خبرگزاری کار ایران

گچ بری و نقاشی‌های اصلی گنبد چهار سوق بزرگ بازار تهران حفظ می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۵۶۶۰۰۵

با همکاری مرمتگران آلمانی و ایرانی در طرح مرمت چهار سوق بزرگ بازار تهران، تمامی گچ بری‌ها و نقاشی‌های اصلی و لایه‌های موجود در گنبد با حفظ رنگ‌های اصلی حفاظت می‌شوند.

به گزارش ایلنا، کریستین رابه؛ مرمتگر و رییس کارگاه مرمت چهار سوق بزرگ بازار تهران که با همکاری پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی –تاریخی پژوهشگاه و دانشگاه آخن انجام شد، در حاشیه بازدید اعضای هیأت ایرانی به بیان گوشه‌ای از  اقدامات صورت گرفته برای استحکام بخشی و تمیز کردن این بنا پرداخت.

 او گفت: گروه در حین انجام کار در بخش بالایی بنا معروف به کلاه فرنگی به گچ‌بری‌هایی دست یافت که درست شبیه گچ‌بری‌های برجسته‌ای هستند که در قسمت پایین‌تر طاق وجود دارند.

وی تصریح کرد: البته تنها خطوطی از این گچ‌بری‌ها باقی مانده است.

این مرمتگر آلمانی فضای معماری چهار سوق بزرگ بازار تهران را این‌گونه ترسیم کرد؛ آن بخشی که مردم با آن ارتباط دارند و دیده می‌شود برجسته، گنبد صاف و بالای گچ‌بری‌ها نقاشی‌هایی است که قبلا دورتادور وجود داشته‌اند.

به گفته وی، گل‌هایی که برجسته گچ‌بری شده‌اند زیر گنبد نیز  نقاشی شده است.

این مرمتگر آلمانی با تشریح فضا تصریح کرد: تصور اینکه این گچ‌بری‌های برجسته در قسمت کلاه فرنگی که نور را به داخل بنا هدایت می‌کند وجود داشته باشد فضای بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند .

رابه، تصریح کرد: این مورد نشانه‌ای از بهره‌گیری سازندگان بنا از نور برای فضاسازی است.

او با اشاره به مشکلات و موقعیت استحکام بنای چهار سوق افزود: مشکل گنبد این سازه همان چیزی است که در تمامی گنبدهای اروپا و ایران وجود دارد و آن استحکام تنها یک سوم بالایی بنا است به نحوی که این قسمت از بقیه نواحی دارای استحکام بیشتری است .

او گفت: این همان شرایطی است که باعث می‌شود در تمامی گنبد‌های دنیا همواره به دو سوم پایین گنبد فشار آمده و حرکت کند که در این صورت ترک‌های افقی و عمودی موجود امری طبیعی به نظر می‌رسند و گنبد در شرایط نرمال به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه از تمامی مشکلات بنا آگاهی داریم و کاری نمی‌کنیم که تکرار شوند، گفت: در بخش مرمت تمامی گنبد با دست به وسیله ابر و آب تمیز شد و رنگ اولیه زده شد که زیر رنگ اصلی می‌رود و کل گنبد با مشورت اعضا به رنگ مورد نظر در می‌آید.

رابه، یکی از موارد مورد نظر گروه مرمتگر را جلوگیری از  ورود رطوبت به داخل سازه دانست و افزود: به این منظور اقدامات اولیه صورت گرفته است.

او گفت: تمامی گچ بری‌ها و نقاشی‌های اصلی و لایه‌های موجود با حفظ رنگ‌های اصلی حفاظت می‌شوند و بخش‌هایی که بی‌سلیقه رنگ شده نیز زیر پوشش جدیدی قرار می‌گیرد به نحوی که رنگ اصلی و قدیمی دیده شود.

رییس هیأت مرمتگران آلمانی با تشریح اقدامات صورت گرفته برای استحکام بخشی و حفاظت چهار سوق بزرگ بازار تهران تصریح کرد: بعد از اتمام کار در کل تصویر یک دستی به وجود می‌آید که امیدواریم به نظر بیننده‌های غیر علمی نیز  قشنگ باشد.

او گفت: تا جایی که زمان و بودجه اجازه دهد کار را پیش خواهیم برد و مشخص می‌کنیم که تا چه قسمت سازه مورد مرمت قرار گرفته است.

طرح مرمت چهار سوق بزرگ بازار تهران بعد از چهل سال در قالب تفاهم‌نامه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با دانشکده معماری دانشگاه آخن آلمان مبنی بر همکاری‌های این دو مرکز در زمینه‌های معماری، تاریخ معماری و مطالعات، اجرا شد.

 چهار سوق بزرگ بازار تهران مربوط به دوره‌های  زند و دوره قاجار است و در بازار چهل تن واقع شده که  در سال ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۴۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز