خبرگزاری کار ایران

در مراسم معرفی برگزیدگان جایزه شعر شاملو مطرح شد؛

حافظ موسوی: می‌خواهیم جایزه شاملو را به اعتبار جایزه الیوت برسانیم+تصاویر

مراسم معرفی برگزیدگان دومین جایزه شعر شاملو؛ صبح امروز بیست و یکم آذر ماه؛ همزمان با نودمین سالگرد تولد احمد شاملو در موسسه بهاران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حافظ موسوی (دبیر جایزه شعر شاملو) در این مراسم گفت: زمانی که خود شاملو نیز در قید حیات بود و تمایل داشت موسسه‌ای در حوزه ادب و فرهنگ و شعر تاسیس کند؛ یکی از این برنامه‌ها راه‌اندازی جایزه‌ای برای حمایت از شعر فارسی و مخصوصاً شاعران جوان بود. خوشحالم که در سال‌های اخیر جایزه شعر شاملو؛ آغاز به کار موسسه بامداد و همچنین رو به راه شدن وضعیت خانه_موزه شاملو؛ به این فعالیت‌ها به عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی امروز کمک کرده است زیرا هریک از این موسسات تاثیرگذاری خود را دارند.

وی افزود: باید از خانم آیدا تشکر کنیم که با این دقت و وسواس پیگیر برنامه‌های مرتبط با شاملو هستند و جایزه شعر شاملو را هم با جدیت دنبال می‌کنند. اولین دوره این جشنواره سال گذشته برگزار شد و دومین دوره آن از اردیبهشت ماه با اعلام فراخوان آغاز به کار کرد. در همین رابطه حدود شصت نامه به ناشران تخصصی حوزه شعر نوشتیم و با همکاری ناشران و همچنین ارسال تعدادی از کتاب‌ها توسط خود دوستان؛ در مجموع ۱۷۱ عنوان کتاب شعر منتشر شده در سال ۹۴ برای دومین دوره جایزه شعر شاملو مورد ارزیابی قرار گرفت.

دبیر جایزه شعر شاملو تاکید کرد: البته تعداد کتاب‌های منتشر شده در حوزه شعر قطعاً در سال ۹۴ بیشتر از این میزان بوده اما تلاش و سعی ما دسترسی به این تعداد عدد بود. مرحله اول داوری نیز از نیمه خردادماه آغاز شد و داورانی همچون علیرضا عباسی، علیرضا بهنام و حافظ موسوی حدود ۳۵ تا ۴۰ عنوان کتاب شعر را درخور توجه یافتند. در مرحله بعد دشواری انتخاب‌ها بسیار بیشتر شد و تصمیم‌گیری برای اینکه کدام کتاب‌ها به دور بعد راه پیدا کنند سخت‌تر از قبل شد.

موسوی در توضیح بیشتر روند داوری‌ها اظهار داشت: مدنظر داشتیم تا گرایش‌هایی شعری و محتوا‌ها و مضامین مختلف مورد توجه قرار بگیرند. نظر داوران نیز بعد از خواندن آثار این بود که خوشبختانه وضعیت شعر ما نه تنها در حال افول نیست بلکه می‌توان به آن امیدوار هم بود. نهایتاً ۱۶ کتاب به مرحله دوم رسیدند که از بهترین نمایندگان شعر امروز فارسی بودند. در این مرحله از همکاری طیف گسترده‌تری از هنرمندان و اهالی فرهنگ استفاده کردیم تا جایی که لیلی گلستان، خسرو پارسا، فرزان سجودی، محمد صنعتی، هوشنگ چالنگی، عنایت سمیعی و رویا تیموریان به تیم داوری اضافه شدند.

وی افزود: یکی از دلایل این نوع داوران این بود که شعر فارسی امروزه تا حدودی مهجور مانده و می‌خواستیم با این روش چینش داوران؛ میان داوران و اندیشمندان حوزه هنر و علوم انسانی آشنایی دوباره به وجود بیاوریم و شعر فارسی توسط این عزیزان مورد خوانش قرار بگیرد. نهایتاً از هر داور خواستیم تا سه کتاب برگزیده خود را به ترتیب اولویت معرفی کند و سرانجام در ۱۵ آذرماه اسامی برگزیدگان نهایی گشت.

دبیر جایزه شعر شاملو سپس با تشکر از رسانه‌ها تاکید کرد: در این دو سال اگر همکاری و همت رسانه‌ها نبود و اگر علی‌رغم همه محدودیت‌ها؛ نسبت به انتشار اخبار این جایزه مبادرت نمی‌کردیم، جایزه شعر شاملو مهجور می‌ماند. البته ما انتظار داشتیم بازتاب خبری بیشتری از اولین دوره جایزه شعر شاملو ببینیم و امیدواریم امسال با پوشش‌های خبری متفاوت مانند مصاحبه با برگزیدگان جایزه، توجه عموم به شعر جلب شود.

او در پایان بیان کرد: ایده‌آل‌های جایزه شعر شاملو بسیار بزرگ است و انتظار داریم به اعتبار نام شاملو که بزرگی شعر معاصر است؛ این جایزه جایگاهی نظیر آنچه جایزه الیوت در انگلستان دارد؛ پیدا کند. البته ما در ابتدای راه هستیم اما چشم‌انداز وسیعی مدنظر خواهیم داشت. امروز اسامی برندگان اعلام می‌شود اما اهدای جایزه در هفته یا دهه اول دی ماه در مراسمی بزرگ‌تر و با تعداد بیشتری از علاقه‌مندان صورت می‌گیرد.

لیلی گلستان؛ داور دومین دوره جایزه شعر شاملو نیز در سخنانی گفت: از میان شانزده اثری که برای ارزیابی خواندم، 4-3 اثر واقعا درخشان بود و خانم‌ها امسال در جایزه شعر شاملو خوش درخشیدند. حس شعر‌ها و واژه‌ها و کلماتی که به کار می‌بردند حاکی از رهایی شاعران جوان بود و کلمات محدود متداولی که سال‌ها در شعرها می‌خواندیم؛ کمتر دیده می‌شد و بیشتر واژگانی را می‌خوانیم که عمدتا اصطلاحات مجازی هستند.. این جرات و جسارت به ویژه در شاعران زن بسیار ستودنی است. درواقع این ساختارشکنی و خروج از کلیشه همیشگی شعر کلاسیک و نو قابل تحسین و تقدیر است. من داستان و رمان زیاد می‌خواندم و می‌خواندم اما تا حدودی از شعر فاصله گرفته بودم؛ اما خواندن این آثار مجدد امیدوار و علاقه‌متدم کرد که پیگیر شعر امروز فارسی باشم.

همچنین آیدا سرکیسیان (شاملو) با تشکر از همراهی و همکاری سایر حوزه‌ها در داوری شعرهای این دوره جایزه شعر شاملو یادآور شد: امیدوارم که این جایزه سال‌های سال ادامه پیدا کند. در این سال‌ها تعامل ادبیات و شعر ما با دیگر حوزه‌های هنری و علوم انسانی محدود شده بود اما سیاست‌گذاری جایزه شعر شاملو در دومین دوره به گونه‌ای بود که از داورانی از حوزه‌ها و هنرهای گوناگون استفاده کنیم تا این تعامل مجدد شکل بگیرد. همچنین وقتی نام شاملو پشت این جایزه قرار دارد و شعرها و آثار بسیار خوبی مورد داوری قرار می‌گیرد یعنی شعر فارسی هنوز پویا است و می‌توان به آن امیدوار بود.

او ادامه داد: اگر شور و اشتیاق مردم نبود و علاقه و انگیزه آن‌ها را نمی‌دیدم که به خانه بامداد می‌آیند و جویای کتاب کوچه و دیگر آثار می‌شوند و اگر این شعرهای خوب را نمی‌خواندم قطعا چنین اتفاقی نمی‌افتاد و این جایزه پا نمی‌گرفت. شعرهایی که در این دو سال خواندم دوست‌داشتنی بودند و انسان را دلگرم می‌کرد. همین اتفاقات است که باعث می‌شود با وجدان کمی آسوده‌تر در فقدان و نبود شاملو نفس بکشم.

برگزیدگان شعر شاملو نیز در بیانیه‌ هیئت داوران این جایزه که توسط لیل گلستان خوانده شد بدین شرح معرفی شدند:

مجموعه شعر «اسب را در نیمه دیگرت برمان» سروده عطیه عطارزاده و مجموعه شعر «هیچ‌کس مراقب سایه‌ها نیست» از الینا نریمان شایسته تقدیر شناخته شدند.

مجموعه شعر « زمین کرده‌ای سیاسی بود» سروده سمیه (شوکا) حسینی و «مسافرت از اتاق تا بیرون ... و بلعکس» از شهریار وقفی‌پور به عنوان آثار برگزیده  دوم شعر شاملو شناخته شدند.

همچنین دو مجموعه شعر «لشگر شکست‌خورده کلمات» سروده آیدا عمیدی اثر برگزیده دومین جایزه شعر شاملو معرفی شد.

28

19

کد خبر : ۴۳۶۸۵۰