خبرگزاری کار ایران

زلزله به آثار و بناهای تاریخی شهداد در کرمان آسیب نزد

asdasd
کد خبر : ۶۴۷۵۸۷

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: طی زمین لرزه‌ای که بامداد امروز مناطقی از استان کرمان را لرزاند، آسیبی به آثار و بناهای تاریخی این استان وارد نشده‌است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنا به اعلام مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۸ (ریشتر) ساعت ۱و ۹ دقیقه بامداد امروز اول مرداد ماه سیرچ را لرزاند.

غلامرضا فرخی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان) با اعلام این خبر که تاکنون هیچ آسیبی متوجه آثار و بناهای تاریخی و موزه‌های استان کرمان نشده‌است، گفت: بلافاصله بعد از وقوع زمین لرزه، بررسی‌ها برای وقوع خسارات احتمالی انجام شد. خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر بروز آسیب به بناها و آثار تاریخی به دست ما نرسیده‌است.

او با اشاره به آنکه این زلزله در مسیر شهداد اتفاق افتاده‌است، تصریح کرد: منطقه شهداد به لحاظ تاریخی و وجود محوطه تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است اما با توجه به بازدیدهایی که انجام شد، می‌توانم بگویم تاکنون هیچ آسیبی به این محوطه و آثار تاریخی وارد نشده‌است.

محوطه شهر باستانی شهداد در ۲ کیلومتری شرق شهر امروزی شهداد در استان کرمان واقع شده‌است که در سال ۱۳۴۶ خورشیدی در حین مطالعات جغرافیایی دشت لوت توسط مؤسسه جغرافیایی دانشگاه تهران شناسایی شد.

این محوطه از سال ۱۳۴۷ تا سال ۱۳۵۵ توسط مرکز باستان‌شناسی به سرپرستی علی حاکمی به مدت هفت فصل کاوش شد و پس از  وی نیز در سال ۱۳۵۶ هشتمین فصل کاوش شهداد زیر نظر میرعابدین کابلی انجام گرفت. در طول سال‌های پس از آن نیز این باستان‌شناس به مدت چهار فصل دیگر کاوش‌های گسترده‌ای در محوطه شهداد انجام داد و آثار معماری جالب توجه‌ای از دل خاک بیرون آورد.

گفتنی است که کاوش در گورستان محوطه شهداد منجر به شناسایی ۳۸۳ گور و چهار هزار شیء تدفینی شده است. براساس بررسی‌های کارشناسی، داده های سفالی بدست آمده از کاوش‌ها، شهر شهداد در نیمه دوم هزاره سوم پیش از میلاد و به ویژه اواخر این هزاره دارای نزدیکی فرهنگ سفالی با دیگر محوطه‌های جنوب شرق ایران از دشت سیستان گرفته تا حوزه فرهنگی هلیل‌رود و حوضه رود بمپور بوده است. این مشابهت فرهنگی از رهگذر ایجاد یک شبکه ارتباطی-تجاری هم‌زمان با دوره شهرنشینی جنوب شرق ایران ناشی می‌شود و به‌نظر می‌رسد که اوج گستره و شکوفایی شهر باستانی شهداد نیز به نیمه دوم هزاره سوم قبل از میلاد تعلق داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز