خبرگزاری کار ایران

یادداشت وارده،

مگر می‌توان منکر تلخی‌ها و دردهای اجتماعی شد

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۱۹۹

احمد احمدی فیلمساز فیلم کوتاه یادداشتی را درباره وضعیت امروز سینما و بولتن نویسی برای سینما نوشت.

به گزارش ایلنا متن یادداشت احمد احمدی که برای ایلنا ارسال شده به شرح زیر است:

استراتژی فن و علمی است که در عرصه‌های نظامی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... به منظور دست یابی به حداکثر پیروزی و حداقل شکست تعریف می‌شود. استراتژی مدیران سینمایی (سازمان سینمایی) چیست؟، آیا چنین استرااتژی تاکنون تعریف شده است؟، اگر تعریف شده، آیا فیلمسازان از آن آگاه هستند؟ اگر فیلمسازان، از آن آگاه هستند، خود را ملزم به رعایتش می‌دانند؟

تاریخ 40 ساله وزارت ارشاد مخصوصاً در بخش سینما، حکایت از آن دارد که تمامی مسئولین دو هدف اصلی را (چنانچه تسامحاً آنرا استراتژی بدانیم) دنبال کرده‌اند؛ 1) فیلم خوب با محتوای سالم، 2) قادر به جذب مخاطب. این دو هدف، در قالب عبارات متفاوت اما با نیت واحدی، همواره، مطرح شده است.

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، فارغ از هرگونه نیت خوانی علیرغم تخصص علمی که در این زمینه دارد ولی متاسفانه، اظهاراتشان در خصوص سینمای ایران، با محوریت جشنواره امسال به نظر می‌رسد در زمینه فیلم و آثار هنری، اصلاً و به هیچ وجه مرجع قابل اتکایی نیست.

یک فیلم چرا ساخته می‌شود؟

اولین پاسخ ممکن است ایجاد سرگرمی باشد که البته به برکت سیاست‌های بعضا غریبی که طی 40 سال پیش گرفته‌‌ایم، دیگر، بیان اینکه من فیلمساز، فیلم می‌سازم تا شما را سرگرم کنم، جواب قانع کننده‌ای باشد و چه بسا با هزار جور عذر و بهانه و خجالت، آن را بر زبان آورد.

یک فیلمساز چه فیلمی باید بسازد؟

یادآوری می‌کنم، ما داریم درباره سینما صحبت می‌کنیم نه تلویزیون. آیا می شود کسی که ماه‌ها گرسنگی کشیده و یا در کویری، برای چندین ساعت، به دنبال آب بوده و چه بسا آن را نیافته و یا نهایتاً به زحمت یافته، توقع داشته باشیم چرا بیان سیر حوادثی که منجر به یافتن غذا یا آب شده، تا این حد تلخ است؟

فیلمساز اول بالذات، بیان دردها و مصائب اجتماعی را وظیفه خود می‌داند اما راه حل آن را اتفاقا مراکزی مثل نهاد مذکور باید طی تعامل سازنده‌ی که با هنرمند برقرار می‌کند، بیان نماید.

مگر می‌توان منکر تلخی‌ها و دردهای اجتماعی شد؟ اتفاقاً شمایِ استراتژیست باید زودتر از فیلمساز، متوجه شوی و در صدد پیدا کردن راهکار باشی. شما باید راه برون رفت از سیاهی‌ها را با تعریف جدیدی که از امید و امیدواری می‌کنی، پیش روی مخاطب بازخوانی کنی. دوربین و اندیشه فیلمساز، موضوعش را شکار کرده، اما اینکه، شما چقدر همسو با شکار هستی، بحث دیگریست.

دوستان استراتژیست از مفهوم آزادی از نوع اجتماعی‌اش صحبت می‌کنند و این امر را و زیاد پرداختن به آن را، خُرده می‌گیرند و در نهایت تعجب، از عدم پرداخت و توجه فیلمساز به آزادی‌های سیاسی گله‌مند هستند!

اتفاقاً سه فیلمی را که مستثنی کرده‌اند، مهر تأییدی است که نگارندگان این تحقیق سفارشی، باسینما، سینماگر و دغدغه‌شان فاصله نجومی دارد.

جای بسی تأسف دارد که سیطره تکنولوژی را عامل مرگ احساس و فانتزی قلمداد می‌کنند، حال آنکه، فراموش کرده‌اند، تحقق و تجلی فانتزی و احساسات، بی نهایت وابسته به پیشرفت‌های تکنولوژیک است.

فراموش نکنیم فیلمساز، فیلمش را می‌سازد، شما هم براساس جایگاهی که دارید، ملزم به بازتعریف‌های جدیدی از مباحثی خواهید بود که تخصصش را دارید ولی متأسفانه به دلایل مختلفی که جای طرحش در این مقال نیست، نه شما نه فیلمسازان نخواستید فارغ از هیاهوی رایج، در فضایی به دور از عصبیت‌های روزگار، کنار هم بشینید و طرح نویسی دراندازید. عصاره و حاصل زحمات شما در صنوف مختلف سینمایی را طی 10 روز دیدن، کار سهل و مغتنمی است اما فراموش نکنیم و نکنید که این امر، حاصل خون دل خوردن‌های بی‌شمار مدیران سینمایی و هنرمندان آن است. شما با دعوت یا بی‌دعوت بر این سفره، زانو زده‌اید، پس حرمت صاحبخانه و بضاعتش را که خالصانه در معرض قضاوت شما قرار داده، پاس بدارید. اگر زیرساخت‌های استراتژیک را طی مناسبات موسوم بیان فرمایید. صنوف سینمایی ایران حداکثر بهره‌برداری را خواهند برد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز