خبرگزاری کار ایران

در نشست مطبوعاتی مطرح شد؛

مهلت ارسال آثار به سوگواره‌ی عبرات تمدید شد

نشست خبری دومین سوگواری سراسری عبرات با حضور مجید آقابابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی و حجت‌الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگ – آموزشی ستاد مرکزی اربعین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نشست مجید آقابابایی (دبیر ستاد مرکزی اربعین) ضمن اشاره به جلسات متعدد برای آسیب‌شناسی مشکلات برگزاری راهپیمایی اربعین با خبرنگاران و کارشناسان گفت: یکی از پایه‌ای‌ و اساسی‌ترین موضوعات برای ستاد اربعین مسئله فرهنگی است. ما نیاز به تقویت بسترهای فرهنگی اربعین داریم. طی جلساتی که با آقای احمدی‌ داشتم موضوع ماندگاری آثار در حوزه اربعین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ثبت این آثار برای عزیزانی که توفیق حضور در راهپیمایی اربعین را نداشتند ضروری است.

در ادامه حجت‌الاسلام حمید احمدی (رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین کشور) گفت: در سال گذشته با وجود کم بودن مدت سوگواره اول و محدود بودن تنوع موضوعات شرکت‌داده شده در سوگواره، شاهد استقبال بسیار خوبی ازسوی مردم و هنرمندان بودیم. این سفره‌ی گسترده‌ای برای ما بود تا از آثار آنها برای اهداف مدنظر خود استفاده کنیم.

 وی ادامه داد: اربعین یک پدیده فرهنگی است و به عنوان یک میراث فرهنگی به ما رسیده. هنر و ادبیات بهترین ظرف برای حفظ این توراث است. از نگاه زیبایی‌شناختی هم پرداختن به این موضوع سبب می‌شود رسالت ستاد که جهانی کردن فرهنگ اربعین است محقق شود. استفاده از هنر برای جهانی‌سازی پیام اربعین و تجلیل از صاحبان آفرینش‌های هنری و ادبی که در این رویداد حضور می‌یابند و بدون اینکه کسی به آنها سفارشی داده باشد دست به خلق آثار می‌زنند، یکی از رسالت‌های ما در حفظ فرهنگ عاشورا و اربعین است.

رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین؛ آثار ارسال شده به دبیرخانه‌ی سوگواره‌ را بیش از 2هزار اثر اعلام کرد و گفت:  بیشتر آثار در حوزه عکس و شعر هستند. با توجه به افزایش تکنولوژی و فرهنگ غنی و پر از شعر ما این گرایش به عکس و شعر طبیعی به نظر می‌رسد. در حوزه‌هایی مانند مقالات که سال اول برگزاری خود را تجربه می‌‌کنند از عراق و ایران مقالات متعددی به دفتر دبیرخانه ارسال شده است. در مجموع می‌توان گفت با اعلام فراخوان در حوزه تاکنون بیش از 300 اثر از چهل ملیت در حوزه‌های مختلف دریافت کردیم. این نشان از استقبال داخلی و خارجی از این سوگواره دارد.

وی نهاد رسانه‌ای سوگواره‌ را صداوسیما اعلام کرد و گفت: این نهاد برای پوشش رسانه‌ای سوگواره عبرات اعلام آمادگی کرده است و داوری بخش تولیدات رادیویی را نیز به عهده خواهد داشت. سعی کردیم از داوران حرفه‌ای و شناخته شده استفاده کنیم که هم تکریمی برای صاحبان اثر باشد و هم کیفیت آثار بالاتر برود. در سال گذشته چند مجموعه از بخش شعر و عکس منتشر شد امسال نیز آثار در قالب نمایشگاه و کتاب به نمایش درخواهد آمد. همه آثار رسیده به سوگواره به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار خواهد گرفت. عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه ارسال‌ آثار می‌توانند به پرتابل اربعین مراجعه کنند.

احمدی درباره نحوه برگزاری سوگواره در استان‌ها گفت: هر استان کمیته فرهنگی متشکل از نهادهای فرهنگی دارد که تولیت برگزاری سوگواره را برعهده خواهد داشت. هماهنگی‌های لازم برای هرچه بهتر برگزار شدن سوگواره با آنها انجام شده است. باید اضافه کنم که در بخش عکاسی و فیلم مستند آثار در دو بخش حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و در هر حوزه حداقل سه برگزیده اعلام خواهد شد. گرچه ممکن است در یک حوزه بیش از سه برگزیده نیز وجود داشته باشد.

وی داوران بخش‌های مختلف سوگواره را به شرح زیر اعلام کرد:

در بخش شعر: سعید بیابانکی، حمیدرضا برقعه‌ای، محمد زمانی، محمدرضا شرافت

در بخش نثر: محمدرضا سنگری، جواد محقق، جواد بخشایش

در بخش عکس: فرهاد سلیمانی، محمد مهدی رحیمیان، سید عباس میرهاشمی، کمال الدین شاهرخ

در بخش تصویرسازی و کاریکاتور: سیدمسعود شجاعی طباطبایی، محمدرضا دوست‌محمدی، حسین نیرومند

در بخش فیلم و مستندسازی: مجید شاه‌حسینی، جمال شورجه، سلیم غفوری

در بخش نگارگری: رضا یساولی، محمد هنرور، محمد حسین آقامیری، رضا عباسی، مهدی خداپناه

در بخش مقالات: نگارش، احمد پیروزمند، ابوالحسن خوشرو، محمد رنجبرحسینی

احمدی ششم بهمن ماه را زمان اختتامیه اعلام کرد و گفت: می‌خواستیم آثار کسانی که در اربعین امسال حضور داشتند را در سوگواره داشته باشیم بنابراین مهلت ارسال آثار به سوگواره تمدید خواهد شد تا طیف‌های مختلف بتوانند آثار خود را تولید و ارسال کنند. از حاشیه‌های سوگواره می‌تواند به تولید هفت فیلم مستند در حوزه‌های مختلف بانوان، زائران پاکستانی، جوانان و... اشاره کرد که توسط ستاد اربعین تهیه، تولید و در سوگواره به نمایش در خواهد آمد.

وی از حضور بخش ویژه رسانه‌ها را در سوگواره خبر داد و گفت: نقش رسانه‌ها در راهپیمایی اربعین انکار‌ناپذیر است. برای مثال در بحث مدیریت زمانی زائران اربعین توسط رسانه‌ها اقدامات خوبی انجام گرفت. فرهنگ‌سازی انجام شده از سوی صداوسیما و رسانه‌ها موجب شد مدیریت بهتری در برگشت زائران اتفاق بیفتد. بنابراین مجموع کار رسانه‌ها در این حوزه جمع آوری شده است و در سوگواره مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

وی در حوزه نمایش نیز اعلام کرد: امسال به طور محدود هشت گروه نمایشی از ایران و عراق به مراسم اربعین اعزام شدند و با وجود مشکلات فراوان از مجموع کار بسیار راضی بودیم. از حوزه هنری و ارشاد درخواست کردیم گروه‌های تعزیه و نمایش خیابانی را به ما معرفی کنند تا در سال‌های آینده از ظرفیت‌های این بخش نیز استفاده کنیم.

وی جوایز این سوگواره را شامل تندیس، لوح تقدیر، هدایای معنوی و جوایز نقدی بین 500 هزار تا سه میلیون تومان اعلام کرد.

این سوگواره با هدف پرداخت هنری به پیاده‌روی اربعین و ارج نهادن به مقام شامخ و والای شهدای حماسه عاشورا در 10 حوزه‌ی شعر، نثر ادبی، عکس، نماهنگ، نقاشی، تصویر سازی و کاریکاتور، فیلم و مستند، مقالات علمی، نگارگری و تولیدات رادیویی بین عموم مردم و هنرمندان برگزار می‌شود. آخرین مهلت آثار تا تاریخ بیستم دی ماه تمدید شده است و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق پرتابل اربعین به آدرس   www.abarat.alarbaeen.ir ارسال نمایند.

کد خبر : ۴۴۳۵۶۶