خبرگزاری کار ایران

بررسی شعر اجتماعی ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی در یک کتاب

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۹۴۴

حافظ موسوی کتاب «آنتولوژی شعر اجتماعی ایران» را منتشر می‌کند.

حافظ موسوی (شاعر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین مجموعه اشعار و آثار حوزه نقد شعرش گفت: یک مجموعه شعر به نام «واژه‌های من» به تازگی مجوز انتشار گرفته و قرار است نشر نگاه آن را منتشر کند. کتاب «لولی‌وش مغموم» هم که سال ۸۰ درباره زندگی و اشعار مهدی اخوان‌ثالث منتشر کرده بودم با مقداری تجدید‌نظر و بازنویسی دوباره منتشر می‌شود. مجموعه دیگری از اشعار هم هست که باز انتشارات نگاه آن را منتشر خواهد کرد، منتها این مجموعه هنوز مجوز چاپ را دریافت نکرده است.

او همچنین از انتظار کتابی با موضوع بررسی شعر اجتماعی در ایران برای دریافت مجوز خبر داد و بیان کرد: کتابی با عنوان «آنتولوژی شعر اجتماعی ایران» هم با انتشارات بوتیمار کار کرده‌ایم. نزدیک به دو سال و نیم برای داده‌ها و پژوهش‌های لازم این اثر کار کرده‌ام. این کتاب نزدیک به شش ماه پیش برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد سپرده شد، ولی دیدم که خبری از صدور مجوز یا حتی اصلاحیه‌های مورد نیاز به من یا ناشر اعلام نمی‌شود و خودم از ارشاد پیگیری کردم. متاسفانه این کتاب از آن دسته مواردی بود که گاهی پیش می‌آید و در روند بررسی‌ها برای صدور مجوز در ارشاد گم شده بود به همین دلیل بار دیگر اثر و درخواست مجوز را ارسال کردیم.

این شاعر افزود: «آنتولوژی شعر اجتماعی ایران» یک کتاب حجیم است و مقدمه‌ مفصلی دارد درباره سابقه شعر اجتماعی در ایران که از ادبیات کلاسیک ما آغاز می‌شود و به اشعار دهه ۶۰ خورشیدی می‌رسد. در این اثر نمونه‌ای از اشعار نزدیک به ۶۰ شاعر که تا پیش از انقلاب برای سروده‌های خود به شهرت رسیده‌اند را به همراه نمونه‌هایی از اشعار اجتماعی آن‌ها دربرمی‌گیرد. در میان این شاعران ممکن است شاعرانی باشند که کار‌هایشان بعد از انقلاب هم منتشر می‌شده و می‌شود، ولی شهرت و شناخته شدن آن‌ها به پیش از انقلاب برمی‌گردد. البته در مورد تعدادی از شاخص‌ترین شاعران از مشروطه به بعد از منظر جامعه‌شناسی ادبیات هم تحلیل‌هایی صورت گرفته که در کتاب آمده است. امیدوارم زود‌تر مجوز انتشار این کتاب صادر شود، چراکه شخصا برای آن چندین سال وقت گذاشته‌ام و شبانه‌روز به طور عمده درگیرش بودم.

موسوی که جلد دوم کتاب «پانوشت‌ها» را نیز در دست آماده‌سازی دارد، اظهار داشت: مشغول آماده‌سازی دو اثر دیگر در حوزه نقد شعر هستم. یکی شامل ۲۰ مقاله در نقد شعر خواهد بود که به نوعی جلد دوم کتاب «پانوشت‌ها» محسوب می‌شود که ۸ سال پیش منتشر شد و ۵ مقاله درباره دیدگاه‌های نیما یوشیج را در خود جای داده است. این مجلد دوم «پانوشت‌ها» سال‌هاست که آماده بوده و بعد از توقف فعالیت انتشارات آهنگی دیگر برای چاپ آن دست نگاه داشته بودم.

او در پایان گفت: کتاب دیگر هم که این روز‌ها در حال بازخوانی‌ و ویرایش‌های نهایی آن هستم «مذهب مدارا» نام دارد که شامل ۴۰ مقاله در زمینه فرهنگ ادبیات می‌شود. بخش عمده‌ای از این مقالات هم پیش‌تر در روزنامه‌ها و مجلات منتشر شده‌اند که با مقداری اصلاح در قالب کتاب منتشر می‌شود. عنوان کتاب هم از یک مقاله ابتدای کتاب برگرفته شده که به شعر حافظ و بررسی جهان‌بینی شعر او در مقایسه با دانته پرداخته است. این دو اثر هم قرار است توسط انتشارات نگاه زیر چاپ بروند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز