خبرگزاری کار ایران

تازه‌های انتشارات مروارید از رمان و مجموعه داستان تا مجموعه کاریکلماتور

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۵۶۸

یک رمان، یک مجموعه داستان و یک مجموعه کاریکلماتور در انتشارات مروارید منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رمان «ماه در بلندا»، مجموعه داستان «اسپارانی» و مجموعه کاریکلماتور «رفتنت برایم آمد نداشت» به تازگی توسط انتشارات مروارید منتشر شده‌اند.

ماه در بلندا

رمان «ماه در بلندا» نوشته سیدعلی معصومی به تازگی توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.

این رمان اولین رمان منتشر شده از سیدعلی معصومی است. او متولد مهرماه ۱۳۶۵ است و پیش‌تر نیز داستان‌های کوتاهی را در مجلات نوجوانان منتشر کرده بود.

پشت جلد کتاب می‌خوانیم:

«اگر به من بود، پشت کتاب‌ها به جای نوشته‌های توضیحی چندتا پنجره می‌گذاشتم. بگذار ببینم... می‌توانستم این‌جای کتاب پنجره‌ای باز کنم که به یک باشگاه مشت‌زنی باز می‌شود، جایی که دوتا بوکسور دارند همدیگر را به قصد کشت می‌زنند و تماشاگران در بُهت سکوت کرده‌اند، یا می‌توانستم آن را به اتاقی در یک عمارت کوچک باز کنم که زن جوان بیماری در آن خوابیده، و این بیرون زیر پنجره یک کپه فیلتر سیگار ریخته که رفته‌رفته سنگین‌تر می‌شود، یا پنجره‌ای که باز می‌شد به راه‌پله‌ یک خانه روستایی جنگلی که میان پاگرد پله‌هایش چناری سوخته ابرهای بارانی را در آغوش گرفته. می‌شد به‌جای این‌ها پنجره قطار در حال حرکتی را گذاشت که از دهلیزش شوک فلاش دوربین می‌تابد با حتی شیشه‌ جلویی ماشین مرد جوانی که نامی دوهجایی را فریاد می‌کشد و با مشت شیشه را خرد می‌کند...

...اما کتاب‌ها از کاغذند و پنجره‌ها از باد و این واقعیت مرموز راهی جز قدم گذاشتن به دنیایی نو باقی نمی‌گذارد.»

رمان «ماه در بلندا» نوشته سیدعلی معصومی (مهرزاد) در ۲۶۸ صفحه و به قیمت ۲۴۰۰۰ تومان در توسط مروارید منتشر شده است.

اسپارانی

مجموعه داستان «اسپارانی» نوشته علی امیرریاحی به تازگی توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.

حراج بزرگ کمالی، قاتل غلتیده در خود، مردم منتظر، اسپارانی، گروه موسیقی، عامل نقشه‌ها، انحطاط یک ویراستار، صبح‌های جمعه، زمهریر، پای شکسته زرافه، یک جمله و سیاهی از داستان‌های این مجموعه هستند.

پشت جلد کتاب در تعریف داستان کوتاه آمده است:

«داستان کوتاه مجالی اندک است که جهانی به تمامی در آن خلق می‌شود. جهانی با همه رگ و پی و عصب‌هایش. جهانی که پس از یک آن و یک جرقه به وجود می‌آید و می‌خواهد مدام و از نو خودش را در خواننده امتداد دهد. داستان کوتاه فقط داستان کوتاه نیست، داستان کوتاه انفجار بزرگ است.»

در بخشی از متن کتاب‌ نیز می‌خوانیم:

«حالا می‌خواهی سنگینی این زنجیرهای بردگی را تا آخرین روز زندگی خفت‌بارت تحمل کنی؟ می‌خواهی دم بر نزنی؟ تو اسپارانی، تو؟ تویی که همیشه مرد بزرگی بودی و آرزوهای بزرگی داشتی؟ تویی که همه می‌گفتند روزی آدم بزرگی خواهی شد؟ تو؟ می‌توانی به این خفت تن بدهی؟»

مجموعه داستان «اسپارانی» نوشته علی امیرریاحی در ۱۲۲ صفحه و به قیمت ۱۱۰۰۰ تومان توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.

رفتنت برایم آمد نداشت

مجموعه کاریکلماتور «رفتنت برایم آمد نداشت» نوشته احمدرضا بهرام‌پورعمران به تازگی توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.

در مقدمه کتاب آمده است:

«کاریکلماتور قالبی‌ است از قالب‌های ادبی که پس از تجربه‌های پرویز شاپور و با  نامگذاری احمد شاملو به مخاطبان ادبیات فارسی معرفی شد. شاملو این تعبیر را از پیوند کاریکاتور و کلمات ابداع کرد. زمینه‌های این قالب البته در کلمات قصار، ضرب‌المثل‌ها، و به ویژه سجع‌های خواجه عبدالله و گلستان سعدی پیشینه دارد.

این قالب موجز که گاه شاعرانه و حاوی فکری لطیف است و گاه بر اتفاقی زبانی استوار، ظرافت و دقت نظر گوینده و مخاطب را می‌طلبد. در این دفتر هرگاه احساس شد نکته‌ای کوتاه - بخصوص برای خواننده کمتر آشنا به آن ظرائف - برای درک عبارتی راه‌گشاست، عددی آمده و در پایان متن توضیح داده شده است.»

پشت جلد کتاب نیز نمونه‌هایی از کاریکلماتورها را می‌خوانیم:

غازِ معترض تخم‌مرغ می‌گذارد.

کودک سرراهی بهتر از آدمِ سر دوراهی.

 سوت قطار از سر بیکاری نیست.

 فیل سراپاگوش است.

 سال کبیسه سال نو را تحویل نمی‌گیرد.

مجموعه کاریکلماتور «رفتنت برایم آمد نداشت» نوشته احمدرضا بهرام‌پورعمران در ۱۰۱ صفحه و به قیمت۹۰۰۰ تومان توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز