خبرگزاری کار ایران

همه چیز درباره ساخت و ساز در تالار وحدت؛

آیا بنیاد رودکی دست به تخریب گنجینه تئاتر زده است؟+عکس

asdasd
کد خبر : ۵۳۹۱۹۳

طی چند روز اخیر برخی هنرمندان نسبت به ساخت و سازی که در زیرزمین بنیاد رودکی در حال انجام است اظهار نگرانی کرده و ادعا کردند آرشیو واحد تلویزیونی مرکز هنرهای نمایشی که گنجینه نزدیک به سی سال فعالیت تئاتری پس از انقلاب اسلامی است، به خطر افتاده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نزدیک به یک ماه است مدیریت بنیاد رودکی اقداماتی را با عنوان توسعه و عمران در ساختمان تالار وحدت آغاز کرده است. برخی هنرمندان از اینکه حیات آرشیو تلویزیونی تئاتر در زیرزمین این ساختمان دلیل این اقدامات به خطر افتاده باشد، سخن می‌گویند. در کنار آن سوالاتی مبنی بر اینکه آیا کار کارشناسی برای توسعه و بازسازی در تالار وحدت انجام شده یا نه؟ مطرح است. برای پیگیری چند و چون این اتفاق‌ها با مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) و متولی واحد تلویزیونی این مرکز، علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) و بهروز غریب‌پور (مشاور و ناظر این عملیات بازسازی و توسعه) گفتگو کرده‌ایم.

تنها مشکل تداخل زمان جابجایی آرشیو با آغاز تعمیرات است

مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) با بیان اینکه یکی از نگرانی‌ها؛ واحد تلویزیونی زیر مجموعه این اداره‌کل است، ساخت و سازهایی که در تالار وحدت انجام می‌شود را بسیار ضروری خواند و گفت: به مرور زمان تغییر کاربری‌هایی در سالیان مختلف در تالار وحدت انجام شده و بخش‌های اداری به آنجا انتقال داده شده بود؛ بنابراین این ساخت و سازها تصمیم درستی است تا این محیط برای پشتیبانی اجراهای تئاتر و هم موسیقی آماده شده و در اختیار گروه‌های هنری قرار بگیرد که امیدوارم به خوبی هم نهایی شود.

شفیعی با اشاره به مساله مورد مناقشه در این زمینه و برخی نگرانی‌ها از احتمال آسیب رسیدن به آرشیو واحد تلویزیونی گفت: در سالیان گذشته بخشی از سیستم اداری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد به تالار وحدت انتقال داده شده بود که یکی از آنها آرشیو و واحد تلویزیونی مرکز هنرهای نمایشی است؛ دوستان بنیاد رودکی برای تخلیه این واحد به ما اطلاع دادند اما با توجه به محدودیت فضایی که در ساختمان مرکز هنرهای نمایشی وجود داشت؛ منتظر فرصتی مناسب بودیم تا باتوجه به ساختمان جدیدی که به معاونت هنری اضافه شده؛ دفتر موسیقی جابجا شود و بخشی از آن دفتر در اختیار اداره‌کل هنرهای نمایشی قرار بگیرد و طبیعتا آرشیو هم به آنجا انتقال پیدا می‌کرد تا هم فضای آرشیو که مدت‌ها همکاران نسبت به فضای موجود گلایه داشتند، حل شود و هم فضای زیرین تالار وحدت برای ساخت و ساز تخلیه شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: تنها مساله این بود که کمی زمان جابجایی آرشیو با تعمیرات تداخل پیدا کرد و هنوز جابجایی واحد تلویزیونی انجام نشده و جای مناسبی برای آرشیو اختصاص پیدا نکرده است. من چند روز پیش با آقای مرادخانی صحبت کردم و ایشان به حوزه اجرایی و دفتر موسیقی دستور لازم را دادند که سریع‌تر بتوانیم جای مناسبی برای آرشیو داشته باشیم.

شفیعی با تاکید بر اینکه «معتقدم مساله خیلی پیچیده و غیرقابل حل نیست و با صبوری می‌تواند حل شود» گفت: در این چند روز حتی اگر جای مناسبی نداشته باشیم می‌توانیم موقتا با بسته‌بندی‌های مناسبی که همکاران انجام دادند جایی را برای آرشیو واحد تلویزیونی داشته باشیم تا جای مناسبی را به آن اختصاص دهیم و واحد تلویزیونی بتواند نسبت به گذشته فعال‌تر عمل کند.

مدیرعامل بنیاد رودکی: نگران نباشید؛ من خودم یک آرشیویست‌ام

از علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی) هم درباره اظهار نگرانی برخی درباره آسیب رسیدن به آرشیو واحد تلویزیونی مرکز هنرهای نمایشی پرسیدیم که گفت: اصلا نگران نباشید. اگر سابقه من را بخوانید متوجه می‌شوید من خودم یک آرشیویست‌ام و به‌عنوان یک کارشناس آرشیو، سال‌ها با اسناد قدیمی و چیزی که مربوط به اسناد قدیمی است کار کرده‌ام. لذا حتما حواسم خواهد بود که اولا چیزهایی که مربوط به گذشته است آسیب نبیند و دوما صاحب جای بهتری شود.

صفی‌پور با بیان اینکه این آرشیو قطعا به جای بهتری منتقل خواهد شد، گفت: اگر قرار باشد در آن بخش اقدامی صورت بگیرد حتما قبلش اموال و آرشیو منتقل می‌شود. فعلا ساخت و سازی نشده و خطر آسیب منتفی است.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی با اشاره به کار کارشناسی انجام گرفته برای بازسازی و توسعه تالار وحدت گفت: خیالتان راحت باشد؛ یکی از بهترین هنرمندان عزیز کشورمان که در راه‌اندازی فرهنگسرای بهمن و خانه هنرمندان نقش اول بود به عنوان مشاور در کنار ما هستند. کار را با نظارت دقیق آقای بهروز غریب‌پور انجام می‌دهیم.

صفی‌پور با تاکید بر اینکه «این عملیات بازسازی هم صرفا به دلیل راحتی هنرمندان عزیز است که در تالار وحدت برنامه دارند» گفت: یعنی قرار نیست در اینجا کسی مستقر شود و صرفا برای پشتیبانی تالار وحدت و گروه‌های هنری استفاده می‌شود.

تخریب ساختمان تالار وحدت دروغ مطلق است

از بهروز غریب‌پور (مشاور و ناظر این عملیات بازسازی و توسعه) که درباره این موضوع می‌پرسیم، می‌گوید: من از نیازسنجی اولیه می‌گویم تا متوجه شوید چقدر این توسعه به نفع خانواده هنری ایران خواهد بود.

غریب‌پور که مسئولیت نظارت و مشاوره این پروژه را به عهده دارد، تشریح کرد: به دلایل مختلف تالار وحدت برنامه‌های متعدد و متوالی دارد؛ از اجرای یک تئاتر تا ارکستر سمفونیک. بنابراین شما با یک جمعیت سرشناس و هنرمند روبرو هستید که در بدترین وضعیت ممکن قرار می‌گیرند برای اینکه در حالت انتظار جایی برای نشستن، آماده‌سازی، دورخوانی، تذکر کارگردان و یادآوری وجود ندارد. اولین نکته‌ای که در اینجا هست، احترام به خانواده هنرمندانی است که پس از آماده‌سازی باید روی صحنه بروند چه اثر صحنه‌ای و چه ارکسترال.

سرپرست گروه تئاتر عروسکی «آران» ادامه داد: بعد از این نیازسنجی که بایستی فضاها توسعه پیدا کند آلترناتیوهای مختلفی وجود داشت و اتفاقا آنچه ما انجام دادیم برگشتن به دوران اولیه تالار وحدت و بهره‌برداری از جایی بود که مدتی انبار آکسسوار بلااستفاده شده بود. بنابراین ما الان سالن انتظار، تمرین و سالنی که بازیگران بعد از گریم در آن مستقر می‌شوند، اتاق کارگردان و رهبر ارکستر تعریف کردیم. تعداد اتاق‌های گریم را در همان طبقه‌ای که گفته می‌شود آرشیو مرکز هنرهای نمایشی است، بیشتر می‌کنیم بنابراین آنچه انجام می‌شود برای احترام گذاشتن به خانوده هنرمندانی است که در شرایط قبلی در بدترین وضعیت ممکن قرار داشتند.

غریب‌پور، مساله تخریب یا آسیب به ساختمان تالار وحدت را دروغ مطلق خواند و گفت: به سازه و دیواره‌های باربر و دیواره‌هایی که ستون‌های اصلی هستند مطلقا یک تیشه هم نخورده است. در این بازسازی مهم این است که سرویس بهداشتی، دوش و اتاق‌های مرتب برای بازیگرانی که گریم‌های سخت دارند، فراهم شود. بنابراین هرآنچه گفته شده کاملا غیرکارشناسی و مغرضانه بوده؛ نه تخریبی صورت گرفته، نه آسیبی به ساختمان رسیده و نه اینکه جای کسی تنگ شده است. تنها نکته‌ای که وجود دارد و من چندبار با آقای شفیعی پیرامون آن صحبت کردم و آقای مرادخانی هم در جریانش هستند گنجینه‌ای است که در اختیار آقای محسن ابراهیمی (واحد تلویزیونی اداره‌کل هنرهای نمایشی) است.

او ادامه داد: اتفاقا من چون همزمان طراحی موزه تئاتر را هم انجام می‌دهم بحثم با آقای شفیعی این بود که ما در موزه تئاتر به همه اینها نیاز داریم و ایشان هم گفتند که من تمام امکانات را فراهم کردم که همه اینها دیجیتال شوند تا در موزه مورد استفاده قرار بگیرند. در زمانی که ما در حال کار هستیم برای اینکه ذره‌ای غبار روی اینها ننشیند تمام درها را مسدود کردیم که مطلقا از عملیاتی که برای کانال‌کشی یا هر فعالیت دیگری وجود دارد، آسیبی به این گنجینه نرسد. اگر کسی حتی یک مورد بیاورد و بگوید اینها در معرض خطر قرار گرفته‌اند، طبیعی است که تمام عملیات متوقف می‌شود.

غریب‌پور با بیان اینکه «نکته مهم جابجایی این آرشیو است» گفت: این آرشیو الان در نقطه‌ای قرار گرفته که اصلا جای مناسبی نیست. پیشنهاد اولیه ما این بود که در طبقه ششم تالار وحدت و ساختمان اداری دو فضا برای این آرشیو آماده شود تا زمانی که موزه تئاتر امکان استفاده از این گنجینه را داشته باشد. درنهایت هم آقای صفی‌پور و مدیران بنیاد به این توافق رسیدیم که آقای ابراهیمی به طبقه ششم ساختمان نقل مکان کنند و تمام آماده‌سازی‌ها هم بعد از موافقت‌های ایشان در حال اجراست تا موقتا به این طبقه منتقل شود و پس از افتتاح موزه هم در آنجا مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. بنابراین اطلاعات کاملا غلط بوده و هرکسی هم من را بشناسد می‌داند من به تئاتر عشق می‌ورزم و یک ساختمان تئاتری مانند تالار وحدت نه تنها به دست بهروز غریب‌پور تخریب نمی‌شود بلکه بهینه می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسد که هنرمندان با بهترین شرایط از هر نظر با آن مواجه شوند؛ چه از نظر دکوراسیون و چه امکانات و قابلیت‌هایی که در آنجا پیش‌بینی شده است.

***

بنای ساختمان 50 ساله تالار وحدت در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده و به نظر می‌رسد همین موضوع نگرانی برخی هنرمندان را از آسیب‌رسانی به تالار وحدت بیشتر می‌کند.

عکس‌هایی که از وضعیت زیرزمین ساختمان تالار وحدت در این گزارش ضمیمه شده مربوط به یک ماه پیش است.

آیا بنیاد رودکی دست به تخریب گنجینه تئاتر زده است؟+عکس

آیا بنیاد رودکی دست به تخریب گنجینه تئاتر زده است؟+عکس

آیا بنیاد رودکی دست به تخریب گنجینه تئاتر زده است؟+عکس

آیا بنیاد رودکی دست به تخریب گنجینه تئاتر زده است؟+عکس

آیا بنیاد رودکی دست به تخریب گنجینه تئاتر زده است؟+عکس

آیا بنیاد رودکی دست به تخریب گنجینه تئاتر زده است؟+عکس

آیا بنیاد رودکی دست به تخریب گنجینه تئاتر زده است؟+عکس

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز