خبرگزاری کار ایران

در بررسی‌های باستان شناسی مشخص شد؛

اوج آبادانی تل ضحاک واقع در استان فارس در دوره اشکانی و هخامنشی بوده است

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۰۸۳

براساس بررسی‌های باستان‌شناسی تل ضحاک که در دوره اشکانی، ساسانی و قرون اولیه اسلامی به اوج گسترش و آبادانی خود رسیده، در دوران عیلام، هخامنشی و سلوکی نیز از اهمیت زیادی در منطقه برخورار بوده است.

به گزارش ایلنا، محمدصادق روستایی (سرپرست هیات باستان‌شناسی) امروز سه شنبه با اعلام این خبر گفت: محوطه تل ضحاک در سه کیلومتری جنوب شهر فسا در استان فارس قرار دارد که در سال ۱۳۱۰ خورشیدی با شماره ۱۵ به ثبت ملی رسیده است.

او افزود: هرچند پیش از انقلاب اسلامی فعالیت‌های باستان‌شناختی اندکی در این محوطه انجام شد ولی هیچوقت این محوطه به طور کامل و به عنوان یک استقرار شهری مورد پژوهش قرار نگرفت.

این باستان‌شناس با اشاره به نادیده گرفته شدن این محوطه پس از انقلاب تصریح کرد: تنها در سال ۱۳۹۱ تعیین عرصه و حریم محوطه توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریاستان انجام شد.

او اظهار داشت: بنابراین لازم بود برای از سرگیری پژوهش‌های باستان‌شناختی، ابتدا محوطه به‌طور کامل مورد بررسی روشمند قرار گیرد.

روستایی مهم‌ترین اهداف طرح بررسی روشمند باستان‌شناختی محوطه تل ضحاک را گاهنگاری نسبی محوطه، شناسایی گستره محوطه، درک مناسبات فرهنگی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با استناد به مطالعه یافته‌های سطحی، سنجش و آزمون یکی از شیوه‌های بررسی می‌دانی برای محوطه‌های با وسعت زیاد و همچنین توجه بیش از پیش به این محوطه چنددوره‌ای مهم دانست.

او تصریح کرد: با توجه به زمان، بودجه، وسعت محوطه و همچنین وضعیت ظاهری که اکثر بخش‌های آن تبدیل به زمین‌های کشاورزی یا ساخت و سازهای روستایی شده، روش بررسی متناسب با این شرایط انتخاب شد تا بتوان بیشترین حجم اطلاعات را استخراج کرد.

سرپرست هیات باستان‌شناسی با بیان اینکه هرچند تا انجام مطالعات دقیق یافته‌های سطحی جمع آوری شده از محوطه نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در مورد شرایط استقراری محوطه کرد افزود: ولی با توجه به پراکندگی مواد فرهنگی، می‌توان وسعت کنونی محوطه را حدود ۶۰۰ هکتار برآورد کرد.

او گفت: علاوه براین بنظر می‌رسد استقرار از هزاره چهارم پیش از میلاد تا قرون میانه اسلامی به طور پیوسته در این محوطه وجود داشته است که در دوره اشکانی، ساسانی و قرون اولیه اسلامی به اوج گسترش و آبادانی خود می‌رسد.

به گفته وی، علاوه بر این، با استناد به یافته‌های سطحی، محوطه تل ضحاک در دوران عیلام، هخامنشی و سلوکی نیز از اهمیت زیادی در منطقه برخورار بوده است.

طرح بررسی روشمند باستان‌شناختی محوطه تل ضحاک فسا در استان فارس با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز