خبرگزاری کار ایران

وزارت علوم دنبال اضمحلال جشنواره تئاتر دانشگاهی نیست/اعلام زمان انتشار فراخوان و معرفی دبیر دور بعد

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۵۷۷

نشست خبری بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی با انتقاد از روند برگزاری این جشنواره و مشکلات همیشگی پیش‌رویش همچون عدم اختصاص بودجه و انتخاب دیرهنگام دبیر همراه بود که مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم قول رفع این مشکلات و تجدیدنظر در ساختارها را داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیست‌و‌یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی با حضور محمدهادی عسکری (مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم)، حسین عبداللهی (دبیر جشنواره)، صادق برقعی (مدرس معاون هنری)، علی محمدی (معاون پژوهشی) و علی محمدی (مدیر بخش پژوهش) در آستانه آغاز این رویداد فرهنگی در تئاترشهر برگزار شد.

محمدهادی عسکری (مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم) در این نشست، جشنواره تئاتر دانشگاهی را یکی از جشنواره‌های تراز دانشگاه خواند که با همت دانشجویان فرهیخته، بیست و یکمین دوره آن در حال برگزاری است و گفت: جشنواره تئاتر دانشگاهی به‌عنوان یکی از جشنواره‌های کم‌نظیر خود را نشان داده که کمتر بدیلی برای آن یافت می‌شود.

عسکری خاطرنشان کرد: سیاستی که در اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دنبال می‌کنیم این است که ظرفیت‌های موجود کشور را احصا و فعال کنیم تا بتوانیم در سال‌های آتی جشنواره‌ای قوی‌تر داشته باشیم.

در ادامه این نشست، علی محمدی (معاون بخش پژوهش) با اشاره به اقدامات انجام گرفته در این حوزه گفت: بخش عمده‌ای از بخش پژوهش روز گذشته به پایان رسید. سی سخنرانی در یک هفته داشتیم که سالن‌ها اغلب پر بود. سعی کردیم بر گفتمان بینارشته‌ای تاکید کنیم تا فضا را از شرایطی که فقط قشر مشخصی تئاتر می‌بینند، خارج کنیم.

محمدی همچنین به انتقاد از روند برگزاری جشنواره پرداخت و با تاکید بر اینکه «به نظر من باید یکبار دیگر به جشنواره نگاه کرد» گفت: با این فرم که جشنواره تئاتر دانشگاهی درحال برگزاری است، در بهترین شرایط نسخه دست دومی از جشنواره تئاتر فجر است. جشنواره درواقع تبدیل به بولتن بزرگی شده که همه زندگی‌شان را برایش می‌گذارند.

جشنواره تئاتر دانشگاهی را از باتلاق نجات دهید

او خاطرنشان کرد: این جشنواره باید وجوه ممتاز دیگری هم داشته باشد اما با این شرایطی که وزارت علوم در پیش گرفته امکان‌پذیر نیست و جشنواره را به‌سوی نابودی می‌کشاند. مشکلاتی از قبیل انتخاب دبیر، اختصاص دیر وجوه مالی و... سال‌هاست جشنواره تئاتر دانشگاهی را با مشکل مواجهه کرده؛ وزارت علوم هم تنها سعی کرده سیستم دولتی را در آن پیاده کند.

محمدی ادامه داد: تنها یک راه برای نجات جشنواره تئاتر دانشگاهی است که دانشجویان و فعالان این حوزه دوباره برگردند. وزارت علوم باید اینها را بخواهد، نیاز است که وزارت علوم خیلی سریع فراخوان داده و همفکری شود تا جشنواره از این باتلاق بیرون بیاید.

معاون بخش پژوهشی جشنواره تئاتر دانشگاهی همچنین پیشنهاد داد نهادهایی تشکیل شود که هرکدام گزینه‌هایی را معرفی کنند که اساسنامه را بنویسند که اداره‌کل وزارت علوم موظف به اجرای آن شود و گفت: اگر دبیر زودتر معرفی شود بار تصدی‌گری هم از دوش وزارت علوم برداشته می‌شود. که عسکری مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با این پیشنهاد موافقت کرد و خواستار این شد که پیشنهادها مدون ارائه شود تا با مشارکت پیشنهاددهندگان بررسی شود.

بدهی جشنواره به داورها، گروه‌ها و عوامل اجرایی

صادق برقعی مدرس (معاون هنری) جشنواره نیز در بخش دیگری از این نشست خاطرنشان کرد: در بخش مسابقه ۲۶ اثر اجرا می‌شود که پنج اثر آن از بخش برگزیده منطقه هستند. همچنین در بخش مرور شش اثر اجرا می‌شود و سه اثر مهمان هم در بخش مرور داریم که از کانون‌ها نمایشی هستند. علاوه بر اینها، چهار اثر مهمان در بخش مدرسان و اساتید، شش اثر در بخش تجربه‌های اجرا و پنج اثر در بین‌الملل اجرا می‌شود.

مجتبی آدمیان (معاون اجرایی جشنواره) نیز با اشاره به مشکلات این جشنواره در بخش اجرایی گفت: بخشی از مشکلات اسکان رفع شده است، اما بخشی از اسپانسری برنامه از جیب بچه‌های ستاد اجرایی جشنواره بود.

آدمیان تشریح کرد: جشنواره از پس تامین مبلغ هفت میلیون تومان مورد درخواست یک سالن در آغاز اجرا برنمی‌آید همچنین موضوع بدهی بچه‌ها را باید پیگیری کنیم، در کنارش مساله دستمزد بازبین‌ها و داورها هم هست که اعتماد ندارند چون دستمزدهای پیشین هنوز پرداخت نشده. علاوه بر اینها، کمک هزینه گروه‌ها را هنوز دریافت نکرده‌ایم که پرداخت کنیم و شرمنده‌ایم. دستمزد ستاد اجرایی هم هنوز پرداخت نشده است.

تشکر ویژه از شهرداری که قبول مسئولیت نکرد!

در ادامه این نشست خبری حسین عبداللهی (دبیر جشنواره) گفت: اساسا من آدم خیلی خوش‌بینی هستم و با منفی‌نگری فاصله دارم. دوستان گلایه‌هایی کردند، من اول تشکر می‌کنم از آقای ایرجی مدیرکل پیشین فرهنگی اجتماعی وزارت علوم که تا میانه راه همراه‌مان بود، و آقای عسکری که از میانه راه به ما پیوستند اما این جشنواره را می‌شناسد و امیدوارم براساس همین شناخت، شرایطی ایجاد شود که در اختتامیه حال همه ما خوب باشد.

عبداللهی با اشاره به اینکه فشردگی زمان و فرصت اندک باعث تحلیل رفتن بچه‌های اجرایی جشنواره شده، گفت: هنوز محل برگزاری اختتامیه جشنواره تئاتر دانشگاهی مشخص نشده است.

دبیر جشنواره بیست و یکم، خاطرنشان کرد: در اختتامیه جشنواره تشکر ویژه و نمایشی از تشکل‌ها و نهادهایی که قبول مسئولیت نکردند خواهیم داشت؛ از امروز انرژی می‌گذاریم برای تشکر از شهرداری و سازمان فرهنگى هنری شهرداری که وظیفه‌شان کمک به جشنواره‌های هنری مثل جشنواره تئاتر دانشگاهی است اما نمی‌دانیم چرا دل‌شان نمی‌خواهد کمک کنند. البته بارها گفته‌ایم که انتظار ما حمایت مالی نیست بلکه ایجاد شرایطی برای استفاده از زیرساخت‌هایشان است که همیشه می‌دهند دست فامیل‌شان.

معرفی داوران نهایی بخش مسابقه صحنه‌ای

عبداللهی همچنین خبر داد: در زمینه بلیت‌فروشی سایت تیوال به عنوان عامل فروش بلیت انتخاب شده است. و بلیت‌فروشی هم از نیمه شعبان آغاز شده است.

عبداللهی همچنین به معرفی داوران بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره پرداخت و گفت: رضا مهدی‌زاده، بهزاد آقاجمالی، اشکان خیل‌نژاد، پانته‌آ پناهی‌ها و عباس جمالی به داوری نهایی آثار بخش صحنه‌ای جشنواره بیست و یکم خواهند پرداخت.

اداره‌کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم به دنبال اضمحلال جشنواره نیست

در ادامه عسکری (مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم) به انتقادات مطرح شده پاسخ داد و گفت: جشنواره تئاتر دانشگاهی ۲۱ دوره برگزار شده و باید نقاط قوت و ضعف راه طی شده را مدنظر داشته و افق پیش‌رو را ترسیم کنیم. اداره‌کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم به دنبال اضمحلال جشنواره نیست. مطمئن باشید حتما در ساختارها تجدیدنظر می‌کنیم و این مساله کلید هم خورده و از نظر مشورتی همه دوستان استفاده خواهیم کرد.

انتشار فراخوان دوره بیست و دوم تا پیش از اختتامیه

عسکری خبر داد: قبل از اختتامیه امسال، فراخوان جشنواره دوره بعد یعنی دوره بیست و دوم را منتشر خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه «شوراهای مشورتی را فعال می‌کنیم» با موضوع حمایت نهادها اشاره کرد و گفت: سازمان‌های فرهنگی کشور باید دین خودشان را به تئاتر ادا کنند. در همین راستا تعامل بیشتری با وزارت فرهنگ و ارشاد و شهرداری تهران خواهیم داشت تا مجاب شوند که کمک بیشتری به فضای عمومی هنر کمک داشته باشند. هم اکنون در حال فعال کردن ظرفیت‌ها هستیم.

عسکری همچنین با اشاره به مساله تامین اعتبار گفت: گشایش‌هایی درحال رخ دادن است و بیشتر هم می‌شود و سعی داریم که مشکلات موجود را رفع کنیم.

انتخاب دبیر جشنواره از راه انتشار فراخوان

مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم همچنین با اشاره به اینکه همواره چالش و دغدغه عمده در زمینه انتخاب دبیر جشنواره این بود که وضعیت انتصابی پیش آمده، گفت: بنا داریم تا با بخشی از فعالان تئاتر نشست برگزار شود تا راهکار میانه‌ای اتخاذ شود؛ به این صورت که اساتید را دعوت کرده و از دانشجویان رزومه بخواهیم و آنها را بررسی کنیم تا در نهایت دبیر را انتخاب کنیم. این مکانیزم جانشین مدل انتصابی است که باید گام به گام برای تحقق آن پیش برویم.

عسکری ادامه داد: ما نیاز به فضاهای مشورتی داریم تا بتوانیم دوره بیست و دوم را خوب برگزار کنیم؛ باید سعی کنیم وجهه شورای سیاست‌گذاری به سمت دانشجویی برود. در این راستا از فعالان تئاتر و دبیران ادوار گذشته برای حضور در شورای تصمیم‌سازی دعوت و استفاده می‌کنیم.

او با بیان اینکه «فکر می‌کنم اتفاق‌های خوبی برای جشنواره بیست و دوم بیفتد» گفت: فکر می‌کنم بتوانیم حداکثر بیست روز بعد از اتمام زمان رسیدن رزومه‌ها دبیر دور بیست و دوم جشنواره تئاتر دانشگاهی را معرفی کنیم.

بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی از امروز (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت) آغاز شده و تا ۲۶ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز