خبرگزاری کار ایران

در نشست خبریِ معاون گردشگری مطرح شد؛

رشد گردشگری تاریخی و افتِ سفرهای زیارتی و سلامت/خارجی‌ها فقط با ۴۴۰ دلار هفت شب در هتل‌های ایران اقامت می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۶۸۱

نشست خبری محمد محب‌خدایی (معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی) با موضوع «اعلام برنامه‌های ستاد مرکزی هماهنگی خبر سفر – ویژه نوروز 97» صبح یکشنبه 6 اسفند 96 برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست، محب خدایی گفت: نوروز جزو برنامه‌های ملی ماست و از ظرفیت‌های مهم در تقویم گردشگری برای تولید سفر محسوب می‌شود. امسال با پیشنهادی که همکارانم در سازمان میراث فرهنگی داشتند ما تمرکز خود را بر محور نوروز گذاشته‌ایم. سعی داریم تا حد امکان توزیع سفر را به جاهای کمترشناخته شده هدایت کنیم و این از موضوعات اساسی ما خواهد بود. در ایران طبق دیدگاه قدیمی مردم ایران در این مقطع زمانی سفر جزو اهداف اولیه‌شان است اما مهم است برای ما تا این سفرها به مناطق کمتر شناخته شده هدایت شوند.

تمامیِ برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی بر محور «نوروزگاه» تعریف می‌شود

وی با تأکید بر ظرفیت‌های گردشگری افزود: کشور ما یک مزیت نسبی نسبت به مابقی کشورهای دنیا دارد و آن هم چهار فصل بودن آن است. این مزیت مهمی است که باید ما در این مسیر از تورهای ارزان قیمت استفاده کنیم تا بتوانیم استفاده بیشتری از ظرفیت‌هایمان ببریم. اصلی‌ترین چیز برای ما تورهاست. برای نوروز 97 بحث «نوروزگاه» را داریم که تمام برنامه‌های ما براساس آن خواهد بود. همچنین بحث کارناوال‌ها در شهرها و مدیریت شهری مطرح است؛ باید همه ظرفیت‌های کشور را به مشارکت دعوت کنیم کمااینکه در نمایشگاه بین‌المللی امسال هم شاهد بودیم که همه براساس توانایی‌هایشان با هم رقابت کردند. همچنین برنامه رالی‌تور را خواهیم داشت تا هم سفرها هیجانی باشند و هم از طرفی از ایمنی لازم برخوردار باشند.

معاون گردشگری با اشاره به حضور اقوام مختلف در ایران، اظهار داشت: سعی خواهیم کرد به نوعی نوروز امسال حالت نوروز اقوام را داشته باشد. بر همین اساس یکسری محورهای خاصی را تعریف کردیم که جزو مقاصد شناخته‌شده گردشگری هستند. یکی از برنامه‌های اساسی ما در نوروز 97 مبحث کودک و خانواده است که باید محور کارها قرار بگیرد و کودکان با ظرفیت‌های صنایع دستی، گردشگری، باستان‌شناسی و طبیعت ایران آشنایی بیشتری پیدا کنند. همچنین 5 لکه گردشگری کمتر شناخته شده نیز وجود دارد که جزو برنامه‌های ماست تا مسافران را به سمت آن‌ها هدایت کنیم.

ظرفیت‌ِ خالی ایرلاین‌ها و هتل‌ها، راهی برای رسیدن به تورهای ارزان‌قیمت

وی ضمن توضیح درخصوص گردشگری خارجی و استفاده از ظرفیت‌های خالی آن و تشویق به ورود هرچه بیشتر تورها به داخل گفت: باید براساس ظرفیت‌های خالیِ ایرلاین‌ها و هتل‌ها تورهای ارزان قیمت جهانی را برای خود تعریف کنیم. باعث خوشحالی است که جامعه هتل‌داران همکاری خوبی در این زمینه با میراث شروع کرده و کمک کرده است تا ظرفیت‌های خالی که به نحوی پِرت می‌شد را راه بیندازیم و از طرفی در کاهش قیمت تورهای طول سال به ما کمک کرد. در نمایشگاه امسال، تعداد بازدیدکنندگان به سه برابر افزایش پیدا کرده بود و تیپ بازدیدکنندگان نیز از افراد متخصص به سمت مردم عادی تغییر کرده بود.

راه‌اندازیِ دو سامانه الکترونیکی

محب‌خدایی با اشاره به راه‌اندازی دو سامانه گردشگری در سال 97 ادامه داد: اولین سامانه، سامانه‌ای است که دسترسی تمام آنچه که در حوزه سفر لازم است را از یک پنجره واحد حاصل می‌کند و این پنجره واحد کمک می‌کند تا حداقل هزینه و حداکثر بهره‌وری صورت بگیرد. برای مثال دسترسی به پلیس، هتل‌ها، رستوران‌ها و... با این سامانه برای مردم فراهم خواهد شد. سامانه دوم، سامانه‌ای است که بحث نظارت آنلاین را فراهم می‌کند به این صورت که مردم را با مسئولان مربوطه به صورت همزمان لینک می‌کند و ما قصد داریم این سامانه را در هتل‌ها و رستوران‌ها فعال کنیم. این نظارت آنلاین از طریق موبایل‌های همراه می‌تواند برای مثال کیفیت غذا و منوی قیمت‌های یک رستوران را در صورت هر گونه مشکلی در این رابطه، همکاران میراثی ما را با مسئولان آن رستوران به هم وصل کند. همچنین مدیرکل میراث فرهنگی دستور ویژه‌ای در خصوص کنترل قیمت‌ها در حوزه‌هایی که مربوط به میراث فرهنگی است، داده است.

همه مجوزها را به استان‌ها محول کرده‌ایم

در ادامه این نشست، محب‌خدایی در خصوص هوشمندسازی فعالیت‌های گردشگری بیان کرد: وظیفه ما این است که بستری را برای مردم فراهم کنیم تا آن‌ها حتی در تلگرام هم بتوانند فعالیت‌های خودشان را دنبال کنند و فضا به یک فضای آنلاین تبدیل شود و فضایی ایجاد شود که همه در کنار هم باشیم نه اینکه به یک نشست خبریِ دیر به دیر بسنده کنیم. ما امروزه توانسته‌ایم تقویم گردشگری داشته باشیم. همچنین تمام مسیر صدور مجوزات را نیز کوتاه کرده‌ایم و به همه استان‌ها اعلام کرده‌ایم که کسی حق ندارد مجوزهای مربوطه را صادر نکند. آن‌ها صاحب اختیار هستند و همه کارها را به خود استان‌ها محول کرده‌ایم. حتی در بخش گردشگری نیز دیگر لازم نیست که خود اداره کل سازمان مجوزها صادر کند.

وی در پاسخ به این سؤال که سازمان میراث فرهنگی چه برنامه‌ای در خصوص اقامتگاه‌های مدرسه‌ای در طول ایام نوروز دارد، گفت: در خصوص مدارس چالش اصلی این بود که بعضی مواقع خارج از حوزه خانواده آموزش و پرورش به آن‌ها خدمات ارائه می‌شد اما امسال خارج از خانواده آموزش و پرورش هیچ خدماتی ارائه نخواهد شد. امیدواریم این موضوع به ساماندهی برسد. خوشبختانه خود هتل داران پیشگام شدند و به آموزش و پرورش اعلام کردند که تا 50 درصد تخفیف می‌توانند از ظرفیت خود را در اختیار خانواده آموزش و پرورش بگذارند. خانه مسافر نباید تهدیدی برای هتل‌ها باشد.

رشد گردشگری تاریخی-فرهنگی

افت گردشگری سلامت و زیارتی

وی با اشاره به اینکه در 9 ماه گذشته رشد 1 الی 2 درصدی در حوزه گردشگری رخ داده گفت: از نظر گردشگری تاریخی-فرهنگی که جزو سفرهای گران محسوب می‌شود خوشبختانه رشد قابل توجهی داشتیم ولی در حوزه گردشگری سلامت و گردشگری زیارتی یک مقدار اُفت داشتیم.

معاونت گردشگری با اشاره به سفرهای راهیان نور گفت: در این مورد ما جلسه‌ای در ستاد راهیان نور داریم و تأکیدمان هم بر این است که از ظرفیت‌های هم‌افزا استفاده کنیم. ما باید سعی کنیم این ظرفیت‌ها به صورت چندگانه عمل کنند. در مسیر راهیان نور در استان‌های خوزستان، بوشهر، چهار محال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته که همه در یک لکه گردشگری هستند.

مدام نگوییم بی‌برنامه‌ایم؛ اثر سوء دارد

باید سامانه راه‌اندازی شود تا تغییرات را حس کنیم

وی گفت: اینکه ما مدام از عدم هماهنگی و بی‌برنامه‌گی بدون در نظر گرفتن اتفاقات درستی که رخ داده، دم بزنیم، یک نوع رکود و رخوتی در ما ایجاد می‌کند و مثل آن است که به مریض مدام تلقین شود که ضعف دارد و نمی‌تواند کاری انجام دهد. اگر ما برنامه داشته باشیم و برنامه‌هایمان مزیت‌های درستی را ایجاد کنند می‌توانیم به سمت هماهنگی بیشتر پیش برویم و در این راه باید امید ایجاد کنیم. بسترهای آنلاین می‌تواند در جهت هماهنگی هرچه بیشتر، بیشترین کنترل‌ها را انجام دهد. اگر ما بتوانیم در اسرع وقت اعتراضات مردم را به گوش تعزیرات برسانیم می‌توانیم آن‌ها را کنترل کنیم. این سامانه باید راه‌اندازی شود تا تغییرات را حس کنیم.

سفر به ایران؛ تنها با 440 دلار!

وی در خصوص راهکار میراث برای کاهش قیمت‌ها گفت: ما سعی می‌کنیم ارزان‌سازی را باتوجه به ظرفیت‌های موجود پیش ببریم و پیگیر هستیم که در حوزه ایرلاین هم این اتفاق بیفتد. براساس ظرفیت‌های خالی ما جستجو می‌کنیم و به گردشگران اعلام می‌کنیم در چه فصلی به کدام نقطه از ایران سفر کنند تا سفرشان ارزان‌قیمت‌تر باشد. در این زمینه با هتل‌ها هماهنگ می‌شویم تا ظرفیت‌های خالی آن‌ها را پر کنیم و هم ضریب اشتغال را بالا ببریم. این قیمت‌ها بستگی به های‌سیزن و لوسیزن دارند. یکی از راه‌هایی که می‌تواند ایران را در دنیا به عنوان یک کشور گردشگری ارزان‌قیمت معرفی کند، همین است که یک توریست خارجی در حال حاضر، می‌تواند با 440 دلار هفت شب در هتل اقامت داشته باشد و در طی سفرش به تبریز و همدان نیز برود.

وی در خصوص تعطیلات زمستانی گفت: بحث ما این است که تعطیلات زمستانی، تقویم شود. دانش آموزان پنجشنبه‌ها تعطیل هستند و کارمندان دولت نیز 30 روز در سال حق مرخصی دارند با احتساب اینکه دانش آموزان نیز 4 روز مرخصی داشته باشند این تعطیلات برای ما می‌تواند تولید سفر کند و این نیاز به یک همکاری دارد تا ظرفیت مشخصی در این زمینه صورت بگیرد.

بیمه راهنمایان گردشگری در حال بررسی است

وی در پایان در خصوص بیمه راهنمایان گردشگری نیز گفت: بیمه راهنمایان گردشگری در حال بررسی است تا شخصیت حقوقی و شغلی راهنمایان کامل شکل بگیرد و استانداردهای جهانی نیز لحاظ شود و به دنبال آن هستیم که با سازمان تأمین اجتماعی این مسئله را حل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز