خبرگزاری کار ایران

در افتتاحیه باغ کتاب تهران مطرح شد؛

حداد عادل: اعلام می‌کنم که صنعت نشرمان در خطر است

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۱۲۴

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: وضع اقتصادی نامناسب باعث شده خرید کتاب از سبد خانوار ایرانی حذف شود. دست‌کم ۱۰ ناشر نیز به من گفتند که در نمایشگاه کتاب امسال فروش کمتری در سال گذشته داشته‌اند.

به گزارش خبرنگارایلنا، مراسم افتتاح باغ کتاب عصر امروز دوشنبه دوازدهم تیرماه با حضور محمدباقر قالیباف (شهردار تهران)، علی لاریجانی (رییس مجلس شورای اسلامی)، جمعی از ناشران و مسوولان پروژه باغ کتاب و اهالی شورای شهر برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل (رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی) در این مراسم با ابراز خوشحالی از اینکه ملت ما دارای فضای مجهز و زیبا برای عرضه کتاب شده است، گفت: ملت کتابخوان آینده دارد. در هر کشوری که کتابفروشی‌ها شلوغ بود به آینده آن ملت امیدوار باشید چراکه اهل فکر وتفکر هستند. امیدوارم امکانات باغ کتاب نیز سبب رشد اندیشه و تفکر جامعه ما شود. باغ کتاب را عزیز بدانید آن هم در شرایط صنعت نشر ایران که حال روز و خوبی ندارد. به عنوان یک علاقمند به کتاب اعلام می‌کنم که صنعت نشر ما در خطر است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی سپس دلایلی را برای ارایه در خطر بودن صنعت نشر ما بر شمرد و گفت: وضع اقتصادی نامناسب باعث شده خرید کتاب از سبد خانوار ایرانی حذف شود. دست کم ۱۰ ناشر به من گفتند که در نمایشگاه کتاب امسال فروش کمتری در سال گذشته داشته‌اند. افتی حتی تا نصف فروش سال گذشته. رشد فضاهای مجازی نیز رقیبی شده برای عدم توجه مردم به کتاب و کتابخوانی و تیراژ پایین روزنامه‌ها و از سوی دیگر اینکه سوءاستفاده از آثار ناشر و نویسنده بدون اجازه او در فضای مجازی ضرر بزرگی برای نشر ما بوده است. امروز مدیران فرهنگی و مسوولان مربوطه به ویژه در قوه مجریه همت کنند. حالا این ظرفیت به نام کتاب و برای کتاب ایجاد شده تا ناشران هم به فعالیت درست اقتصادی خود به درستی ادامه دهند.

سید مجید حسینی (مدیرعامل باغ کتاب) نیز در سخنانی کوتاه آماری از امکانات و تجهیزات مهیا شده در باغ کتاب ارایه داد و گفت: در باغ کتاب امکانات کتابفروش به مساحت ۱۴ هزار متر مربع فراهم شده و در آن ۸۲ مجسمه از مشهور‌ترین کتاب‌ها ایران و جهان نصب شده است. زیربنای اصلی باغ کتاب ۶۵ هزار متر مربع است که جدا از کتابفروشی خانه علم و کودک با نصب دستگاههای علمی و آموزشی و ایجاد باشگاههای آگاهی علمی ایران در حوزه رباتیک نجوم و قرآنی؛ امکاناتی برای آشنایی بچه‌ها با انواع قصه‌ها و داستان‌ها به وجود آمده است. همچنین گالری‌های هنری برای نقاشی به مساحت ۱۷ هزار متر مربع و ۲۳ هزار متر مربع بام سبز ایران در کنار دالان خیال و اجرای سینمای دو طرفه و نیز خانه علم و نوجوان و هشت سالن سینما وتئا‌تر با ظرفیت ۳۰ تا ۴۰۰ نفره که ۴ سالن آن آماده است، از دیگر بخش‌های باغ کتاب هستند.

در این مراسم همچنین آیت الله جوادی آملی در پیام تصویری از اهمیت کتاب و کتابخوانی سخن گفت.

در بخش پیامی از جوادی آملی آمده است: کتابت و علم زمینه‌ای است برای عقل و عقل وسیله‌ای است برای فرشته شدن. جامعه فرشته نه به بیراهه می‌رود و نه راه کسی را می‌بندد. وقتی قرآن ما در کنار شمس و قمر به علم و کتاب و قلم سوگند می‌خورد یعنی قلم باید مثل قمر نور بدهد و کتاب مثل شمع فروع داشته باشد. باغ کتاب در این مسیر قدم اول است تا جامعه به گفتن نوشتن عادت کند و به آگاهی برسد.

حجت الاسلام محمود دعایی نیز در بخشی از این مراسم با اشاره به فعالیت عمرانی در حوزه فرهنگ که توسط شهرداری به نتیجه رسیده مانند سرای دکتر شریعتی، سرای شهید مطهری و... احداث موزه امیرکبیر یا تلاش برای اتمام ساخت و ساز حرم مطهر امام خمینی به زیبایی تمام؛ از قالیباف تشکر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز