خبرگزاری کار ایران

برگزاری همایش درباره تعیین اصالت اشیای تاریخی- فرهنگی و هنری

asdasd
کد خبر : ۵۹۲۹۳۸

نخستین همایش و کارگاه تخصصی تعیین اصالت اشیاء تاریخی- فرهنگی و هنری با حضور کارشناسان داخلی و خارجی از کشورهای اتریش و آلمان توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، از 24 تا 26 بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، حمید فدایی دبیر علمی نخستین همایش «تعیین اصالت اشیاء تاریخی –فرهنگی» امروز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: جعل آثار و اشیاء تاریخی، فرهنگی و هنری مختص فرهنگ یا منطقه جغرافیایی خاصی نیست و همه جوامع از دیرباز با این مشکل رو به رو بوده‌اند.

او افزود: امروزه بازار خرید و فروش قانونی یا غیرقانونی آثار تاریخی– فرهنگی به گسترش ساخت اشیاء جعلی دامن زده و شناسایی این آثار را به یکی از دغدغه های باستان شناسان، موزه داران، مرمت گران، دانشمندان علوم مختلف و کارشناسان نیروی انتظامی و علوم جنایی برای مقابله با جاعلان آنها مبدل کرده است.

فدایی با بیان اینکه تا چند دهه پیش تنها راه تعیین اصالت اشیاء، بررسی دقیق آنها توسط متخصصان زبده ای بود که سالها با مطالعه، تفحص در سبک و ویژگی های اشیاء و ممارست در مقایسه آنها اصل را از جعل تمیز می دادند تصریح کرد که در سالهای اخیر علوم طبیعی، مهندسی، پزشکی و زیست شناسی جایگاه مهمی در بررسی اشیاء و تعیین اصالت آن‌ها به دست آورده‌اند. 

او در ادامه افزود: نخستین همایش و کارگاه تخصصی با عنوان «تعیین اصالت اشیاء تاریخی-فرهنگی و هنری» با حضور کارشناسان داخلی و خارجی از کشورهای اتریش و آلمان توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی، از تاریخ  24 تا 26 بهمن ماه سال 1396مطابق با 13 تا 15 فوریه 2018 میلادی، در موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

 دبیر علمی نخستین همایش و کارگاه «تعیین اصالت اشیاء تاریخی –فرهنگی» هدف از برگزاری این همایش و کارگاه را  یافتن زبان مشترک میان متخصصان علوم طبیعی و کارشناسان باستان شناسی، تاریخ، موزه داری، مرمت و  تعمیق روند همکاری آنها و آشنایی با روشهای علمی مورد استفاده در مطالعات موردی و مشابه تعیین اصالت اشیاء در ایران و جهان اعلام کرد. 

او گفت: آشنایی متخصصان علوم طبیعی با روش‌های کارشناسان تعیین اصالت، طرح و بررسی مسائل و مشکلاتی که کارشناسان ایران در عمل با آن مواجهند، آشنایی با روند تفسیر نتایج آزمایشگاهی وآشنایی با امکانات و محدودیتهای روشهای سالیابی ازدیگر اهداف برگزاری این همایش است.

وی اصالت از دیدگاه باستان شناسان، مرمتگران، موزه داران و مجموعه داران، جنبه های جعل و تزویر در آثار تاریخی فرهنگی و بررسی روش های علمی و آزمایشگاهی تعیین اصالت را محورهای اصلی این همایش اعلام کرد.

فدایی در پایان خاطرنشان کرد: در روز 26 بهمن ماه نیز به طور همزمان 3 کارگاه در باره روشهای علمی و آزمایشگاهی بررسی آثار فلزی، سفالی و نسخ خطی و نقاشی توسط کارشناسان داخلی و خارجی برای جمعداران موزه ها و متخصصان میراث فرهنگی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز