررسی ژئومغناطیس سنجی قرار گرفت و برخی از گمانه‌های درون محوطه در محله‌ای مشخص شده توسط این دستگاه ایجاد شد.

موسوی نیا با اشاره به ایجاد چند گمانه دیگر در بخش‌های درون و بیرون محوطه برای پاسخ به پرسش‌های باستانشناسی گفت: با استناد به مواد فرهنگی یافت شده از گمانه‌های درون محوطه، تپه بهرام دارای چند فاز استقراری است.

او افزود: سفال‌های یافت شده از بررسی سطحی محوطه و معماری حصار محوطه نشان می‌دهد این محوطه احتمالا در دوره ساسانی ساخته شده و در قرون اولیه اسلامی مورد استفاده مجدد قرار گرفته است همچنین این مورد از برش بخش‌هایی از حصار دوم و استفاده از آن به عنوان کوره ساخت سفال مفروض است.

این باستان شناس گفت: متاسفانه بالا بودن سطح آب در درون محوطه و رطوبت بالای انباشته‌ای زیرین، مانع از فهم لایه‌های پایینی این محوطه شد بنابراین  وجود لایه‌های فرهنگی قبل از اسلام در محوطه تا به امروز از یک فرض فراتر نخواهد رفت. 

او اظهار داشت: در لایه‌های بالایی که کاوش‌های باستانشناسی محوطه اغلب در این لایه‌ها متمرکز بود، تنوعی از مواد فرهنگی از قرون اولیه اسلامی و آل بویه یافت شد.

به گفته وی، قطعات سفال ساده، لعاب‌های تک رنگ، لعاب پاشبده و اسگرافیاتو، در کنار قطعات ظروف شیشه‌ای، قطعات اشیاء مفرغی و اهنی و دکمه‌های تزئینی استخوانی نشان می‌دهد این محوطه در سده‌های نخست دوره اسلامی به مراتب پررونق بوده است.

موسوی نیا، کشف یک کوره ساخت سفال متعلق قرون اولیه اسلامی در ری را یکی از مهمترین کشفیات باستانشناسی این فصل از کاوش اعلام کرد.

او با بیان این نکته که این مورد اولین کوره سفالگری یافت شده از قرون اولیه اسلامی در منطقه ری است، گفت: انتظار میرود با کاوش گسترده در این بخش از محوطه بتوان اطلاعات حائز اهمیتی از سنت تولید سفال در قرون اولیه اسلامی در ری به دست آورد.

او افزود: در کنار مواد فرهنگی شاخص یافت شده از محوطه، بخش دیگری از اهمیت تپه بهرام به ساختار منحصربه فرد معماری این محوطه بازمیگردد.

او با اشاره ساختاین محوطه از سه حصار تودرتو افزود: حصار بیرونی و حصار میانی آن دارای برجهای نگهبانی است.

موسوی نیا تصریح کرد: ساختار معماری محوطه و وجود برج‌های نگهبانی نشان می‌دهد این محوطه بالقوه یک اقامتگاه اعیانی بوده است.

او فراوانی قطعات ظروف شیشه‌ای و اشیاء تزئینی استخوانی در باروی مرکزی را شاهد دیگری بر اعیانی بودن این محوطه در سده‌های نخست دوره اسلامی و چه بسا پیش از اسلام دانست.

او گفت: با کاوش گسترده در باروی مرکزی محوطه و برجستگیهای واقع در فضای درون باروی بیرونی انتظار می‌رود اطلاعات حائز اهمیتی از محوطه در سده‌های نخست دوره اسلامی و احتمالا دوره ساسانی به دست آید. 

موسوی نیا با اشاره به صدور مجوز تعیین حریم و مستندسازی تپه بهرام مقیم آباد توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ابراز امیدواری کرد: با کاوش گسترده این محوطه مهم دوره تاریخی- اسلامی، اهمیت و جایگاه ری در سده‌های تاریخ ایران نمایانتر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز