خبرگزاری کار ایران

گلایه‌های نادر قشقایی از برخی دستکاری‌ها در مجسمه‌ی انتفاضه؛

تعرض به مجسمه‌‌ی میدان فلسطین با رنگ

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۹۱۶

مجسمه‌ی میدان فلسطین اثر نادر قشقایی در اقدامی نامنتظر از سوی برخی عوامل رنگ‌آمیزی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نادر قشقایی (مجسمه‌ساز و سازنده‌ مجسمه میدان فلسطین) گفت: چند روز پیش، آقای سعید شهلاپور تصویری از مجسمه را‌ برای من فرستاد و دیدم که مجسمه‌ را رنگ کرده‌اند. من هم سریعاً به آقای مجتبی موسوی (معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران) اطلاع دادم. ایشان هم اظهار تأسف کردند و گفتند که در راهپیمایی چند روز پیش، چند نفر از افراد؛ خودسرانه؛ دست به چنین اقدامی زده‌اند و ما هم دستور داده‌ایم که از طرف شهرداری منطقه ۶ پای مجسمه بروند و آن را پاک‌سازی کنند تا این مشکل حل شود. منتهی سؤال من این است که مگر کسی یا دوربینی آنجا نبوده که آن‌ها توانسته‌اند با خیال راحت مجسمه را رنگ کنند؟ حریم مجسمه متعلق به خود هنرمند است. اگر قرار باشد دخل و تصرفی در مجسمه رخ دهد باید با اجازه‌ی خود هنرمند باشد. در دیگر کشورهای دنیا اگر چنین اتفاقی بیفتد فرد خاطی تحتِ پیگرد شدید قانونی قرار می‌گیرد.

وی گفت: برخی افراد، بعد از صحبت‌هایی که جدیداً درخصوص انتفاضه شنیده می‌شود و هم‌چنین اقداماتی که اخیراً از سوی ترامپ انجام شده، فکر کرده‌اند که با این کار شاید بتوانند موج اعتراضات را تشدید کنند؛ یعنی با چفیه گذاشتن روی مجسمه‌ و رنگ‌آمیزیِ آن؛ اعتراض خود را بیشتر نشان دهند. با توجه به اینکه اورشلیم محلِ تاخت و تاز عوامل سیاسی اسرائیل قرار گرفته؛ برخی هم در کشور ما خواسته‌اند به نحوی این مجسمه را نمادینه‌تر سازند. لباس قرمزی را بر تنِ یکی از فلسطینی‌های مجسمه پوشانده‌اند و بر تن مادر شهیدی که بچه‌ای در بغلش است، پیراهنِ سفیدی پوشانده‌اند و جای گلوله‌ای هم روی مجسمه گذاشته‌اند.

قشقایی؛ این مسئله را درصورت ادامه پیدا کردن، خطر بزرگی برای دیگر مجسمه‌های شهر دانست و افزود: اگر این اتفاق ادامه پیدا کند، می‌تواند تهدید بزرگی برای مجسمه‌های مهم شهری‌مان باشد. این کار واقعاً اشتباه است. هر حرکتی جایگاه خودش را دارد. اگر قرار باشد که این جریان ادامه پیدا کند، درست در پهنای میدان، اثر دیگر از آقای ایرج اسکندری هم وجود دارد که آن هم می‌تواند به هر دلیل با احتمال آسیب روبرو باشد. این مجسمه به خودی خود با موضوع انتفاضه ارتباط دارد دیگر هر اقدامی که از طرف دوستان انجام شده، به نظر من توهین به هنر این مملکت است. این کارها بی‌احترامی است و از عدم آگاهی یکسری از افراد ناشی شده است.

تعرض به مجسمه‌‌ی میدان فلسطین با رنگ

مجسمه بعد از رنگ‌آمیزی

این مجسمه‌ساز در خصوص پیشینه‌ی این مجسمه و رابطه‌اش با انتفاضه گفت: کار من؛ نخستین کاری است که بعد از انقلاب به صورت حجمی در رابطه با انتفاضه نصب شد. این مجسمه، برخورد صادقانه‌ای در قبالِ شرایط مردم محروم فلسطین داشت. سال ۱۳۶۹ در یک فراخوان سراسری‌ای که صورت گرفته بود و یک هیئت فلسطینی با کارشناسانی که مسئول داوری مسابقه از طریق خود شهرداری و زیباسازی بودند، کارم را برگزیده اعلام کردند. در‌‌نهایت، با همکاریِ شهرداری منطقه‌ی ۶ کار را اجرا کردم. دیوارهٔ کار و فیگور‌ها کاملاً از جنس برنز است. نقشه‌ی فلسطین را به عنوان دیواره اثر درنظر گرفته‌ام و مسجدالاقصیٰ کاملاً‌ طلایی رنگ است. مجسمه طوری ساخته شده که در راهپیمایی روز قدس، بچه‌ها بتوانند از سر و کولِ آن بالا بروند. خود من موقع ساخت اصلاً قصدم این بود که مردم خودشان را به نوعی با مجسمه یکی بدانند. این جزو ویژگی‌هایی بود که دیگر مجسمه‌های میادین تهران نداشت. می‌خواستم مادرِ مجسمه طوری باشد که اگر مادری کنارش ایستاد، احساس او را درک کند.

گفتنی است، در گفتگویی که با سیدمجتبی موسوی داشتیم، وی خبر داد که مجسمه پاک‌سازی شده و به شکل اولیه‌اش برگشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز