خبرگزاری کار ایران

در بیست‌وهشتمین جلسه ستاد خدمات سفر مطرح شد؛

بارش برف تلنگری برای فهمیدن ضعف‌ها و حل آنها بود/ نارضایتی مردم از بلاتکلیفی در فرودگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۵۸۹۲۲۱

بیست‌وهشتمین جلسه ستاد خدمات سفر به ریاست معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی و اعضای ستاد در وزارت‌بهداشت برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محمد محب‌خدایی معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی و رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر گفت: «در این چند روز به خاطر بارش برف شاید شاهد تجربیات تلخی بودیم، این می‌تواند تلنگری برای فهمیدن ضعف‌ها و حل آنها در راستای ارائه بهتر خدمات باشد.»

او افزود: «علاوه بر بحث‌های فنی باید بر خدمات به مسافران توجه کنیم، اگر به وحدت رویه برسیم کمک می‌کند که برای مردم نارضایتی ایجاد نشود، در بازدید از فرودگاه مردم از این نارضایتی داشتند که بلاتکلیف هستند، درحالی‌که با یک پاسخگویی اندک می‌شد بسیاری از تنش‌ها را به حداقل رساند.»

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگیتأکید کرد: «ظاهراً دستگاه‌ها هنوز به مصوبه دولت توجه نکرده‌اند، در مصوبه دولت از بحث استفاده از توانمندی دستگاه‌ها و... برای ارائه بهتر خدمات سفر تأکید شده است.»

او درباره دو پنجره واحد برای معرفی حوزه گردشگری گفت: «نرم‌افزاری تحت عنوان نرم‌افزار خدمات سفر ”سَفور“ نیز طراحی شده است، اگر سازمان‌ها نرم‌افزار یا سایتی درباره خدمات سفر دارد می‌توانند با اعلام آن به معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به این پنجره وصل شوند و مردم از یک پنجره واحد برای دریافت خدمات استفاده کنند. البته این مستلزم این است که استقلال سازمان‌ها و ارگان‌ها از بین نرود و فقط لینک دستگاه‌ها در این اپلیکشین بارگذاری شود.»

کنترل کیفیت و قیمت خدمات با نرم‌افزار «سَفور»

محب‌خدایی خبر داد: «این نرم‌افزار تا هفته آینده از حالت ماکت خارج و اجرایی می‌شود، و تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها لینک سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های خود را برای بارگذاری در این اپلیکیشن حتما برای ما ارسال کنند. این نرم‌افزار مانند شبکه شتاب، که دخالتی در پرداخت وجه و سایر خدمات ندارد، فقط پنجره واحدی را برای تسهیل امور و افزایش رضایت‌مندی شکل می‌دهد.»

او بیان کرد: «آژانس‌ها یا مراکز فروش بلیت زمانی می‌توانند به این نرم‌افزار لینک شوند که قیمت‌هایی کنترل‌شده داشته باشد. با این نرم‌افزار می‌توان کیفیت و قیمت خدمات را بهتر کنترل کرد. همچنین قرار است این نرم‌افزار به چندین زبان طراحی شود.»

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از تمام اعضای ستاد خواست پیشنهاد خود را برای پربارتر کردن نرم‌افزار ”سَفور“ ارائه کنند.

او ادامه داد: «یکی دیگر از این پنجره‌ها مربوط به سایت www.irtss.ir در بحث مدیریتی است. حوزه گردشگری حوزه‌ای فرابخشی است. در هر بخشی که به این پنجره وارد شویم، هم امکان اعلام نظر و هم پیشنهاد است و انتقادات و پیشنهادهای حوزه‌های مختلف پس از طرح به دستگاه مربوط ارجاع داده می‌شود.»

محب‌خدایی خاطرنشان کرد: «این سایت به‌عنوان کارتابل عمومی کشور استفاده می‌شود.  تمام آمارهای مربوط به ورودی گردشگران، خروجی و... آمار مربوط به گردشگران ورودی و خروجی تمام کشورها، مسیرهای جاده‌ای و ریلی تمام استان‌ها و همه اطلاعات سفر در این سایت وجود دارد. سایر دستگاه‌ها نیز می‌توانند اطلاعات خود را برای بارگذاری در این سایت ارائه کنند، این سایت به‌صورت کارتابلی عمومی عمل می‌کند و اطلاعات مربوط به بخش‌های مختلف گردشگری را به گردشگران ارائه می‌کنند.»

او ادامه داد: «اطلاعات مربوط به هتل‌ها و سایر زیرساخت‌های گردشگر و اطلاعات مشوق‌های جذب و سرمایه گذاری نیز در این سایت بارگذاری شده است،‌ این اطلاعات به سرمایه‌گذار کمک می‌کند که بداند در چه بخشی به چه میزان باید سرمایه‌گذاری کند.»

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هدف از ایجاد این سامانه را ایجاد انسجام برنامه‌ای، وحدت رویه در بحث خدمات سفر دانست و افزود: «این سامانه به‌عنوان پنجره واحد در حوزه مدیریتی ایجاد شد، پنجره دیگر یعنی ”سَفور“ نیز در بخش خدمات و استفاده عموم طراحی شده است.»

او از همه اعضای ستاد سفر نرم‌افزار‌ها و سایت‌هایی را که برای خدمت به مردم دارند ظرف یک هفته به معاونت گردشگری برای لینک شدن به نرم‌افزار «سفور» اعلام کنند.

برنامه‌ریزی برای ایجاد سرویس‌های بین‌ راهی مناسب با هم‌افزایی بین دستگاه‌ها

محب‌خدایی با بیان اینکه گردشگری یک مجموعه فرابخشی است تصریح کرد: «اگر اتفاقی قرار است رقم بخورد باید با مشارکت همه حوزه‌ها باشد. با توجه به نزدیک شدن به نوروز بحث توزیع یکنواخت سفر باید مورد توجه قرار گیرد.»

او افزود: «همچنین باید مشارکت شهرداری‌ها، مشارکت اسپانسرهای اپراتورها و بانک‌ها برای ایجاد سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی که در شأن مردم و کشور است، جذب شود. باید برنامه‌ریزی کرد که چه محیط‌های مشترکی به‌عنوان استراحتگاه‌های بین راهی ایجاد کنیم که کاربردی‌تر باشند، بسیاری از هزینه‌ها به‌صورت جزیره‌ای می‌شود می‌توان با ایجاد انسجام، بهره‌بری و کیفیت را افزایش داد.»

افزایش رضایتمندی مسافران نوروزی دغدغه مهم نوروز ۹۷ است

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در تشریح یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته تهران گفت: «تمرکز نمایشگاه امسال که با شعار ”ایران فراتر انتظار“ برگزار شد بر روی محصولات گردشگری بود، همدان در سالنی با ۱۴۰۰ متر گردشگری کودک با هویت ایرانی را معرفی کرد. گردشگری ما خانواده‌محور است، در گردشگری حلال نیز تفریحات خانواده‌محور است، نوروز نیز گردشگری خانواده‌محور است.»

او افزود: «نوروز امسال می‌توان با برگزاری رالی‌تور خانوادگی شعارهای محیط‌زیستی و اجتماعی بر روی خودروهای این رالی‌تور نصب کرد تا این خودرو‌ها به‌عنوان یک بیلبورد فرهنگی‌اجتماعی متحرک در جاده‌ها عمل کنند.»

محب‌خدایی با تأکید بر اینکه باید در گردشگری به‌سمت مزیت‌محور شدن به جای تحکم‌محوری رفت گفت: «درایستگاه‌های بین‌راهی نوروز ۹۷ می‌توان مشوق‌هایی برای توقف نظیر چکاپ رایگان یا مسابقه ارائه کرد. افزایش رضایتمندی در سفرهای نوروزی امسال یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید بر آن تأکید کرد.»

ایجاد سرویس‌های بهداشتی فقط در قالب مجتمع‌های رفاهی

داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این جلسه گفت: «بر اساس مصوبات سرویس‌های بهداشتی باید در قالب مجتمع‌های رفاهی ایجاد شود. بر اساس آیین‌نامه‌ها هر فردی بخواهد در محدوده صد متری بعد از حریم هر نوع ساخت‌و‌سازی با هر کاربری انجام دهد باید مجوز سازمان راهداری و حمل و نقل را اخذ کند.»

او افزود: «ما در بسیاری از مسیرهای کوهستانی حادثه‌خیز مانند جاده چالوس و هزار نیز مجتمع‌های رفاهی خوبی داریم و کمبودی در آن مسیرها وجود ندارد. اما جاده‌هایی در کشور وجود دارد که کمبود مجتمع‌های بین‌راهی در آن‌ها محسوس است، این مسئله می‌تواند موجب افزایش تصادفات شود. اگر بتوانیم به ساخت‌و‌ساز مجتمع‌های بین راهی در این مسیرها کمک کنیم کار با ارزشی انجام داده‌ایم.»

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «پیشنهاد می‌شود از آنجاکه سرویس‌های بهداشتی به حوزه گردشگری نیز مربوط است بخشی از تسهیلاتی که در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار دارد برای ایجاد سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی اختصاص داده شود.»

محب‌خدایی در پاسخ به معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: «سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حوزه بوم‌گردی و صنایع‌دستی تسهیلات خوبی در اختیار دارد، می‌توان مثلا روستاهای نزدیک به مسیر را شناسایی و زیرساخت‌های بین راهی را در آن روستاها ایجاد کرد. این امر هم باعث رونق اقتصادی، هم ایجاد شغل و هم جذب گردشگر به این روستاها می‌شود.»

او افزود: «اگر طراحی این مجتمع‌ها المان‌محور باشد، به اکوکمپ تبدیل می‌شود و عملکرد تک‌بعدی نخواهد داشت. ما آماده‌ایم کارگروه تخصصی ایجاد شود متشکل از کارشناسان سازمان شما و کارشناسان گردشگری ایجاد شود و در بخش روستاها و شهرهای کوچک لکه‌گذاری برای ایجاد تأسیسات را صورت گیرد.»

نبود توزیع یکنواخت سفر در کشور

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «اکنون فقط از ۳۵درصد از ظرفیت گردشگری کشور بهره برده می‌شود، توزیع یکنواخت سفر در کشور را نداریم، بسیار از ظرفیت‌های بسیاری از استان‌ها مغفول ماند است. می‌توانیم با تعطیل کردن مثلا دو چهارشنبه در طول سال سفر برای کارمندان به سایر استان‌ها که میزان سفر به آن‌ها کمتر است به‌صورت اقساط گردشگری ایجاد کنیم. ما قصد داریم برای عید توازن سفر ایجاد کنیم، برای ایجاد این توازن سفر نیاز به تبلیغات داریم تا مردم بتوانند ظرفیت گردشگری سایر استان‌ها را بشناسند.»

او تأکید کرد: «باید با استفاده از ظرفیت بیلبوردها در مسیر جاده‌ها و اتوبان‌های بین‌شهری، ایران را معرفی کنیم، اگر وزارت راه و شهرسازی مکان برای نصب بیلبورد در اختیار بخش‌های گردشگری به روش بی.او.تی قرار دهید، می‌توان ظرفیت‌های گردشگری کشور را معرفی کرد.»

تجمیع واحدهای امدادی و پلیس برای کاهش تلفات جاده‌ای

در ادامه این جلسه سرگرد محمد بختیاری از معاونت پلیس راهور ناجا گفت: «مهم‌ترین مشکل در حوادث رانندگی بر اثر خواب‌آلودگی است، این مسئله به استان‌های ابلاغ شده است، پلیس می‌تواند در جانمایی استراحت‌گاه‌های موقت بین راهی برای ایام نوروز کمک کند.»

او افزود: «در ایام تعطیلات نوروز به دلیل افزایش حجم بالای سفر آمار حوادث نیز بالا می‌رود، تجمیع واحدهای امدادی و پلیس می‌تواند کمک کند، پلیس می‌تواند به واحدهای امدادی اعلام کند که چه نقاطی حادثه خیز‌تر است تا با تجمیع بتوان در بهترین زمان خدمات امدادی را به حادثه دیدگان ارائه کرد. »

بختیاری در تشریح سامانه‌هایی که می تواند در بحث خدمات سفر مفید عمل کنند گفت: «سامانه راهور۱۲۰ اطلاعات مسیرها و هرگونه خدمات پلیس می‌تواند به سامانه راهبردها اضافه شود. سامانه ۱۱۰۱۲۰ نیز به مسافران این امکان را می‌دهد که بتوانند شماره پلاک رانندگان قانون‌مدار یا متخلف را به این سامانه اعلام کنند. این سامانه می‌تواند به کاهش تخلفات و حوادث رانندگی در طول سفر کمک شایانی بکند.»

استفاده از مشوق‌هایی نظیر چکاپ پزشکی برای توقف مسافران در ایستگاه‌های بین‌راهی نوروز

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور نیز در این جلسه گفت: «بسیاری از استراحتگاه‌های موقت در ایام نوروز در ورودی شهرها جانمایی می‌شوند و معمولا مسافران به دلیل نزدیکی به مقصد تمایلی برای توقف در این ایستگاه‌ها ندارند، می‌توان نقاطی را مشخص کرد که مسافران بیشتر توقف داشته باشند. همچنین می‌توان از مشوق‌هایی نظیر تست قند خون یا فشار خون رایگان و... استفاده کرد.»

علی کاظمی‌منش مدیرکل امور مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این جلسه اعلام کرد: «رباطی از یک ماه پیش راه‌اندازی شده که مسافران می‌توانند قطاری که بلیط ‌آن را خریداری کرده‌اند ردیابی کنند و دریابند که قطار در کدام بخش از مسیر است.»

نماینده نظارت و بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه در پاسخ به پیشنهاد معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی مبنی بر راه‌اندازی سامانه‌ای برای آگاهی مصرف‌کننده از قیمت، اصالت و... کالا گفت: «نظارت کنترل بازار در طول سال انجام می‌شود. تأمین کالا برای استان‌ها، شهرستان‌ها و تنظیم بازار دستور کار هر روز وزارت صنعت، معدن و تجارت است. قیمت‌گذاری بسیار از کالاها از دستور کار وزارتخانه خارج شده است، بیشتر کالا‌ها برچسب، کد قیمت و قیمت درج شده دارند.»

در این جلسه همچنین سازمان‌ها و دستگاه‌ها سامانه‌ها و نرم‌افزار‌های خود را که بحث سفر و گردشگری مربوط است را معرفی کردند و قرار شد این سامانه‌ها را برای درج در سامانه «سَفور» به معاونت گردشگری اعلام کنند.

همچنین مقرر شد که سازمان‌های و ارگان‌ها عضو ستاد خدمات سفر پیشنهادات خود را برای شعار نوروز ۹۷ را به‌صورت کتبی به معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کنند.

بیست‌وهشتمین جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر با دستورات ۱- بررسی و راه‌اندازی استراحتگاه‌های بین راهی در مسیرهای حادثه‌خیر جاده‌ای، ۲- ارائه گزارش از روند اقدامات رزمایش بزرگ ترافیک و خدمات سفر ویژه نوروز ۹۷ ازسوی پلیس راهور، ۳- پیشنهاد شعار نوروز ۹۷، ۴- تشکیل مجدد کمیته‌های سامانه سفر، فرهنگ سفر و پنجره واحد و معرفی نماینده در سطح مدیرکل  برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز