خبرگزاری کار ایران

مونسان در شورای اداری چناران:

ذخایر ارزی کشور را نباید نادیده گرفت/ایجاد نارضایتی و ناامیدی هدف دشمنان ایران است

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۱۸۸

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی گفت: سازمان میراث‌فرهنگی موظف به ایجاد ۱۴۵ هزار شغل در کشور خواهد بود، سازمان میراث‌فرهنگی دومین دستگاهی بود که بعد از بافت‌های فرسوده و مسکن برنامه خود را برای طرح اشتغال فراگیر ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر مونسان در جلسه شورای اداری شهرستان چناران با ابلاغ سلام رئیس‌جمهوری به مردم شهرستان چناران گفت: امروز کشور در شرایط ویژه‌ای قرار دارد، هیچ‌گاه تاکنون دشمنان کشورمان تا این حد در برابر ایران اتحاد نداشتند، برخی کشورهای عربی کنار عربستان و امریکا در حال توطئه‌چینی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

او تصریح کرد: یکی از بخش‌های مهمی که دشمنان هدف گرفته‌اند، بخش اقتصادی است که البته متناسب با این توطئه‌ها دولت نیز برنامه‌ریزی‌هایی برای خنثی کردن توطئه‌ها دارد، خوشبختانه دولت برنامه‌ریزی خوبی برای ایستادگی و مقابله با شرارت‌ها دارد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی اضافه کرد: اتفاقاتی که در حوزه ارزی شاهد آن بودیم بخش از این توطئه‌ها بود، وارد کردن شوک به جامعه و ایجاد نارضایتی و ناامیدی هدف دشمنان ایران از این اقدامات است اما دولت برای تمام این موارد و مقابله با این شوک برنامه‌ریزی داشت.

مونسان با بیان اینکه دولت روند درستی را برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان در پیش گرفته، یادآور شد: این برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده که اگر آمریکا در برجام بماند و یا برود کشور دچار شوک نشود، درآمد ارزی کشورمان در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد دلار است این در حالی است که کل نیاز کشور به ارز، ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار است، همچنین ذخایر ارزی کشور را نیز نباید نادیده گرفت. اتفاقی که در حوزه ارز افتاد، پایه اقتصادی ندارد و جای هیچ‌گونه نگرانی برای اداره کشور وجود ندارد.

او ادامه داد: همچنین شاهد بودیم رژیم اشغالگر اسرائیل در هفته‌های گذشته موارد جدیدی را علیه کشورمان مطرح کرد و آمریکا را برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران تشویق کرد که بی‌تردید دستگاه دیپلماسی کشورمان با توانمندی و برنامه‌ریزی لازم در مقابل این هجمه نیز ایستادگی خواهد کرد.

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همدلی، هماهنگی و اتحاد امروز بیش از هر چیز برای کشور اهمیت دارد، افزود: این عوامل مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند توطئه‌های دشمنان را خنثی کنند، باید با اتحاد و همراهی مردم شریف ایران با دولت و حکومت و همه در ذیل خیمه‌گاه مقام معظم رهبری همدلی و هماهنگی را بیشتر کنیم تا از این شرایط سخت و دشوار عبور کنیم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی اضافه کرد: آنچه دشمنان به آن امید بسته‌اند این است که فضای اقتصادی کشور را سخت کنند، رئیس‌جمهوری در آخرین جلسه هیئت دولت به همه اعضا تأکید کرد که توان خود را دو برابر کنند، ما نیاز داریم که همه با امید و اطمینان به آینده تلاش کنند تا از این گردنه سخت عبور کنیم.

مونسان تصریح کرد: آنچه امروز به‌عنوان مسائل مهم جامعه مطرح می‌شود، موضوع اشتغال و معیشت مردم است، در حوزه اشتغال در پایان سال ۹۶ طرح اشتغال روستایی با اعتباری بالغ‌بر ۱/۵ میلیارد دلار کلید زده شد و مقرر شد بانک‌های عامل نیز به همین میزان آورده داشته باشند، تسهیلات این طرح با سود ۶ درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد تا روستاییان بتوانند کسب‌وکار خود را رونق ببخشند.

او اضافه کرد: یکی از بخش‌های مهم این طرح، موضوع گردشگری و صنایع‌دستی است، چراکه در حوزه گردشگری با سرمایه اندک و سرعتی معادل ۲/۵ برابر سایر بخش‌ها می‌توان شغل ایجاد کرد، با توجه به این ظرفیت عظیم حوزه گردشگری، در طرح اشتغال فراگیر نیز که در بودجه سال ۹۷ آمده، گردشگری به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار موردتوجه قرار گرفته است.

معاون رئیس‌جمهوری افزود: برنامه سازمان میراث‌فرهنگی در طرح اشتغال فراگیر آماده شده و طی هفته‌های آینده توافق‌نامه‌ای با سازمان برنامه‌وبودجه در این حوزه به امضای دو دستگاه می‌رسد، براساس این برنامه سازمان میراث‌فرهنگی موظف به ایجاد ۱۴۵ هزار شغل در کشور خواهد بود، سازمان میراث‌فرهنگی دومین دستگاهی بود که بعد از بافت‌های فرسوده و مسکن برنامه خود را برای طرح اشتغال فراگیر ارائه کرد.

مونسان یادآور شد: در شرایط فعلی کشور که دچار کم‌آبی هستیم و کشاورزی ما با مخاطرات جدی همراه است و همچنین در صنعت هم موانع بسیار زیادی وجود دارد، به‌نظر می‌رسد گردشگری که در دو بعد اقتصادی و اجتماعی منافع و مزایای بسیار زیادی برای کشور دارد باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی گفت: گردشگری می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد و برای مردم درآمد ایجاد کند، فقط در ایام نوروز که زمان اوج گردشگری داخلی است میزان گردش مالی گردشگری در کشور رقمی بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده، به گفته بسیاری از استانداران، صاحبان برخی مشاغل در ایام نوروز به مقدار کل سال، درآمد داشته‌اند.

او اضافه کرد: گردشگری علاوه بر مزایای اقتصادی، ابعاد مثبت اجتماعی و فرهنگی بسیاری برای کشور دارد، ارتقای دیپلماسی عمومی، افزایش تعامل سازنده با دنیا، توزیع عادلانه ثروت در جامعه، کاهش مهاجرت از روستا به شهر و در برخی موارد مهاجرت معکوس از شهر به روستا، ازجمله مواردی است که می‌توان با توسعه صنعت گردشگری به آن‌ها دست پیدا کرد.

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: خوشبختانه صنعت گردشگری در کشور در حال به دست آوردن جایگاه واقعی خود است و این موضوع را می‌توان در بودجه سال ۹۷ نیز مشاهده کرد، کشور ما دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که باید با بالفعل کردن این ظرفیت‌ها از آن‌ها برای رشد و توسعه صنعت گردشگری استفاده کنیم.

رشد مثبت گردشگری در پایان سال ۹۶

مونسان با تأکید بر اینکه نباید از ایران‌گردی و گردشگری داخلی غافل شد، گفت: بسیاری از کشورهای اطراف ما با تاریخ محدود و داشته‌های بسیار کم، توانسته‌اند از صنعت گردشگری درآمد کسب کنند، گردشگری فقط به حوزه گردشگری خارجی معطوف نمی‌شود چراکه عوامل بسیار زیادی در این بخش اثرگذار است، گاهی اتفاقات کوچک نیز در گردشگری خارجی اثر منفی می‌گذارد، خوشبختانه با توجه به اینکه در آغاز سال ۹۶ با رشد منفی گردشگری خارجی مواجه بودیم ما در پایان سال گذشته توانستیم با برنامه‌ریزی این آمار منفی را به مثبت ۴درصد افزایش دهیم.

او با بیان آمارهایی در مورد گردشگری دنیا، افزود: گردشگری ۲۴۰۰میلیارد دلار در GDP جهانی نقش مستقیم دارد و درصورتی‌که سایر بخش‌های جانبی این صنعت را نیز در نظر بگیریم این رقم به ۶ تا ۷هزار میلیارد دلار نیز می‌رسد، ۲۸۰میلیون شغل در دنیا به‌طور مستقیم به حوزه گردشگری مربوط می‌شود و از هر ۱۱ شغل در دنیا یک شغل مرتبط با گردشگری است، تمام این موارد باعث شده است تا بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه، به گردشگری به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصاد خود نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: صنعت گردشگری، صنعت کسب‌وکارهای کوچک است که با سرمایه‌گذاری اندک ایجاد می‌شود و پایداری دارد. این حوزه نباید با صنایع کوچک اختلاط پیدا کند چراکه تفاوت‌های بسیاری میان این دو بخش وجود دارد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین به حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: براساس آمار رسمی گمرک کشور، سال گذشته ۲۸۰میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داشته‌ایم، همچنین با پیش‌بینی ۲۵۰میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی از طریق گردشگرانی که وارد کشور شده‌اند و سوغات خریده‌اند رقم صادرات صنایع‌دستی بسیار قابل‌توجه است، بسیاری از روستاییان از طریق تولید و فروش صنایع‌دستی امرارمعاش می‌کنند و برآوردها نشان می‌دهد ما می‌توانیم سالانه تا ۲میلیارد دلار صادرات صنایع‌دستی داشته باشیم.

صنایع‌دستی نیازمند بازاریابی و برندسازی است

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: صنایع‌دستی نیز یکی از حوزه‌هایی است که در طرح اشتغال فراگیر موردتوجه قرار گرفته است، طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی از سال ۹۶ در دستور کار سازمان قرار گرفته، حوزه صنایع‌دستی نیازمند بازاریابی و برندسازی است باید کمک کنیم تا صنایع‌دستی وارد بازارهای جدید شود، استفاده از این تولیدات دستی در دکوراسیون منازل یکی از ایده‌هایی است که موردتوجه قرار گرفته است و امروز شاهد هستیم که در بسیاری از خانه‌ها این ایده استفاده می‌شود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین به استفاده از صنایع‌دستی در داخل خودروها و پوشاک اشاره کرد و افزود: امیدواریم این روند روبه‌رشد برای صنایع‌دستی ادامه پیدا کند.

او با بیان اینکه حوزه گردشگری، فرابخشی است و هماهنگی و همکاری چندین بخش برای توسعه این صنعت لازم است، اضافه کرد: گردشگری شامل مسائل و موضوعات متنوعی است که این بخش‌ها در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی نیست، خوشبختانه دولت و به‌ویژه رئیس‌جمهوری نگاه و توجه ویژه‌ای به این صنعت دارند و امیدواریم سال ۹۷، سال خوبی برای گردشگری باشد.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان چناران گفت: این ظرفیت‌ها باید فعال شود و از آنها برای توسعه گردشگری شهرستان استفاده شود.

مونسان ادامه داد: اتفاقاتی که در دولت‌یازدهم و دوازدهم در حوزه گردشگری افتاده بی‌نظیر است تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم ۱۲۵ هتل ۴ و ۵ستاره در کشور وجود داشت امروز این تعداد به ۱۵۸ هتل رسیده و تا پایان این دولت ما در کشور ۲۸۰ هتل ۴ و ۵ ستاره خواهیم داشت.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی همچنین به حوزه بوم‌گردی اشاره کرد و افزود: در این دولت توجه ویژه‌ای به اقامتگاه‌های بوم‌گردی شده است. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ اقامتگاه بوم‌گردی در کشور فعال است و ما تلاش می‌کنیم این تعداد به ۲ هزار اقامتگاه افزایش پیدا کند.

او همچنین با اشاره به مبالغه در مورد میزان گردشگران خروجی، گفت: طی یک بررسی و مقایسه با کشورهای همسایه مشخص شده که میزان گردشگران خروجی به نسبت جمعیت کشور، عددی منطقی است و نباید در این خصوص مبالغه کرد.

فرماندار شهرستان چناران در این نشست گفت: شهرستان چناران در ۴۵ کیلومتری غرب مشهد قرار گرفته است. این شهرستان در دوران انقلاب‌اسلامی بیش از ۴۰۰ شهید را تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است.

محمد پرویزیان افزود: کشاورزی، صنعت و گردشگری سه پتانسیل مهم شهرستان چناران است، پتانسیل‌های این شهرستان می‌تواند اشتغال جوانان چناران را تأمین کند. در دو سال گذشته شهرستان چناران کارنامه بسیار خوبی را در حوزه اشتغال داشته است، پروژه‌های بسیار مهمی در شهرستان چناران در حال اجراست که باید موردتوجه دولت قرار گیرد.

فرماندار چناران اضافه کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری شهرستان وجود دارد، برج نجومی رادکان که گردشگران خارجی بسیار زیادی برای دیدن این اثر به چناران می‌آیند، اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی دیگر از پتانسیل‌های چناران است، همچنین جاذبه طبیعی آبشار اخلمد در چناران نیز از دیگر ظرفیت‌هایی است که موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرد.

او یادآور شد: طرح جامع سامان‌دهی روستای گردشگری اخلمد یکی از خواسته‌های مردم شهرستان چناران است که باید موردتوجه قرار گیرد، همچنین با توجه به آثار بسیار خوب شهرستان چناران نمایندگی میراث‌فرهنگی به اداره میراث‌فرهنگی ارتقا پیدا کند.

حجت‌الاسلام تاجیک امام‌جمعه شهرستان چناران در این جلسه گفت: توجه به زیرساخت‌های گردشگری شهرستان چناران یکی از خواسته‌های مهم مردم است چراکه چناران میقات‌الرضا است و زائران بسیاری از این شهرستان عبور می‌کنند.

او افزود: ما نتوانستیم از ظرفیت ورود و خروج زائران استفاده کنیم و باید با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، اشتغال و درآمد حاصل از رفت‌وآمد زائران و گردشگران باید مردم شهرستان چناران را هم منتفع کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز