خبرگزاری کار ایران

در گفت‌گو با برنده جایزه‌ی ادبی «واو» مطرح شد؛

دلیل افزایش فشارها بر جوایز ادبی مستقل چیست

شاهرخ گیوا گفت: جوایز انگشت‌شمار مستقل هم در میان جوایز ادبی دولتی هستند که در سال‌های اخیر یا با فشارهای حکومتی یا بدسلیقگی داورانشان به حاشیه رانده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ داستان «فیل‌ها» برنده‌ی جایزه‌ی بهترین رمان متفاوت دوزادهمین دوره‌ی جایزه ادبی «واو» شده است. این کتاب را شاهرخ گیوا نوشته و نشر ققنوس در سال 93 منتشر کرده است.

شاهرخ گیوا متولد 1355‌ پیش از این رمان‌های مونالیزای منتشر _ اندوه مونالیزا و مسیح، سین، فنجان قهوه و سیگار نیم‌سوخته را نوشته است.

خلاصه‌ی این کتاب به شرح زیر است:

«فیروز مرد چاق میانسالی است که به تنهایی زندگی می‌کند. او انسانی منزوی است که مشغله‌ای ندارد جز جمع کردن اسکناس‌هایی خاص. در واقع او یک کلکسیونر اسکناس است، اما فقط اسکناس‌هایی را جمع می‌کند که مردم روی آنها جملاتی در مورد اندوه یا شادی‌هایشان نوشته‌اند. او نوزده سال یا زمانی در همین حدود اسکناس‌ها را به بازی می‌گرفت تا شاید از تنهایی تاریکش به در آید. در همه این سال‌ها هیچ‌گاه شکل و شمایل، جنس کاغذ، طرح‌ها، امضاها یا تاریخ و موضوعاتی که مربوط به آن‌ها می‌شود برایش آن‌قدر اهمیت نداشتند که چیزهای دیگر، و آن چیزهای دیگر جمله‌ها و نقوشی بود که مردم روی اسکناس‌ها ثبت می‌کردند.  فیروز که سال‌ها به این کار مشغول بود طی اتفاقاتی با پیرزن مرموزی آشنا می‌شود. مدتی بعد پیرزن خودکشی می‌کند و مرگ او و تأثیر نوشته‌های روی اسکناس‌ها، باعث ایجاد تغییرات عمیقی در حال و روز فیروز می‌شود و در نهایت به واسطه همین اتفاقات است که او به معنای جدیدی از چیستی زندگی دست می یابد و ... .»

گیوا در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به تأثیرگذاریِ جایزه‌های ادبی گفت: آنچه مسلم است اینکه در سال‌های اخیر جشنواره‌ها یا اصطلاحاً جوایز ادبی تاثیرگذاری لازم را داشته‌اند.

او در تفاوت جوایز دولتی و خصوصی افزود: جوایز ادبی دولتی که تکلیفشان روشن است و به طیف خاصی از نویسنده‌ها که غالبا به حکومت نزدیک هستند توجه می‌کنند، یا لااقل کارهای خنثی مورد قبولشان است. خب نتیجه‌اش هم همینی هست که حالا می‌بینید. نویسنده‌های این طیف جایزه می‌گیرند اما آثارشان جایی میان اهل حقیقی هنر پیدا نمی‌کند. نهایتا باز هم با حمایت‌های دولتی کتاب‌هایشان به چاپ‌های بعدی می‌رسد اما هرگز جریان‌ساز نمی‌شوند.

این نویسنده ادامه داد: اما جوایز انگشت‌شمار مستقل هم در این بین هستند که در سال‌های اخیر با فشارهای خاص یا بدسلیقگی داورانشان به حاشیه رانده شده‌اند. با چنین اوضاعی مسلماً نمی‌شود انتظار چندانی داشت و اثرگذاری این جوایز و جشنواره‌ها به حداقل رسیده است.

او همچنین در رابطه با دلیل برگزیده شدن داستان «فیل‌ها» گفت: بیش از هرچیز فکر می‌کنم تکنیک اثر و خاص بودن موضوع و شخصیت داستان باعث شد این رمان  مورد توجه داوران جایزه «واو» قرار بگیرد.

او در پاسخ به این سوال که کارِ جدیدی در دست نگارش دارد یا خیر بیان کرد: خیر، مدتی است که چیز تازه‌ای نمی‌نویسم. تا چه پیش آید و کی دوباره زور کلمات وادار به نوشتن‌ام کند، نمی‌دانم!

کد خبر : ۳۹۸۳۶۲