خبرگزاری کار ایران

تماشاخانه اکبر رادی در شهر رشت گشایش یافت

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۳۹۰

تماشاخانه اکبر رادی با حضور اعضای هیئت مدیره بنیاد اکبر رادی، جمعی از هنرمندان تئاتر، شهردار و مسئولان شهری رشت گشایش یافت.

به گزارش ایلنا، در آیین گشایش تماشاخانه استاد اکبر رادی مرتضی عاطفی، شهردار منطقه دو رشت، با اشاره به اینکه تماشاخانه‌ی استاد اکبر رادی نه در فراخور شان مقام رادی بلکه در حد وسع شهرداری منطقه دو رشت بود و نیز با ابراز خرسندی از افزودن مجموعه‌ای هرچند کوچک به سایر مجموعه‌های فرهنگی شهر رشت گفت: ورود به کار فرهنگی دشوار است و سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز ریسک بالایی را می‌طلبد اما امروز با پذیرفتن این ریسک توسط شهرداری رشت شاهد افتتاح چنین مجموعه کوچک اما آبرومندی هستیم.

مرتضی عاطفی، بیان اینکه شهر رشت دارای ظرفیت‌های فرهنگی بسیاری است، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر میان رشت و فرهنگ رابطه معکوس وجود دارد اما امید است که هنرمندان این شهر هدیه کوچک شهرداری را پذیرا باشند.

شهردار منطقه دو رشت با اظهار امیدواری از راه‌اندازی مجموعه‌ای به نام تالار تئاتر شهر افزود: افتتاح این تالار در آینده تبدیل به آبروی رشت در خاورمیانه می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح موفق تماشاخانه رادی نیز بیان کرد: هدف این بود که ثابت‌کنیم شهرداری نیز در کنار پرداختن به امور عمرانی و شهری و خدماتی، به امور فرهنگی نیز می‌پردازد.

فرهام زاهد، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت نیز طی سخنانی کوتاه در آیین گفت: شهر رشت به واسطه فعالیت‌های افرادی همچون رادی، شهر اولین‌ها نام گرفته است و ما باید بدون هیچ واهمه‌ای قدم در راه رادی‌ها گذاشته و به سمت آینده‌ای موفق گام برداریم.  

رئیس کمیسیون عمران و توسعه ‌شهری شهرداری رشت نیز گفت: امید است که این‌ حرکت فرهنگی آغاز حرکت‌های بعدی برای شهر رشت باشد و فضاهای بهتر و بیشتری به فراخور شان این افراد برای استان فراهم شود.

رضا رسولی، دیگر عضو شورای شهر رشت، اقدامات این چنینی را بسیار ارزشمند خواند و در ادامه افزود: دستان کسانی که موجب زنده کردن این‌محیط مرده شده‌اند لایق بوسیدن است.

وی نیز از شهرداری منطقه دو رشت که بارقه فرهنگ رشت را روشن نگه داشته است، قدردانی کرد.

‌مسعود نصرتی، شهردار شهر رشت، با بیان اینکه باید فضای اجرای تئاترهای متعدد و دائمی در سطح شهر مهیا شود، گفت: در صورتی که اجرای همیشگی تئاتر در سطح شهر رشت به عنوان یک جاذبه گردشگری تعریف شود، مطمئنا می‌توان رشت را به جایگاه اولین‌ها بازگرداند و رشت را به عنوان پایتخت تئاتر کشور معرفی کرد.

در این آیین حمیده بانو عنقا ، رییس هیئت مدیره بنیاد اکبر رادی و همسر اکبر رادی با تقدیر از تلاش‌های به ثمر نشسته برای گشایش این تماشاخانه به نام رادی گفت: رادی طی حیات خود، دین خود به شهر زادگاهش را ادا کرد و انتظار می‌رود که شهر و دیار زادگاهش بیش از این به رادی افتخار کند.

حمیده بانو عنقا با بیان اینکه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان انتظار می‌رود که در راستای ارج‌گذاری به بزرگان فرهنگ و هنر کشور اقدام کند، افزود: اگرچه دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی همچون شهرداری رشت با برداشتن گام‌هایی در راستای ارج‌گذاری به رادی اقدام کرده‌اند، اما مطمئنا متولی چنین اقداماتی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گیلان است.

وی تاکید کرد: رادی فخر ایران و حتی دنیا است و انتظار می‌رود که اداره کل فرهنگ و ارشاد استان گیلان با رادی آشتی کند.

هادی مرزبان کارگردان تئاتر و عضو هیئت مدیره ی بنیاد اکبر رادی نیز با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی زنده‌یاد رادی گفت: رادی یکی از اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین پرچمداران تئاتر معاصر ایران است.

هادی مرزبان در ادامه افزود: شان و جایگاه رادی بیش از یک تماشاخانه به نام وی آن هم در شهر زادگاهش است اما همین اقدام، نخستین گام در مسیر بزرگداشت رادی در شهری است که در آن متولد شد و پرورش یافت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: کمک به فرهنگ و هنر و به ویژه عرصه تئاتر از وظایف دولت و شهرداری‌هاست و شهرداری رشت به عنوان یک شهرداری در این مسیر پیشگام است.

فریندخت زاهدی، دیگر عضو هیئت مدیره بنیاد اکبر رادی و استاد دانشگاه، نیز در این آیین با بیان اینکه در حال حاضر در جامعه با بحران هویت مواجه هستیم، گفت: غفلت از بزرگانی هم چون اکبر رادی که به مدت ۵۰ سال در سخت‌ترین شرایط تنها نمایشنامه‌نویسی کرده‌اند باید سرلوحه امور فرهنگی و هنری قرار گیرد.

وی با اشاره به تلاش کشورهای دیگر برای مصادره شخصیت‌های فرهنگی، علمی و هنری ایران به نام ملیت خود گفت: غفلت از بزرگان و فرهیختگانی که تاریخ معاصر حوزه‌های مختلف از جمله تئاتر ایران را شکل داده‌اند، باعث می‌شود که کشورهای دیگر این بزرگان را به نام ملیت خود مصادره کنند.

زاهدی در پایان سخنانش یادآورشد: راه‌اندازی تماشاخانه استاد اکبر رادی فضایی برای فعالیت جوانان علاقمند به تئاتر است و از این نظر می‌تواند گامی بسیار موثر در راستای اعتلای هنر تئاتر باشد.

اجرای چند قطعه از نمایشنامه‌های اکبر رادی توسط هنرمندان تئاتر شهر رشت، پخش ویدئو کلیپی از هنرمندان رشت و اجرای نمایش کاکتوس به کارگردانی روزبه غیاثی از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز