خبرگزاری کار ایران

نقد و نمایش مستند درآستانه بامداد در خانه هنرمندا ن

فیلم مستند بلند «درآستانه بامداد» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی «مختارشکری‌پور»، ساعت ۱۸ سه شنبه، ۲۶آبان در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران روی پرده می‌رود و سپس با حضور کارگردان نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش ایلنا، فیلم مستند بلند «درآستانه بامداد» که درباره آثار و عملکرد «احمد شاملو» در حوزه‌های مختلف فرهنگی است، به همت انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران نمایش داده می‌شود و ورود برای علاقمندان آزاد است.

مختار شکری پور در این مستند به شعر، سبک و بیان زبانی خاص، ترجمه‌های شاملو، پژوهش‌های ستُرگ و وسیع او در زمینه فرهنگ عامه ازجمله کتاب کوچه، کارهای گوناگون وی در زمینه ادبیات و شاعران کلاسیک و همچنین دیدگاه‌های وی درباره شاعران بزرگ شعر فارسی پرداخته است.

این مستند دربردارنده گفتارهایی از چهره‌های سر‌شناس ادبیات و هنرمعاصر ایران شامل: محمود دولت آبادی، زنده‌یاد سیمین بهبهانی، شهرام ناظری، مسعود کیمیایی، جواد مجابی، علی اشرف درویشیان، ایران درودی، محمدرضا اصلانی، محمد بهارلو، علی رفیعی، احمدپوری، شمس لنگرودی، حافظ موسوی، علی دهباشی، موسی بیدج، محمد یعقوبی و آیدا شاملو است و چندتن از بازیگران سینما و تئاتر ازجمله ستاره و لاله اسکندی، آیدا کیخایی، علی سرابی و باران کوثری برای ساخت جلوه‌های بصری و نمایشی از آثار شاملو حضور افتخاری داشته‌اند.

اجرای اختصاصی شعری از شاملو با ساز وآواز «شهرام ناظری» نیز از نقطه عطف‌های این مستند است.

مختارشکری‌پور، متولد ۱۳۴۹ و زاده نودشه (شهری واقع در شهرستان «پاوه» استان کرمانشاه) و دانش‌آموخته رشته «زبان و ادبیات فارسی» از دانشگاه رازی کرمانشاه است. وی از سال ۱۳۷۹ تاکنون درزمینه‌های مختلف روزنامه‌نگاری ادبی و هنری شامل نقد، یادداشت و انجام مصاحبه‌های مختلف تحلیلی در زمینه‌های مختلف فیلم، شعر، تئا‌تر، داستان و رمان فعّال بوده‌است.

شکری‌پور، مستندهای دیگری نیز با عناوین «پرواز در دایره حضور» درباره زندگی وشخصیت احمد شاملو و «آیدا در آینه شاملو» درباره چایگاه «آیدا» در زندگی و آثار شاملو درکارنامه دارد. مستند بلند «پرواز در دایره حضور» وی علاوه بر حضور در هفتمین جشنواره سینما حقیقت، سال گذشته به همت مؤسسه فرهنگی هنری قرن جدید در شبکه نمایش خانگی منتشرشده‌است. مستند «آیدا درآینه شاملو» نیزعلاوه برحضور در بخش مسابقه جشنواره پروین اعتصامی سال گذشته، در بخش مسابقه مستندهای نیمه بلند هشتمین جشنواره سینماحقیقت نیز حضور یافت و به نمایش درآمد و به همین خاطر نامزد بهترین مستندنیمه بلند نهمین جشن منتقدان سینما شد.

کد خبر : ۳۲۲۰۳۸