خبرگزاری کار ایران

بقعه شیخ زاهد چابکسر با مشارکت بخش غیردولتی مرمت شد

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۶۱۰

بقعه شیخ زاهد چابکسر یکی از بناهای ارزشمند استان گیلان است که با مشارکت اداره میراث فرهنگی استان و بخش غیردولتی مورد احیا و مرمت قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، باتوجه به اینکه اجرای پروژه‌های مشارکتی مرمت بنا‌ها یکی از اولویت‌های معاونت میراث فرهنگی کشور است بقعه شیخ زاهد چابکسر در استان گیلان نیز با مشارکت بخش غیردولتی مورد مرمت و احیاء قرار گرفت.

 «ولی جهانی» معاون میراث فرهنگی استان گیلان با اشاره به اینکه تاکنون ۱۶ پروژه مرمتی با مشارکت بخش خصوصی در سطح استان گیلان به اجرا درآمده است، گفت: علیرغم مساحت اندک استان گیلان نسبت به دیگر استان‌های کشور اما این استان با داشتن ۱۰۶۹ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی دارای حجم زیادی از آثار تاریخی است که لازم است مورد احیاء و مرمت قرار گیرند.

وی گفت: با توجه به اینکه اعتبارات مرمتی تخصیصی سازمان میراث فرهنگی کشور با هزینه مورد نیاز برای مرمت این تعداد اثر تاریخی، تناسبی ندارد و صرفاً می‌توان با بودجه حفاظت و مرمت یک سال مالی اداره کل به مرمت چندین اثر محدود اقدام کرد، در این راستا اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، اجرای پروژه‌های مرمتی مشارکتی را به عنوان یکی از محورهای اصلی فعالیت معاونت میراث فرهنگی استان در دستور کار خود قرار داده است.

آنطور که معاون میراث فرهنگی استان گیلان می‌افزاید: از ابتدای تابستان سال جاری تاکنون، با پیگیری‌های معاونت میراث فرهنگی، تعداد ۱۶ پروژه مرمتی با مشارکت بخش خصوصی در سطح استان به اجرا در آمده است. لازم به ذکر است هزینه کامل اجرای این طرح‌ها توسط بخش خصوصی تامین شده و معانت میراث فرهنگی استان نقش نظارتی و راهبردی اجرا را، عهده دار بوده است.

وی افزود: یکی از این پروژه‌ها، مرمت بقعه شیخ زاهد چابکسر است. این بنای مذهبی که دارای عناصر با ارزش چوبی در نما است به دلیل مداخلات نامناسب و آسیب‌های ناشی از نشست پی در بخش غربی بنا نیاز به مرمت اضطراری داشت. متأسفانه روی سقف سفالی این بنای با ارزش، یک مناره را با پایه‌های سنگین فلزی در داخل سقف سفالین بنا، کار گذاشته بودند. این موضوع از یک سو موجب آسیب به لایه‌های بام قدیمی بنا شده بود و از سوی دیگر در حریم منظری و اصالت بنا خدشه وارد کرده بود.

جهانی در ادامه افزود: در راستای حفاظت و مرمت اثر، با نظارت و بازدید‌های مکرر کار‌شناسان معاونت میراث فرهنگی استان برای هدایت درست فعالیت‌های مرمتی و پیگیری‌های ویژه و قابل تحسین مسئول هیأت امنای این بقعه (آقای محمودی) مراحل مرمت بنا آغاز شد به طوری که در گام نخست مناره مذکور با اتخاذ تمهیدات مناسب از روی بام جمع آوری شد ودر ادامه برچیدن سفال‌های بام، مرمت و تعویض بخش‌های آسیب دیده سربندی انجام شد.

به گفته وی، همچنین برچیدن کف ایوان و کرسی بنا و بازسازی آن‌ها در بخش‌های مورد نیاز با اتخاذ تهمیدات ایمنی مناسب اجرا شد و مرمت ستون‌های چوبی نما و تیرهای بام توسط کار‌شناسان مرمت انجام شد. این درحالی است که آجرفرش کف ایوان بنا و نمای چهارطرفه کرسی چینی پیرامونی بنا نیز اجرا شد.

معاون میراث فرهنگی استان گیلان با بیان اینکه تجربه مرمت این بنا، الگوی مناسبی برای فعالیت‌های حفاظت و مرمت مشارکتی برای آثار تاریخی استان بوده که می‌تواند برای دیگر بنا‌ها نیزمورد استفاده قرار گیرد افزود: در مرمت این بنای تاریخی بخش قابل توجهی از هزینه‌ها توسط آقای محمودی (رئیس محترم هیات امنای بقعه) از طریق کمک‌های مردمی تامین شده و اعتبار لازم برای آجر فرش کف و دیواره نیز با رایزنی ایشان توسط مالک رستورات خاور خانم در منطقه سرولات تامین شد. خوشبختانه پرونده ثبتی اثر نیز برای معرفی بیشتر اثر و حمایت‌های مادی و معنوی بهتر تهیه شده و به اداره کل ثبت آثار سازمان نیز ارسال شده است. همچنین پیش بینی‌های لازم برای اختصاص بودجه برای مرمت و ساماندهی عناصر چوبی با ارزش نمای بنا نیز توسط معاونت میراث فرهنگی استان انجام شده که پس از تخصیص اعتبار، مرمت آن‌ها نیز انجام خواهد پذیرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز