خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی ارشاد:

رسانه در حوزه کتاب با بحث‌های جدی‌تری روبروست

فرهنگ حوزه گسترده‌ای دارد و کتاب هسته مرکزی فرهنگ است که با رشد این هسته بخش‌های دیگر فرهنگ هم می‌توانند؛ رشد کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیدعباس صالحی در مراسم تقدیر از خبرنگاران حوزه کتاب ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: این روز فرصتی است برای اینکه این حوزه با تمام اهتمام و اهمیتی که دارد برای همه اضلاعی که با این موضوع مرتبط‌اند، مورد واکاوی مجدد قرار گیرد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: روزها طلوع و غروب‌شان یکسان است اما وقتی آن روز نامی پیدا می‌کند، بحث‌ها پیرامون این است که این موضوع را چطور می‌توان دید.

صالحی با اشاره به تغییرات دنیای جدید گفت: از دوره‌ای که عصر توسعه اجتماعی به‌طور جدی وارد زندگی ما شده و ما وارد دنیای مدرن شده‌ایم؛ حوزه رسانه و خبرنگاری اهمیت بیشتری یافته است. زندگی اجتماعی بدون وجود مویرگ‌هایی که هم سیستم افقی و هم سیستم عمودی جامعه هستند؛ ممکن نیست. این مویرگ‌ها در واقع نقطه اتصالات اجتماعی هستند.

او افزود: رسانه‌ها و خبرنگاران با این نگاه مورد توجه اصل جدیدی قرار گرفته‌اند. بخشی از اقتضاهای عصر مدرن به ما وارد شده و ما آنها را پذیرفته‌ایم. به نظر می‌آید با این نگاه مقولاتی از قبیل رسانه و خبرنگاری می‌تواند مورد اهتمام بیشری قرار گیرد که با این اهتمام هم مویرگ‌ها را در اطلاع‌رسانی دقیق صحیح و به هنگام فعال کرد و هم اینکه نقش این مویرگ‌ها را در فرهنگ‌سازی تثبیت کرد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه واژه‌هایی که درباره خبرنگاران به‌کار می‌رود با این این نگاه است که ما به این مویرگ‌های اجتماعی نیازمند و وابسته‌ایم؛ گفت: این تعلق در حوزه فرهنگ ضرورت مضاعفی دارد و در بخش مانا و پایای کتاب فرهنگ کتابخوان از اهمیت موکدتری برخوردار است. بخش‌های متنوع زندگی اجتماعی جدید پیچیده و مهم‌اند اما هیچ بخشی به اندازه حوزه فرهنگ از این اهمیت برخوردار نبوده. حوزه فرهنگ حوزه‌ای است که رسانه در آن نقش پررنگ و پراهمیت‌تری دارد.

صالحی در ادامه گفت: رسانه در حوزه کتاب بحث سنگین‌تر و جدی‌تری است. خبرنگاران حوزه نشر و کتاب به این حوزه تعلق خاطر دارند و نقش‌های جدی‌تری را در این زمینه ایفا می‌کنند. باید به این توجه کنیم که چگونه می‌توانیم حوزه کتاب را در حوزه خبرنگاری مهم‌تر، جدی‌تر و پر تاثیرتر دنبال کنیم. در این حوزه دغدغه‌های متنوعی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین کارکردهای رسانه که خبرنگار می‌تواند در آن جدی‌تر از گذشته به نقش‌آفرینی بپردازد توجه به مخاطرات جدی این عرصه است.

او با بیان اینکه حوزه نشر کتاب با مخاطرات جدی‌ روبرو است؛ گفت: غلبه کمیت بر کیفیت یکی از این مخاطرات بزرگ است و دیگری روند بی‌سوادی و کم‌سوادی از موارد دیگر آن است. باید فرصت‌هایی برای سازندگی در حوزه نشر فراهم کنیم و به این برسیم که چطور می‌توان بر این مشکلات غلبه کرد. این موضوع نهادهای اجتماعی و مویرگ‌های فعال را می‌طلبد عرصه نشر به شدت  با بحث حوزه کیفیت درگیر است. همچنین حوزه‌های اقتصاد نشر با حوزه‌های متنوعی که دارد با بحران تیراژ درگیر است و اینکه چگونه می‌توان با کمک هم پاره‌ای از این مشکلات را حل کرد.

او افزود: یکی از این راه‌ها بودجه دادن به کتابخانه‌های عمومی و کمک به منابع کتابخانه‌ها برای پیدا کردن یک کف تیراژ برای نشر است. رسانه‌ها در این حوزه می‌توانند فضای تصمیم‌گیرندگان را فعال کنند برای اینکه به این کف تیراژ دست پیدا کنند.

صالحی در رابطه با اینکه نقش رسانه و خبرنگاران این حوزه در حل مشکلات نشر چقدر است؛ گفت: گفت‌وگوها می‌توانند کمک کنند به اینکه چطور مشکلات نشر را شناخته و به سمت حل آن حرکت کنیم. خبرنگاران و رسانه‌ها به کمک حوزه نشر آمده و به فعال‌سازی ظرفیت‌های نهفته سازمان‌های دولتی و غیردولتی بپردازند.

او با بیان اینکه ظرفیت سازمان‌ها کشف نشده است؛ گفت: ظرفیت سالن‌های دولتی و غیردولتی می‌تواند در تولید و توزیع و مصرف کتاب نقش بسزایی داشته باشد. سازمان‌هایی مثل محیط زیست، جهاد کشاورزی و... ظرفیت‌های نهفته زیادی دارند که باید به آنها توجه کرد. باید موضوعاتی را که این نهادها می‌توانند به وسیله آن از حوزه نشر پشتیبانی کنند را کشف کرد. همچنین باید ظرفیت آنها را در حوزه توزیع و مصرف شناخت. نقش رسانه‌ها از مطالبه‌گری از سازمان‌های دولتی و خصوصی در حوزه نشر بسیار موثر است. در این حوزه نکات متعددی وجود دارد که می‌توان روابط نشر را با این سازمان‌ها افزایش داد.

صالحی در رابطه با حوزه کارکردهای رسانه بیان کرد: این حوزه آن چیزی است که در حوزه‌های دیپلماسی فرهنگ نشر وجود دارد آنچه از بیرون به داخل می‌آید و آنچه از داخل به بیرون می‌رود. با ترجمه کتاب این امکان را پدید می‌آورد که در سطح فرهنگ ارتباطات جدی‌تری را با هم فراهم بیاوریم. تعامل فرهنگی، دوره‌ای و مدگرایانه نیست در واقع تعاملات فرهنگی بین جوامع و ملل تعاملاتی ماناست. رسانه‌ها و خبرنگاران در این پل ارتباطی فرهنگی مانای ایران نقشی اساسی دارند.

وی افزود: طبیعی است بر پایه سه مسئله این اتفاق می‌تواند بیفتد و این سه مسئله است که کارکرد خبرنگار را موثر می‌کند. اولین آن ارتقای منزلت خبرنگاران فرهنگ در باب خبرنگاری است در این باره صحبت‌های زیادی شده اما آنچه که باید نسبت به آن اهتمام پیدا کنیم هم جایگاه خبرنگاران فرهنگی به عنوان خبرنگار جدی نه خبرنگار حاشیه و هم جایگاه آنان در جایگاه عمومی است.

کد خبر : ۲۹۶۰۵۳