خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی مطرح کرد:

بودجه سال ۹۶ برای «ربع رشیدی» ۲۲۰ میلیون تومان بود/در اولین قدم به ۴ تا ۵ میلیارد بودجه نیازمندیم

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۱۲۸

یازدهم فروردین‌ماه امسال، معاون اول رییس‌‌جمهور از مجموعه تاریخی «رَبع رشیدی» بازدید کرد. در این بازدید، مسئولان میراثی آذربایجان شرقی متذکر شدند که برداشتنِ اولین قدم‌های جدی برای ساماندهی این مجموعه نیازمند تخصیص 4 تا 5 میلیارد بودجه است؛ درحالیکه بودجه سال 96، سرجمع 220 میلیون تومان بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رَبع رشیدی یکی از مجموعه‌های تاریخی و ارزشمند شهر تبریز است که بقایای آن در خیابان عباسی این شهر واقع شده است. حدود ۷۰۰ سال پیش در تبریز، دانشگاهی توسط رشیدالدین فضل‌الله همدانی ایجاد شد. خواجه رشیدالدین وزیر غازان خان، پادشاه امپراطوری ایران بود. در آن زمان این دانشگاه شامل چهار دانشکده بود که در چهارطرف آن قرار داشت و این مکان بنام ربع رشیدی شهرت یافت.

سایت کنونی دوازده هکتاری بقایای معماری ربع رشیدی بخش بسیار کوچکی از شهرک دانشگاهی ربع رشیدی در زمان ایجاد آن توسط وزیر رشیدالدین فضل الله رشیدی بوده است که خوشبختانه این بقایای برجای مانده شامل عناصر اصلی مجموعه ازجمله: مسجد-مدرسه، خانقاه، بیمارستان و مقبره بانی و مستحدثات ارزشمند دوره‌های بعدی است و تملک خانه‌های موجود واقع در عرصه مجموعه از اولویت‌های ساماندهی مجموعه قلمداد می‌شود.

یازدهم فروردین امسال، معاون اول رییس‌‌جمهور در ادامه برنامه‌‌‌های بازدید خود از اماکن تاریخی و گردشگری شهر تبریز، مجموعه تاریخی رَبع رشیدی و قلعه تبریز را مورد بازدید قرار داد.

محمد فتحی (معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درخصوصِ آخرین نتایج به‌دست‌آمده برای تبدیلِ این سایت تاریخی به یک محل فرهنگی گردشگرپذیر با معیار‌های لازم، گفت: در ایام عید آقای جهانگیری از ربع رشیدی بازدید کردند و برای ایشان توضیح داده شد که این محوطه از یک طرف، مجموعه‌ی بسیار مهمی در تاریخ معماری و شهرسازی ایران محسوب می‌شود، و از طرفی بخش مهمی از بار فرهنگی ایران در طول تاریخ بر دوش ربع رشیدی بوده است؛ چراکه این سایت تاریخی از لحاظ مفهومی و مدیریتی که به نوشتار درآمده از مهمترین مجموعه‌هاست. این ارزش‌ها برای ایشان تشریح و بیان شد که ربع رشیدی به بودجه‌های درخور نام اثر احتیاج دارد؛ به‌طوری که امروزه حتی برای نگهداری آن هم ما با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم و چنانچه تصمیمی بر این باشد که این محوطه را به یک مجموعه‌ی باارزش ملی تبدیل کنیم، باید حداقل بین 4 تا 5 میلیارد تومان در وهله‌ی اول، برای این مجموعه درنظر گرفت تا بتوان برنامه‌های پژوهشی، باستان‌شناسی و مرمتی آن را پیش بُرد؛ نه اینکه صرفاً برنامه‌های حفاظتی برای مجموعه تدوین شود. درباره‌ اهمیت این بنا خاطرنشان شد که مستوفی دیوان ایران در زمان ایلخانی، می‌نویسد که دو مکان در ایران از زیباترین نقاط است؛ یکی ربع رشیدی و دیگری شنب غازانی.

فتحی درباره‌ی میزان بازدید‌ها در ایام نوروز از ربع‌ رشیدی گفت: باتوجه به اینکه ربع رشیدی در حال حاضر خارج از مسیر گردشگری مرکزی شهر تبریز قرار دارد و دسترسی به آن نسبت به دیگر اماکن تاریخی سخت‌تر است، در این ایام بازدیدکننده خوبی داشته است. در جهتِ معرفیِ بیشتر مجموعه و تسهیلِ حضور گردشگران بازدید از مجموعه در ایام عید به‌صورت رایگان بود.

وی اضافه کرد: طیف بازدیدکنندگانی که به ربع رشیدی می‌آمدند بیشتر اهل فرهنگ بودند؛ مثلِ معماران، باستان‌شناسان، مورخان و ... تا مردم عادی. تعداد بازدیدکنندگان نسبت به دو سال‌ گذشته افزایش چشمگیری داشته است و امسال گردشگرانی از سایر نقاط ایران نیز داشتیم.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در پایان متذکر شد: 220 میلیون تومان در سال 96، در حوزه استانی قرارداد ساماندهی مجموعه منعقد و عملیات در شرف آغاز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز