خبرگزاری کار ایران

تالار دائمی منیر فرمانفرمائیان در باغ موزه نگارستان افتتاح می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۵۶۴

مراسم افتتاح تالار دائمی منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، همراه با نشستی صمیمانه با حضور این هنرمند، مجید سرسنگی و جمعی از هنرمندان، مسئولان و دوستداران وی، جمعه 24 آذر ۱۳۹۶ ساعت 16 در باغ‌ موزه نگارستان برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، در افتتاحیه این تالار، در تجلیل از منیر شاهرودی فرمانفرمائیان، مجید سرسنگی (معاون فرهنگی دانشگاه تهران) و فربود فرهی (عضو هیئت متولیان تالار منیر شاهرودی فرمانفرمائیان) به سخنرانی خواهند پرداخت.

تالار دائمی منیر شاهرودی فرمانفرمائیان در یکی از تالار‌های عمارت جنوب شرقی باغ ‌موزه نگارستان قرار دارد و با نمایش 50 اثر از آثار نقاشی و آینه‌کاری این هنرمند افتتاح می‌شود و به صورت دائم در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. این آثار به دلیل سبک خاص آن که نوعی از انتزاع هندسی است، ترکیبی از طرح‌های سنتی ایرانی و مدرن به شمار می‌رود. هم‌چنین ترکیب نقاشی‌های پشت‌شیشه‌ای سنتی، آینه‌کاری و اشکال مینیمال هندسی با یک درک مدرن هنری توانسته به این آثار امتیاز ویژه‌ای ببخشد.

چندی پیش این هنرمند و واقف خیراندیش، ضمن معرفی آثار و سبک هنری خود، دانشگاه تهران را به ‌عنوان امین برای حفظ این آثار دانسته و در نشستی با حضور محمود نیلی احمدآبادی (رئیس دانشگاه تهران)، ۵۰ اثر هنری خود را وقف دانشگاه تهران کرد.

محمود نیلی احمدآبادی (رئیس دانشگاه تهران)، در این زمینه، گفت: ما در گذشته سازمانی تحت عنوان وقف در دانشگاه تهران نداشتیم و در حال حاضر چنین سازمانی تاسیس شده و به لحاظ شرعی، اخلاقی و حقوقی در صدد این است که در راستای نیت واقفان عمل کند.

وی با بیان اینکه آثار هنری وقفی در باغ‌موزه نگارستان دانشگاه به نمایش گذاشته می شود، افزود: این کار سبب می‌شود تا این آثار هنری درخشان، بیشتر دیده شوند و این به نوعی فرهنگ ‌سازی، اشاعه فرهنگ و هنر و کمکی به دانشجویان است تا در این سبک فعالیت کنند.

منیر شاهرودی فرمانفرمائیان (زاده‌ ۱۳۰۱ خورشیدی) نقاش و گردآورنده هنر مردمی و ساکن تهران است. وی به مدت سه سال در مدرسه طراحی پارسونز در رشته تصویرسازی مد (۱۹۴۶–۱۹۴۹) و دانشگاه کورنل (۱۹۴۸–۱۹۵۱) به تحصیل پرداخت. در اواسط دهه ۱۳۳۰ به‌عنوان تصویرگر مد برای نشریاتی چون تاون، کانتری، و گلامور طرح لباس می‌کشید و به‌عنوان گرافیست تجاری و طراح مد برای فروشگاه‌های بزرگ کار می‌کرد.

منیر فرمانفرمائیان تنها هنرمندی است که در ۴۰ سال اخیر از ترکیب آینه‌کاری، اشکال هندسی، نقش‌مایه‌ها و نقاشی پشت شیشه استفاده کرده تا آثار مدرن خود را خلق کند. سبک متمایز او، که در اواخر دهه ۴۰ و دهه ۵۰ شکل گرفت، از پیوندهای قوی و عمیق با کشورش و کارآموزی در نیویورک پدید آمده است. سبک خاص و ویژه این هنرمند شامل ترکیب  نقاشی پشت شیشه، آینه‌کاری، خاتم‌کاری، هندسه اسلامی و طراحی معمارانه است.

در سال ۲۰۱۵، فرمانفرمائیان نخستین هنرمند ایرانی شد که آثارش در یک نمایشگاه انفرادی در موزه گوگنهایم به نمایش درآمد.

تاکنون آثار این هنرمند به طور گسترده‌ای در ایران، آمریکا، اروپا و خاورمیانه به نمایش گذاشته شده است؛ از جمله آنها می‌توان به موزه هنر مدرن، موزه متروپلیتن و موزه گوگنهایم در نیویورک اشاره کرد.

بازدید از تالار دائمی منیر شاهرودی فرمانفرماییان از تاریخ 25 آذر 1369 در مجموعه باغ موزه نگارستان برای عموم آزاد است و باغ موزه نگارستان در روز افتتاح تالار منیر فرمانفرماییان به دلیل برگزاری این مراسم، برای بازدید عموم تعطیل خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز