خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با گروه پالت مطرح شد؛

هنوز دلایل لغو کنسرت‌ها بیان نشده/ شهروندان مشهد خواستار برگزاری کنسرت در شهرشان هستند

اعضای گروه پالت با حضور در خبرگزاری ایلنا؛ درباره لغو کنسرت‌ها و مشکلاتی که برای گروه‌های موسیقی با لغو اجراها ایجاد می‌شود، سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امید نعمتی (خواننده گروه پالت)، مهیار طهماسبی (نوازنده ویلونسل) و روزبه اسفندارمز (نوازنده کلارینت) با حضور در خبرگزاری ایلنا از لغو کنسرت‌ها گلایه و تاثیر آن بر گروه‌های موسیقی را بررسی کردند.

امید نعمتی (خواننده گروه پالت) با بیان اینکه هنگامی که کنسرت‌ها لغو می‌شود هیچ توضیح مشخصی داده نمی‌شود، اظهار کرد: اگر بین گروه‌های موسیقی و مسئولانی که مانع اجرای کنسرت می‌شوند، گفتمان باشد و بجای اینکه بدون هیچ توضیحی بگویند ممنوع و لغو، کمی وقت بگذارند و با دلایل مشخص توضیح دهند قطعا گروه‌های موسیقی هم می‌پذیرند، اما هیچ‌وقت این اتفاق نمی‌افتد و بدون هیچ توضیحی کنسرت لغو می‌شود.

  دلیل مشخصی برای لغو کنسرت‌ها نیست

او با بیان اینکه مادام که ندانیم علت لغو‌ها برای چیست، هم ما و هم مردم نسبت به این موضوع اعتراض داریم، گفت: ما حتی نمی‌دانیم مرجعی که کنسرت‌ها و اجراهای صحنه‌ای را در برخی از شهرها لغو می‌کند کدام دستگاه است و حتی نمی‌دانیم در کجا باید این مسئله را پیگیری کنیم. بدون شک ما اگر عملی را مرتکب شویم که برای برخی‌ شائبه ایجاد، باید پاسخگوی آن باشیم و قطعا پاسخگو هم هستیم، بنابراین همین تقاضا را از افراد مسئول داریم که اگر اجرای ما را لغو می‌کنند توضیح مشخصی درباره آن داشته باشند.

شهرهای مذهبی برای همه محترم هستند

این خواننده پاپ با بیان اینکه مسلما شهرهای مذهبی مانند مشهد برای همه ما محترم و مقدس است، گفت: ساکنان همین شهرها با ارسال پیام از ما می‌خواهند تا در شهرشان اجرا داشته باشیم. قطعا هم ما و هم مردم به جایگاه مشهد احترام می‌گذاریم از همین رو قصد داریم یک موسیقی سلامت و صحیح برای مردم اجرا کنیم.

روزبه اسفندارمز با بیان اینکه این مسائل به راحتی قابل حل هستند، گفت: مهمترین مسئله ما این است که نمی‌دانیم این موضوع را از کدام نهاد باید پیگیری کنیم. متاسفانه وقتی اجرایی به هر دلیلی لغو می‌شود به زمان دیگری موکول می‌شود که ما نمی‌دانیم چه زمانی است و در این‌باره هیچ چیزی به ما گفته نمی‌شود. مسئولان به ما اعتماد نمی‌کنند و متاسفانه تصور ذهنی مسئولان این است که برگزاری کنسرت اتفاق بدی است و ایجاد مفسده می‌کند.

2

برگزاری کنسرت مانع ایجاد مفسده می‌شود

نعمتی ادامه داد: قطعا این برگزاری کنسرت است که می‌تواند جلوی مفسده را بگیرد. اگر از جوان‌‌هایی که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کنند؛ حمایت شود بدون‌شک اعتیاد و دیگر معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی کمتر خواهد شد. از طرفی برگزاری کنسرت ایجاد شغل می‌کند.

ناهنجاری‌ها با موسیقی کمتر می‌شود

او با تاکید براینکه قطعا موسیقی‌هایی وجود دارد که می‌تواند ایجاد مفسده کند، اظهارکرد: وقتی در این کشور کار می‌کنیم و براساس قوانین آن مجوز می‌گیریم؛ مسلما موسیقی که ایجاد مفسده می‌کند، نداریم. بهتر است کمی به ما اعتماد کنند و مطمئنا نتیجه مثبتی از این اعتماد حاصل خواهد شد و از این طریق بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی بدون صرف هزینه‌های زیاد برطرف خواهد شد.

لغو کنسرت‌ها براساس قانون مشخصی نیست

مهیار طهماسبی با بیان اینکه موسیقی در ایران بسیار مظلوم است،‌ گفت: متاسفانه در کشور ما هر مقام مسئولی چه در حیطه وظایفش باشد چه نباشد در حوزه موسیقی نظر می‌دهد و تصمیم‌گیری می‌کند و متاسفانه هیچ‌گاه طبق قانون نظری درباره کنسرت‌ها داده نمی‌شود. مثلا اینطور نیست که بگویند براساس این قانون می‌توانید کنسرت بدهید و براساس این قانون نمی‌توانید.

گروه‌های موسیقی از لحاظ اقتصادی مستقل هستند

او با بیان اینکه بیشتر گروه‌های موسیقی از لحاظ اقتصادی مستقل هستند،‌ گفت: گروه‌های موسیقی تنها راه اقتصادی‌شان اجرای کنسرت‌ها و فروش آلبوم‌هایشان‌ است که بدون هیچ حمایتی در حال انجام است و در بسیاری از موارد هم که می‌توان این به چرخه اقتصادی کمک کرد، متاسفانه جلوی آن گرفته می‌شود در نتیجه گروه‌های موسیقی مجاز حضور کم‌رنگ‌تری خواهند داشت.

فضای سالم از بروز گروه‌های زیرزمینی جلوگیری می‌کند

نعمتی در ادامه این مطلب گفت: امیدوارم فضای سالمی در موسیقی ایجاد شود و با احترام به این فضا از ایجاد گروه‌های زیرزمینی و غیرمجاز جلوگیری شود، وقتی فضا برای فعالیت گروه‌های موسیقی مجاز ایجاد شود گروه‌های موسیقی زیرزمینی و غیرمجاز کمتر امکان فعالیت خواهند داشت.

وقتی کنسرت برگزار نمی‌شود بروزرسانی سالن‌ها بی‌معنی است

اسفندارمز در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره سالن‌های برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها، تصریح کرد: برخی از شهرستان‌ها سالن‌هایی دارند که شاید از برخی از سالن‌های تهران نیز بهتر باشد اما به دلیل اینکه به مرور زمان تجهیزات آن‌ها قدیمی و مستهلک شده و به‌روزرسانی صورت نگرفته است. البته وقتی قرار نیست از آن استفاده کنند دلیلی برای به روز کردن تجهیزات وجود ندارد.

او ادامه داد: اگر هر ماه یک‌بار در این سالن‌ها کنسرت‌های با کیفیت عالی برگزار شود مطمئنا صاحبان سالن‌ها به فکر به‌روزرسانی تجهیزات خود هستند متاسفانه در شهرهای فرهنگی سالن بیش از ۴۰۰ نفر نداریم یا سالن‌های حرفه‌ای داریم که به آن‌ها اهمیت داده نمی‌شود.

3

در یک حاشیه امن، سرمایه‌گذاری در موسیقی سودمند است

نوازنده گروه پالت بیان کرد: اگر ساز و کار این تجارت امنیت داشته باشد قطعا سالن‌های شهرستان‌ها هم مناسب‌ و تجهیز می‌شوند چراکه هستند افرادی که به شهرشان اهمیت می‌دهند و می‌توان سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این بخش تشویق کرد چراکه سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار سودمند است به شرطی که حاشیه امنیتی وجود داشته باشد.

امید نعمتی با بیان اینکه اگرچه موسیقی در کشور ما قانون خاصی ندارد اما بازهم برخی از مسئولان به ما کمک‌های بسیاری کرده‌اند، گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون افراد و مسئولان بسیاری بودند که به جامعه موسیقی کشور لطف داشتند و به رشد آن کمک کردند و موسیقی ما امروز نه تنها مدیون موزیسین‌‌هایی است که با چنگ و دندان از آن دفاع کرده‌ بلکه مدیون بسیاری از مسئولانی است که برای حفظ موسیقی کشور و ارتقای آن تلاش کرده‌اند.

او ادامه داد: بسیاری از سرمایه‌گذاران ما علاقه‌مند هستند در حوزه تجسمی، موسیقی و سینما سرمایه‌گذاری کنند و قطعا بدون حضور این افراد این حوزه‌ها رونق نمی‌گیرند و ما امیدواریم مشکلات حل شود و با اعتماد بین موزیسین‌ها و مسئولان فرهنگ درست اشاعه پیدا کند و از بروز خیلی مسائل منفی جلوگیری کند.

رسانه ملی در فرهنگ معاصر نقشی ندارد

اسفندارمز درباره نقش رسانه‌ها به ویژه صداوسیما در معرفی گروه‌های موسیقی گفت: صداوسیما چندین میلیون مخاطب دارد و قرار نیست مخاطبان برای دریافت موسیقی کار خاصی را انجام دهند و با تنها با فشار یک دکمه می‌توانند وارد فضای آن شوند و موسیقی را دریافت می‌کنند.

او با بیان اینکه بارها بسیاری از رجال سیاسی درباره نقش و تاثیر صداوسیما در فرهنگ کشور صحبت‌ کرده‌اند، اظهار کرد: جالب است که کمترین نقش را در فرهنگ معاصر کشور صداوسیما دارد و تنها سیاست‌هایی که از نظر این نهاد صحیح است، اجرا می‌شود و از همین‌رو و براساس این سیاست‌ها تنها از یک سری خوانندگان خاص حمایت می‌کند نه از موسیقی کشور و متاسفانه از آنجا که صداوسیما مانند یک ویترین است این نوع سیاست بازتاب خوبی نخواهد داشت. اگر برای صداوسیما فرهنگ‌سازی اولویت دارد باید به تمام اتفاقاتی که در عرصه موسیقی کشور می‌افتد؛ اهمیت دهد و نگاه یک طرفه‌ای نداشته باشد و این سیاست‌های مغرضانه صداوسیما باعث ایجاد مفسده‌هایی می‌شود که هیچ ارتباطی با جامعه موسیقی کشور و برگزاری کنسرت ندارد.

کد خبر : ۴۳۹۲۳۱