خبرگزاری کار ایران

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

اگر موسیقی خلاف شرع است، چرا صداوسیما پخش می‌کند؟

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با انتقاد از ممانعت غیرقانونی از برگزاری کنسرت‌های مجوزدار، نسبت به ایجاد حاکمیت دوگانه در کشور ابراز نگرانی کرد.

محمدجواد فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ممانعت‌های به‌وجود آمده در مسیر برگزاری کنسرت‌ها در شهرستان‌ها گفت: اگر این کنسرت‌ها خلاف شرع است، در هیچ کجای کشور نباید اجرا شوند و اگر خلاف شرع نیست و مجوز قانونی دارد، نمی‌توانیم بگوییم یک کنسرت در فلان شهر قابل اجرا و در شهری دیگر غیرقابل اجرا است.

عضو هیات‌رییسه کمیته سیاست داخلی فراکسیون امید یادآور شد: مسلماً سرتاسر سرزمین ایران از یک حاکمیت برخوردار است و نمی‌توانیم ایران را به دو منطقه تقسیم کنیم؛ آن‌جایی که می‌‌توان کنسرت‌های مجوزدار را به اجرا درآورد و آن‌جایی که نمی‌توان چنین کرد. مسلما چنین تقسیم‌بندی عاقلانه نیست.

این نماینده عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین ادامه داد: بنا بر قانون مرجع تصمیم‌گیر و نهادی که می‌تواند بگویید فلان کنسرت امکان اجرا دارد یا خیر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اگر کسی در ماهیت صدور این مجوزها نیز ایرادی دارد، باید اعتراض خود را به مراجع رسمی خود اعلام کند.

اگر موسیقی خلاف شرع است، چگونه صداوسیما موسیقی پخش می‌کند؟

او گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این است که کنسرت‌هایی که با برگزاری آن مخالفت می‌شود، عیناً همان کنسرت‌هایی است که در صداوسیما اجرا می‌شود و سوال اینجا است که چگونه اجرای یک موسیقی در صداوسیما هیچ مشکلی ندارد اما همان اجرا و توسط همان خواننده در تالارهای عمومی غیرقابل اجرا است. در واقع اگر این موسیقی، خلاف شرع است، پخش آن توسط صداوسیما نیز باید خلاف شرع باشد و اگر این‌گونه نیست و قابلیت نمایش در صداوسیما را دارد، امکان صدور مجوز برای آن در دیگر تالارهای سراسر کشور نیز وجود دارد.

نمی‌توان به‌تصور انجام معصیت، مانع از برگزاری کنسرت شد

فتحی تصریح کرد: به این تصور که امکان دارد در صورت برگزاری این کنسرت‌ها، معصیتی صورت گیرد، نمی‌توان مانع از برگزاری این کنسرت‌های شرعی و مجوزدار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شویم.

دولت ناچار به عقب‌نشینی در قبال فشارها نسبت به برگزاری کنسرت‌هاست

او با اشاره به مشکلات اساسی و حادتری که در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: این‌که دولت کوتاه آمده و وزارت ارشاد به احترام انگاره‌های مذهبی بر حرف خود پافشاری نمی‌کند، شاید به این دلیل باشد که دولت با اهم و مهم کردن امور، در قبال برخی اقدام‌ها کوتاه بیاید. در واقع دولت ناچار به عقب‌نشینی درقبال فشارها نسبت به برگزاری کنسرت‌هاست.

کد خبر : ۴۰۳۱۰۶