خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی وزارت ارشاد خبر داد؛

۱۰ میلیارد تومان برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس هزینه شده است

براساس تفاهم‌نامه معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش ۶ هزار جلد کتاب در اختیار مدارس قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد) صبح امروز؛ سه شنبه( ۱۶ شهریورماه) در افتتاحیه همایش طرح ملی ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه با اشاره به اینکه آموزش و پرورش و مدارس یکی از کانون‌های اصلی برای ترویج کتابخوانی هستند، گفت: اگر قرار است فرهنگ کتابخوانی را گسترش دهیم و همان‌طور که مقام معظم رهبری مکرر به آن تاکید دارند و حتی خواهش می‌کنند نسل جوان را کتابخوان بار بیاوریم باید به اهمیت و جایگاه سه نهاد اصلی و زیربنایی خانواده ، مدرسه و رسانه توجه کنیم

وی ادامه داد :در این میان جایگاه آموزش و پرورش و مدارس به دلیل گستره افرادی که با آن در ارتباط هستند از ۱۳ میلیون دانش‌آموز گرفته تا بیش از یک میلیون فرهنگی از اهمیت والایی برخوردار است. همچنین آموزش و پرورش به اعتبار والدین و فرزندان خردسال خانواده‌ها با دانش‌آموزان اگر بگوییم بیش از نیمی از جامعه ایران ذیل آموزش و پرورش قرار می‌گیرند گزاف نگفته‌ایم. پس آموزش و پرورش یکی از محورهای اصلی در ترویج کتابخوانی به شمار می‌رود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد سپس به برخی اقدامات مورد نیاز برای استفاده بهینه از پتانسیل آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اگر قرار است نهادینه‌سازی کتابخوانی در فضای آموزش و پرورش گسترش پیدا کند برگزاری نمایشگا‌ههای کتاب در مدارس یکی از رویکردهای اصلی مدارس هم به لحاظ فضای در اختیار و هم جمعیت دانش‌آموزی می‌تواند یک ویترین برای کتاب باشد. دسترسی به کتاب در مدارس فرصت‌سازی خوبی به عنوان ویترین‌های کتاب است در همین راستا افزایش مناطق برگزار کننده نمایشگاه کتاب مدارس و درگیر کردن استان‌های بیشتر یکی از اقداماتی است که در همکاری وزارت ارشاد و آموزش و پرورش اتفاق افتاده است.

وی افزود: بحث تجهیز کتابخانه‌های کلاسی در مقاطع ابتدایی بسیار مهم است کتابخانه‌های کلاسی امکان دسترسی سریع، قدرت انتخاب در حلقه ارتباط معلم را به دانش آموز می‌دهد که می‌تواند به عنوان یک ابزار جدید در مناسبات کتابخوانی اضافه شود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین با اشاره به تجهیز کتابخانه‌های مدارس مناطق مرزی و خارج از کشور اظهار داشت: تجهیز کتابخانه‌های مدارس نیز با اولویت مناطق مرزی و محروم یکی از اتفاقات خوب به شمار می‌آید. خوشبختانه توجه به کتابخانه‌های مدارس ایران در خارج از کشور نیز در دستور کار قرار گرفته تا اتصال هویتی میان نسل سه و چهار ایرانی برقرار باقی بماند. البته این دو وزارتخانه در نمایشگاه یاد یار مهربان نیز در کنار هم هستند و تلاش داریم دستاوردهای این همکاری‌ها حداکثری باشد هر چند می‌دانیم هنوز با چیزی که انتظار است فاصله داریم.

صالحی سپس درباره اقدامات ادارات کل ارشاد استان‌ها در رابطه با تجهیز کتابخانه‌های مدارس گفت:  علاوه بر موارد فوق در حوزه مدارس به نحوی با واسطه نیز با آموزش و پرورش در ارتباط هستیم ادارت کل ارشاد استان‌ها کتاب‌های هیئت خرید را که به استان‌ها ارسال می‌کنند تا ۳۰ درصد در مدارس این استان‌ها توزیع خواهند شد. برآورد اولیه ما این است که این اقدامات دسترسی کتاب در محیط‌های آموزشی را تسهیل می‌کند.

این فعال فرهنگی سپس به ارائه آماری از هزینه‌ها و نسخه‌های کتاب‌های ارسالی به مدارس پرداخت و بیان کرد: ۲ میلیارد تومان برای تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدارس داخل و خارج کشور در نمایشگاه‌ها هزینه شده است. همچنین مبلغ ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اهدای کتاب به مدارس سراسر کشور داشتیم که ۱۷ هزار عنوان در ۶۵۰ هزار جلد را شامل می‌شود. علاوه بر اینها بر اساس تفاهم‌نامه معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش ۶ هزار جلد کتاب در اختیار مدارس قرار گرفته در نمایشگاه یاد یار مهربان نیز با مبلغ اعتباری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان همکاری داشته‌ایم. در کل می‌توان گفت نزدیک به ۷ درصد اعتبارات مستقیم بودجه‌های تخصیص یافته به شکل مستقیم در اختیار مدارس قرار گرفته است.

وی نیاز به انجام اقداماتی برای کاهش قیمت کتاب‌های مورد نیاز دانش آموزان را نیز مهم دانست و گفت: علاوه بر اقدامات تسهیلی برای دسترسی به کتاب برنامه‌هایی برای کاهش قیمت کتاب‌های مورد نیاز دانش‌آموزان انجام داده‌ایم مثلا در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای اولین بار بن‌های ویژه به دانش‌آموزان اختصاص داده شد و خود همین نمایشگاه‌ها نیز به اعتبار یارانه‌ها تخفیفات ویژه‌ برای دانش آموزان دارد.

او البته تسهیل دسترسی و کاهش قیمت را کافی ندانست و با تاکید بر لزوم توجه به ترویج کتابخوانی گفت: نکته مهم‌تر این است که کتاب‌هایی که به مدارس وارد می‌شود واقعا توسط دانش‌آموزان خوانده شود می‌دانم که برخی اقدامات برای این مهم انجام شده اما کافی نیست. به عنوان مثال اعزام نویسندگان کودک و نوجوان به شهرستان‌ها و ایجاد ارتباط مستقیم میان دانش‌آموزان و خالقین کتاب‌هایشان یکی از این موارد است. در همین باره حتی تفاهم‌نامه‌ای با انجمن نویسندگان کودک و نوجوان منعقد کرده‌ایم.

وی ادامه داد :همچنین در ۱۵ شهر برای قدم اول باشگاه کتابخوانی تاسیس شده است. در واقع توجه به ترویج کتابخوانی ضلع چهارم مورد نیاز برای تربیت نسل کتابخوان است. رسانه‌های نوین تنوع و جذابیت زیادی دارند به همین دلیل رقابت کتاب با آنها نیاز به برنامه‌ریزی اصولی دارد و کتاب‌هایی را با موضوعات مختلف و با امکان انتخاب در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد.

کد خبر : ۴۰۸۴۷۷