خبرگزاری کار ایران

علی‌اصغر مونسان مطرح کرد؛

ابلاغ جزئیات برند «شهر گردشگر» به همه شهر‌ها/راه‌اندازی گردشگری مجازی

asdasd
کد خبر : ۵۸۰۳۲۱

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرد: جزئیات «شهر گردشگر» ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر مونسان دباره افزایش تعامل و همکاری میان رشته‌های مرتبط با میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با سازمان میراث‌ گفت: «رشته‌های زیادی با حوزه گردشگری مرتبط هستند. در جهان ۱۰۸ میلیون شغل مستقیم مربوط به حوزه گردشگری و سه‌ برابر این میزان شغل غیرمستقیم مرتبط با حوزه گردشگری وجود دارد و گردشگری رشته‌های مختلف دانشگاهی را در بر می‌گیرد. در کشور ما نیز خوشبختانه این رشته‌ها به‌صورت دانشگاهی راه‌اندازی شده و فارغ‌التحصیلان خوبی تربیت شده‌اند.»

او افزود: «سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در دانشگاه علمی و کاربردی خود، در حال تربیت جوانان این حوزه است. این ارتباط دوسویه وجود دارد و ما باید بتوانیم بخش صنایع‌دستی و گردشگری کشور را رشد دهیم.»

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کشور ما دارای ظرفیت‌های زیادی است، ادامه داد: «کشورهایی در همسایگی ما با تاریخ و جغرافیای محدود توانسته‌اند درآمد اصلی کشور خود از طریق حوزه گردشگری کسب کنند، اما ما با این ظرفیت‌های بی‌نظیر نتوانسته‌ایم آن‌گونه که باید از این حوزه درآمدزایی داشته باشیم.»

او افزود: «رئیس‌جمهوری نیز بسیار بر توسعه گردشگری تأکید دارند، روزی که قرار شد بنده به‌عنوان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی انتخاب شوم، تأکید کردند که باید این ظرفیت‌ها شکوفا شود و گردشگری در کشور نقش واقعی خود را ایفا کند.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی تأکید کرد: «باید بتوانیم صنعت گردشگری را شکوفا کنیم تا افراد تحصیل‌کرده در رشته‌های مرتبط نیز در این صنعت مشغول به‌کار شوند. اکنون حدود یک‌میلیون نفر به‌صورت مستقیم در حوزه گردشگری مشغول به‌کار هستند و حدود دومیلیون نفر در زنجیره گردشگری کشور فعالیت می‌کنند. در بخش صنایع‌دستی یک‌میلیون نفر به‌صورت مستقیم و پنج‌میلیون نفر به‌طور غیرمستقیم از صنایع‌دستی ارتزاق می‌کنند.»

او افزود: «باید بتوانیم حجم گردشگر را افزایش دهیم، هرچه حجم گردشگر افزایش پیدا کند، فارغ‌التحصیلان بیشتری می‌توانند در این حوزه مشغول به‌کار شوند.»

مونسان با بیان اینکه اقدامات خوبی برای توسعه گردشگری شروع شده، گفت: «به‌عنوان‌مثال توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی از اتفاقات خوبی است که رخ داده و فارغ‌التحصیلان زیادی را درگیر کرده است. در بوم‌گردی و استفاده از فضاهای تاریخی و تبدیل آنها به اقامتگاه، جوانان فارغ‌التحصیل رشته‌های مرتبط توانسته‌اند با نوآوری کسب‌وکارهای کوچک شکل دهند. این امر همچنین توزیع عادلانه ثروت را به همراه داشته و توانسته تا عمق روستا‌ها نفوذ پیدا کند.»

او ادامه داد: «اکنون حدود ۲۵میلیون نفر در کشور جمعیت گردشگری داخلی را تشکیل می‌دهند، البته ممکن است این آمار چندان دقیق نباشد زیرا آمار گرفتن در حوزه گردشگری داخلی اندکی دشوار است و ما در حال تدقیق این آمار‌ها هستیم. حدود پنج‌میلیون گردشگر ورودی به کشور نیز داریم که باید این میزان را طبق برنامه تا سال ۱۴۰۴ به ۲۰میلیون نفر برسانیم.»

معاون رئیس‌جمهوری گفت: «یکی از اقدامات خوبی که در دست داریم راه‌اندازی گردشگری مجازی است که به‌واسطه آن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌توانند جذب بازار کار این نوع از گردشگری شوند. فضای مجازی فرصت خوبی برای معرفی بیشتر کشور، توسعه گردشگری و جذب جوانان فارغ‌التحصیل و راه‌اندازی آژانس‌های گردشگری مجازی است.»

او ادامه داد: «سازمان میراث‌فرهنگی در حال تدوین سند راهبردی گردشگری است که مراحل انتهایی را طی می‌کند و به‌زودی به‌اتمام می‌رسد، یکی از کارهای خوبی که در تدوین این سند راهبردی صورت گرفته این است که برای هر استان یک طرح جامع گردشگری آماده و به‌زودی به استانداران ابلاغ می‌شود، بر اساس این سند جامع مدیران کل میراث‌فرهنگی در استان‌ها موظف می‌شوند برنامه اجرایی برای تحقق اهداف مدنظر در سند تهیه کنند، استانداران نیز با در جریان قرار گرفتن باید از مدیران کل میراث‌فرهنگی بخواهند تا طرح‌ها و برنامه‌های خود را برای به نتیجه رساندن این طرح جامع ارائه کنند تا این طرح‌ها با نظارت استانداران اجرا و موجب رونق گردشگری در استان‌ها شود.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره سامان‌دهی و ارتقای گردشگری شهری گفت: «سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برندی را به‌نام "شهر گردشگر" مطرح کرد که خوشبختانه اکنون نسبت به این طرح حساسیت و توجه ایجاد شده است، جزئیات "شهر گردشگر" ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده به همه شهر‌ها ابلاغ می‌شود. اگر شهر‌ها مواردی را که در طرح "شهر گردشگر" بر آن‌ها تأکید شده است، اجرا کنند سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آن شهر را به‌عنوان "شهر گردشگر" می‌شناسد و به‌واسطه این لقب، آن شهرها جزو اهداف گردشگری کشور می‌شوند و گردشگران درمی‌یابند که این شهر‌ها مقاصد مهم گردشگری کشور هستند.»

او با بیان این‌که این امر موجب رونق در شهر‌ها می‌شود ادامه داد: «خوشبختانه همه شهر‌ها به این مسئله توجه دارند، و پیش‌بینی می‌کنیم با ابلاغ مختصات شهر گردشگری شاهد حرکتی جهشی در شهر‌ها باشیم، این مسئله علاوه بر درآمدزایی برای شهر‌ها موجبات شادی و نشاط اجتماعی را نیز فراهم می‌کند.»

مونسان درباره معافیت‌های مالیاتی در حوزه گردشگری گفت: «بخش‌های غیردولتی گلایه‌هایی درباره معافیت‌های مالیاتی داشتند، خوشبختانه با تعاملی که با سازمان امور مالیاتی داریم این مسائل رفع خواهد شد. باید بتوانیم تخفیف یا معافیت مالیاتی را هدفمند کنیم و به‌سمت تورهای ورودی سوق دهیم تا منجر به ورود گردشگران خارجی شود.»

او افزود: «معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی جلسات خوبی با سازمان امور مالیاتی داشته و این امر در شورای عالی مالیات مطرح شده و امیدواریم بتوانیم این معافیت‌ها را به‌سمت گسترش تورهای ورودی به کشور سوق دهیم.»

معاون رئیس‌جمهوری درباره تکمیل پروژه‌های مرتبط با حوزه گردشگری گفت: «اکنون ۱۸۰۰ پروژه در حوزه گردشگری در حال انجام است که حدود ۸۰۰ پروژه از این تعداد پیشرفت بالای ۶۰ درصد دارند و با اتمام این پروژه‌ها اتفاق خوبی در حوزه تکمیل زیرساخت‌های گردشگری رخ خواهد داد. دولت نیز در این امر پشتیبانی کرده است، مثلاً برای سال ۹۷ حدود هزارمیلیارد تومان توافق‌نامه با صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت صورت گرفته است تا این پروژه‌ها به‌اتمام برسند. برنامه داریم ظرف دو سال آینده این ۸۰۰ پروژه به اتمام برسد.»

او درباره قانون حمایت از حفظ بنا‌ها و آثار تاریخی گفت: «خوشبختانه قوانین خوبی برای حمایت از آثار تاریخی در کشور وجود دارد، ازآنجاکه کشور ما کشوری تاریخی با تمدنی کهن است، سایت‌ها و بناهای بسیار زیادی در کشور دارد که با نیرو و استعداد موجود نمی‌توان تمام این بنا‌ها را به‌صورت مستمر پایش کرد. خوشبختانه فضای مجازی به‌کمک سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آمده و همه مردم حافظان میراث‌فرهنگی شده‌اند.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «باید دید شهرداری‌ها تغییر کنند و به این باور برسند که آثار تاریخی هویت‌های شهری هستند و خود شهرداری‌ها بیشتر از ما پاسداشت انجام دهند، خوشبختانه این تغییر رویکرد در بسیاری از شهرداری‌ها به‌وجود آمده است. البته ما در حال پر کردن خلأهای قانونی در قالب قانون جامع حمایت از آثار تاریخی، میراث‌فرهنگی و گردشگری هستیم.»

او درباره واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی گفت: «آثار تاریخی درجه‌یک کشور نظیر پاسارگاد، موزه ملی و... قابل‌واگذاری نیستند اما با توجه به محدود بودن اعتبارات سازمان میراث‌فرهنگی بسیاری از بناهای تاریخی را می‌توان به بخش خصوصی واگذار کرد تا با کمک بخش‌خصوصی این آثار مرمت و نگهداری شوند و طبق ضوابط سازمان میراث‌فرهنگی از این آثار بهره‌برداری صورت گیرد. این امر از تخریب این آثار جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود در معرض دید مردم قرار بگیرند.»

معاون رئیس‌جمهوری با بیان این‌که تعداد آثار تاریخی ثبت‌شده کشور بسیار زیاد است، بیان کرد: «اگر بتوانیم تعدادی از بناهای تاریخی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم، علاوه بر مرمت این آثار شاهد این خواهیم بود که از این آثار طبق ضوابط سازمان میراث‌فرهنگی نگهداری صورت می‌گیرد.»

بودجه سازمان میراث‌فرهنگی کافی نیست

او درباره تغییر بودجه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سال ۹۷ گفت: «متأسفانه سازمان میراث‌فرهنگی جزو دو دستگاه پایین اجرایی کشور به‌لحاظ بودجه است. اعتبارات ما به‌هیچ‌عنوان کفاف کشوری با این میزان آثار تاریخی را نمی‌دهد. البته نگاه رئیس‌جمهوری به این سازمان، ویژه است و امیدواریم بودجه سازمان میراث‌فرهنگی در سال آینده افزایش پیدا کند.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی افزود: «امید دارم این مسئله در کشور نهادینه شود که گردشگری اقتصاد سوم در جهان است. هر گردشگر معادل ۳۰ بشکه نفت، ارز وارد کشور می‌کند اما هنوز حوزه گردشگری در کشور به‌جد دنبال نشده است.»

او با بیان اینکه حوزه گردشگری، حوزه‌ای فرابخشی است، گفت: «باید نهاد‌ها و بخش‌های مختلفی گردشگری را جزو اهداف خود قرار دهند تا شاهد رونق و توسعه گردشگری در کشور باشیم، این مسئله به‌صورت جدی در سازمان دنبال می‌شود. پیش‌ازاین در این سازمان بیشتر بر حوزه میراث‌فرهنگی تأکید می‌شد اما اکنون این نگاه ایجاد شده که نگاه اقتصادی و ایجاد شغل نیز باید به دیدگاه پیشین اضافه شود.»

مونسان خاطرنشان کرد: «امیدواریم بتوانیم با عملکرد خود به دولت نشان دهیم سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند در درآمد ارزی کشور و ایجاد شغل نقش جدی ایفا کند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز